- 0
Több mint 300 kilométeres alagút- és barlangrendszer fekszik a francia főváros alatt, a katakombákban pedig 6 millió ember földi maradványai.
Legendásan hosszú és bonyolult (mintegy 300 kilométeres) alagút-, barlang-, és katakombarendszer található Párizs alatt, melynek egy részében hatmillió emberi koponya és csontváz van felhalmozva.
A CNN dokumentumműsora bejutott a nyilvánosság elől elzárt helyekre is (noha a turisták is látogathatják a rendszer egy részét, a lejárat a Montparnasse-tól nem messze, a Place Denfert-Rochereau-nél van). A francia hatóságok érthető okokból meglehetősen komolyan veszik a lezárt területek érinthetetlenségét, aki kalandvágyból mégis letérne a kijelölt útról, 60 eurós pénzbüntetésre számíthat.
Mégis vannak, akik illegálisan akár napokra is beveszik magukat a rendszerbe, lámpákkal és házi készítésű térképekkel. A falakra sok helyen felírták a földfelszín feletti utcaneveket, így segítve a tájékozódást. Az igazán elszántak néha bulikat is rendeznek itt, vagy éppen borozgatnak egy kicsit.
„Azt hiszem, ez a kollektív tudat része. Mindenki tudja, hogy van valami Párizs alatt, valami titokatos. De nem hiszem, hogy túl sok embernek lenne akár csak elképzelése is arról, milyen valójában a föld alatt" - nyilatkozta az amerikai hírtelevíziónak egy helytörténész, Loic Antoine-Gambeaud.
A katakombák egyébként a 18. században alakultak ki (noha az alagútrendszer már jóval korábban megvolt, sőt, komoly gondokat is okozott Párizsnak, hiszen előfordult, hogy utcák szakadtak be, nem bírván a terhelést), amikor a francia főváros temetői olyannyira megteltek, hogy sürgős megoldást kellett találni az egészségügyi katasztrófával fenyegető helyzetre.
Az emberi maradványokat az 1870-es években kezdték átszállítani a katakombákba. Az egyik probléma így megoldódott, cserébe adódott helyette másik: a hatalmas föld alatti üregrendszernek köszönhetően Párizsban rendkívül nehéz nagy alapot igénylő épületeket (például felhőkarcolókat) felhúzni, hiszen a katakombák közvetlenül a földfelszín alatt helyezkednek el.