- 0
Megelevenednek a Szépművészeti Múzeum festményei: színházi előadásokba költözött történetek várják november végéig a Ganymed Goes Europe nevet viselő programsorozat látogatóit. Tizenkét remekmű, tizenkét kortárs magyar író szövege, tizenkét alakítás.
A múzeumlátogatás maga is teátrális gesztusok sorozata: az ember suttogva, megilletődve áll a képek előtt, magában azt számolgatva, hány perc néma önmaga elé meredés után tűnik komoly műélvezőnek. Pedig a kiállítótér ennél több drámát kínál: minden egyes festmény, minden olajba merevedett mozdulat és tekintet ezernyi történetet rejt. Történetmesélős, felszabadító erejű közös játékra és élményre csábít most a Szépművészeti Múzeum új programsorozata is. A Ganymed Goes Europe nevet viselő, sajátos összművészeti esemény Bécs és Wroclaw után jutott el Budapestre. A projekt lényege, hogy tizenkét író tizenkét, általa kiválasztott festményt bír szóra, és az általuk előadott szövegeket tizenkét színész adja elő Jacqueline Kornmüller rendezésében, egyetlen este során többször is egymás után.
![](https://flagmagazin.hu/userfiles/text/Esterhazy_07_614.jpg)
Tanulság, hogy a rövid, feszesre megírt szövegek jobban megéltek ebben a sajátos közegben. Szécsi Noémi Matteo di Giovanni A megnyúzott Bertalan apostol című képére írt szövege (A szent bőrtelen) például remek monológ a hatalomról és az emberi természetről, ám ilyen sajátos körülmények között előadva – a pokrócba, vagyis saját bőrébe burkolt, azt levető színész magánszámaként – többször is lendületét veszti. Dragomán György Adrenalin című írása Herkules alakját helyezi mai környezetbe és egy családi konfliktus közepébe. A kiégett testépítő kirohanása – amit női partnerének címez és amit a közös kutya tartása körül csomósodó feszültség vált ki – helyenként kimondottan vicces, de egy ponton túl egyre többször törik meg az előadás íve.
![]() |
Gryllus Dorka |
Fotó:Helmut Wimmer/Szépművészeti Múzeum |
A térkihasználás kulcskérdésnek látszik: azok az előadások kimondottan emlékezetesek, ahol a színészek képesek belakni a Szépművészeti kínálta tereket. Ennek legjobb példája – és egyben a legemlékezetesebb produkció – a Terézia Mora által Anthony Van Dyck Házaspár képmása című festményére írt jelenet Udvaros Dorottya előadásában, aki megrendítő hitelességgel varázsolja elénk egy emlékeibe kapaszkodó idős asszony érzelmes visszaemlékezését, miközben a terem többi festményét is képes bevonni erőteljes játékába.
Előadások:
1. MAREK BIEŃCZYK: EGY ALVÓ CSALÁD
Kép: RÓMÁBAN MŰKÖDŐ FESTŐ 1620 KÖRÜL – Alvó lány
BÍRÓ KRISZTA előadásában
2. DRAGOMÁN GYÖRGY: ADRENALIN
Kép: JACOPO TINTORETTO – Herkules kitaszítja a faunt Omphale ágyából
SZIKSZAI RÉMUSZ előadásában
3. SZÉCSI NOÉMI: A SZENT BŐRTELEN
Kép: MATTEO DI GIOVANNI – A megnyúzott Bertalan apostol
DIÓSSI GÁBOR előadásában
4. ESTERHÁZY PÉTER: A HIRTELEN BARÁTSÁG
Kép: FRANCISCO DE GOYA – José Antonio Marqués de Caballero képmása
KULKA JÁNOS előadásában
5. DARVASI LÁSZLÓ: A BIKA FARKA
Kép: FRANCISCO DE GOYA – A korsós lány
GRYLLUS DORKA előadásában
6. GRECSÓ KRISZTIÁN: MAGÁNJÉZUS
Kép: FRANCISCO DE HERRERA –
Szent József a gyermek Jézussal
TAKÁTSY PÉTER előadásában
7. TERÉZIA MORA: Utolsó napjaink emlékére, szerelemmel
Kép: ANTHONY VAN DYCK – Házaspár képmása
UDVAROS DOROTTYA előadásában
8. THOMAS GLAVINIC: MEZÍTELENÜL
Kép: HANS BALDUNG GRIEN – Éva
HAY ANNA előadásában
9. VAJDA MIKLÓS: NOÉ GALAMBJA
Kép: IFJ. JAN BRUEGHEL – Noé bárkája
HEGEDŰS D. GÉZA előadásában
10. ERDŐS VIRÁG: TÉLI TÁJ KORCSOLYÁZÓKKAL
Kép: HENDRICK AVERCAMP – Téli táj korcsolyázókkal
FÁTYOL HERMINA előadásában
11. TÓTH KRISZTINA: A TÜKÖR
Kép: JAN KUPEZKY – Művész és családja
TERHES SÁNDOR előadásában
12. SZVOREN EDINA: CSÓNAKBAN
Kép: LEO PUTZ – Csónakban
SZÉKELY ROZÁLIA előadásábanPremier: 2013. szeptember 26. (csütörtök) 19.00–22.00
További előadások:
október 3. (csütörtök) 19.00–22.00
október 17. (csütörtök) 19.00–22.00
október 31. (csütörtök) 19.00–22.00
november 7. (csütörtök) 19.00–22.00
november 21. (csütörtök) 19.00–22.00
november 28. (csütörtök) 19.00–22.00
Produkciós vezető: Peter WolfRendező: Jacqueline Kornmüller
A rendező munkatársa: Néder Panni
Fotó: Helmut Wimmer
Jelmez: Heide Kastler
Produkciós munkatársak (Szépművészeti Múzeum): Csiszár Kinga, Kovács Zsuzsanna, Pénzes Boróka, Schlett Anna
Projekt menedzsment: Katharina Boesch, Alexandra Feichtner (section.a)
Grafikai munkák: Larissa Czerny
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() Vajda Miklós |
Persze a húzónevek is számítanak: Esterházy Péter – szellemes, bár túl sok meglepetést nem okozó – szövegét Kulka János tolmácsolta lelkes és népes közönség előtt. A Ganymed csúcspontjai közé tartozik a Thomas Glavinic Mezítelenül című szövegére épülő előadás. A sajtóban már így is híre ment: pucér nő fogadja a nézőt ezt a darabot megnézve. Ám a bugyuta pironkodásnak nincs itt helye: a műalkotásra szegezett tekintetről szóló eszmefuttatás Hay Anna szuggesztív előadásában voltaképpen vallomás a művészet erejéről. Mit látunk egy pucér női testre nézve? Nyakat, mellet, szeméremajkat? Mennyire más ez a látás, ha ez a pucér test egy képen látható? A monológ kérdések sora, olyanoké, amiket minden múzeumlátogatónak érdemes magában feltenni.
A nevetésre, meghatódásra és érzéki élmények egész sorára alkalmat kínáló vállalkozás persze gyengébb pillanatokat, sikerületlenebb együttműködéseket is tartogat – Szvoren Edina lírai szövege például szinte elvész a hangzavarban –, de önmagában a Ganymed remek lehetőség arra, hogy a néző újszerűen intim viszonyba kerüljön a képzőművészettel. És ki tudja, legközelebb a kiállítótermek templomi csendjében maga is történeteket fog keresni a súlyos képkeretek keretezte színpadokon.
mno.hu - thy