Ma 2024 szeptember 27. Adalbert napja van. Holnap Vencel napja lesz.
83ba472ddafd8876b5a1ef650da0020b.jpg

Szellem a fazékból - Bűvös szakácsok

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Attól tartok, az országimázsért felelős hivatalok ezúttal nem egyeztettek a magyar csapat Bocuse d'Or-plakátjáról. Ellenkező esetben Széll Tamás nem ananásszal, garnélával, articsókával, hanem Mackó sajttal, esetleg Túró Rudival zsonglőrködne a díjnyertes poszteren.

Mint ahogy a Lyonban vetített magyar reklámfilmben fel is tűnt az ömlesztett sajt és csípős komája, Erős Pista.

Ahogy mi látjuk magunkat, és ahogy minket lát a világ. Miközben szakácsok, étterem-tulajdonosok, termelők, gasztroírók maroknyi csapata évek óta küszködik, hogy árnyalja a magyar konyháról külföldön kialakult torz képet, folyamatosan visszalépünk a Puszta-Paprika-Piroschka késő kádári csapdájába. Hol a betyárromantikát akarjuk erősíteni (tízmilliókat költünk a madridi metrómegállókban pusztaötösön vágtázó Rózsa Sándor-os óriásplakátokra), hol a paraszti hagyományok bemutatására áldozunk (a Travel Channel televízió magyar konyhát bemutató sorozatában egy paszabi cigány család játssza el harmincfokos hőségben az "echte" magyar disznóvágást). A rólunk kialakult kliséket nem megváltoztatni akarjuk, inkább kiszolgáljuk.

A napokban egy japán újságírócsapat kért (és kapott) állami támogatást kulináris terveihez: a hortobágyi csikósokat akarják lefilmezni, amint "a híres hortobágyi húsos palacsintát" készítik. Elképzelem, ahogy Laci betyár nagylöttyös indulattal kivágja majd a kunnyó ajtaját, odacsapja a cifraszűrt, markába pökve sózza, paprikázza a darált húst, habarást készít, hogy csak úgy liccsen, és lesüt nyolc palacsintát. Közben azt mormolja: "Hej, muramista, muramista!" A bogrács előtt meg ott áll a japán újságírónő, törékeny testét végigbozsongatja valami borsódzás, s úgy nézi a férfit, hogy - Karinthy Frigyes szavaival - "mállad tőle a fehér melle". Mert ő "ilyen szépet, igazit, hímeset még nem látott". (Ne mondjuk el, hogy az ételnek semmi köze a Hortobágyhoz, az 1958-as brüsszeli világkiállításra "kreálta" valamelyik szakács.)

A kulináris önmeghatározás persze kényes feladat. A Bocuse d'Or lyoni döntőjére beküldött plakátok többsége meg is kerüli a választ. A nemzeti sajátosságokat egyedül Olaszország vállalja: az ő poszterük középpontjában egy láda ínycsiklandó zöldség látható, az itáliai konyha alapanyagai, rajtuk felirat: "To Lyon". Nem szerepel szakács a szingapúri, marokkói, svéd poszteren sem. Az első kettő nem is plakát, inkább kulturális szórólap, a svéd versenymű pedig feltehetően ételfotó, ezt támasztja alá a szlogen is: "A termék tisztasága, a részletek gazdagsága". Srí Lanka plakátja értelmezhetetlen számolócédula (hasonló a norvég is), a japánok meg versenyzőjük helyett a szakácspápát, Paul Bocuse-t tették a poszterre. (Ennek ellenére megszerezték a második helyet. Vagy épp ezért?) Az angol plakát Az olasz meló (The Italian Job) című akciófilm persziflázsa, előtérben három Mini Morris, fölöttük a cím: The Lyon Job, Adam Bennett séf pedig hanyagul rátipor a fazekakra. "Mi az aranyért jöttünk" - mondja a felirat.

A többi nemzet meghökkenteni szeretne. Robrecht Wissels orrára ráragadt egy belga kiskanál, a svájci Teo Chiaravalloti karikatúraként ül egy tálalóedényben, mint valami dühös szamuráj, a kanadaiak, kezükben hatalmas hentesbárddal, szügyig vérben gázolnak, a guatemalaiak úgy bámulnak ránk, mintha drogot csempésznénk, a dán Jeppe Foldager pedig egy teherhajó rozsdás kéménye előtt lebeg segédjével - rejtély, mire készülnek. Az ausztrálok marhavágásra, ez világos, hiszen Shannon Kellam egy tehenet vezet a vágóhíd felé.

A többiek varázsolni akarnak, mint Széll Tamás. A brazil Fabio Watanabe dermedten szuggerál egy ételkölteményt, mögötte segédje megkísérel járni a vízen, hiszen - szerintük - a főzés: "tűz, víz, szenvedély". Az észtek meseposzterén Kis Mukk kapaszkodik felfelé egy létrán, a stelázsi egyik felső polcán ott csillog az arany Bocuse-szobor. Elérni sem a plakáton, sem a valóságban nem sikerült. Annál jobban varázsolt a szemüveges francia séf, Thibaut Ruggeri, akit gall Harry Potternek csúfoltak. A rézserpenyőből végül ő "főzte ki" magának az aranyszobrocskát.

Ám a legjobb poszter díját - közönségszavazatok alapján - a HG Media plakátja nyerte, melyet Gálos Viktor fotóművész készített (a cégcsoporthoz tartozó Fotógyár felkérésére) 2012-ben a Hamu és Gyémánt magazinban. Széll Tamás úgy zsonglőrködik a lebegő nyersanyagokkal, mint a tarot kártya Mágusa az Univerzum elemeivel. Szakács és hozzávalók a valóságban soha nem találkoztak, a kép több fotóból, mint valami kirakós játékból épült fel. Éppúgy, mint Széll Tamás versenymenüje a Rubik-kocka elforgatott síkjaiból.

Vinkó József - hetivalasz.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Gasztronómia (539) Autómánia (61) Mondom a magamét (7848) Nagyvilág (1310) Szépségápolás (15) Sport (729) Mozi világ (440) Egészség (50) Jobbegyenes (2846) Belföld (11) Tv fotel (65) Politika (1582) Kultúra (9) Irodalmi kávéház (537) Flag gondolja (36) Nézőpont (1) Alámerült atlantiszom (142) Életmód (1) Heti lámpás (327) Mozaik (83) Történelem (18) Titkok és talányok (12) Rejtőzködő magyarország (168) Tereb (146) Vetítő (30) Gazdaság (716) Emberi kapcsolatok (36)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>