- 0
A videó posztolása óta dúl a vihar, mindenki hozzászól, fel sem tudnám sorolni az érveket és kritikákat.
Amikor ezt a jegyzetet írom, a háromperces videót 19 millióan látták, de mire önök elolvassák, lehet, hogy már 20 millió fölött járunk. „Szebb vagy, mint gondolnád” – ez a címe.
Mélyen, felzaklató módon tapint rá a női szépség és megjelenés modern kori sztereotípiáira, a divat és a szépségipar okozta károkra, a nők önbizalomhiányára. Egy bőrápolási termékeket készítő világcég készítette, és a jelek szerint telibe találta a nők legérzékenyebb pontját. Elmesélem, mit is látunk a videón. Egy amerikai fantomrajzkészítő, az FBI egykori munkatársa ül a rajzasztal előtt, függönnyel elválasztva egy hófehér foteltől, ahová nők érkeznek, leülnek, és magukról mesélnek. A gyakorlott rajzoló, aki szemtanúk elmondása alapján szokta a körözött személyek fantomképét elkészíteni, most a nők saját magukról adott személyleírását hallgatja, és úgy rajzol róluk arcképet.
Nem látja őket, csak hallgatja. Amit magukról mondanak, a bőrükről, orrukról, ajkukról, hajukról, az arcuk összes részletéről, azt rajzolja. Az a kép sejlik fel a fekete ceruza alól, amit a fehér fotelben ülő nők saját magukról gondolnak. 30 és 40 körüli hölgyek mondják el, hogy miképp is látják a saját külsejüket. A reklámszakma által a szépségideálról beléjük táplált összes kényszerképzettel, rombolással és az önmagukról alkotott kép torzulásaival.
A videó akkor válik drámaivá, amikor a hölgyek távoznak, és az ajtóban találkoznak egy „szemtanúval”. Aki utána szintén beül a fotelbe, de ő már nem magáról beszél, hanem erről a találkozásról. Úgy írja le az épp lerajzolt nőt az FBI fantomképkészítőjének, mintha csak egy nyomozás részese lenne. Az ajtóban látta a számára vadidegen embert, és most el kell mondania, hogy milyen volt. Hogyan is nézett ki.
Drámai a videó, mert a szemünk láttára rajzolódik ki egy sokkal szebb nő arca. Az idegenek leírásában és emlékeiben mindenki szebb, vonzóbb, érdekesebb. A videónak nincs narrátora, senki sem mondja ki a nagy igazságot, nem von le következtetést. Anélkül is világos, hogy a reklámszakma, a tökéletes modellek formálta szépségideál mekkora rombolást okoz a nők önbizalmában.
A rajzolásban részt vevő hölgyek egytől egyig csúnyábbnak, kevésbé vonzónak, öregebbnek gondolják magukat, mint amilyenek. Mint ahogy a környezetük látja őket. A végén ott állnak az egymás mellé függesztett képek előtt, és nézik a saját személyleírásukból született rajzot, és látják azt is, ahogy mások szemében kinéznek. Állnak a képek előtt, és sírdogálnak, de legalábbis könnyes a szemük. Rájuk zuhan a modern világ évtizedek alatt begyűjtött összes lelki sérülése, a felismerés, hogy mit is tett velük a szépségipar agymosása.
A videó posztolása óta természetesen dúl a vihar, mindenki hozzászól, fel sem tudnám sorolni az érveket és kritikákat. A reklámszakma védi a becsületét, támadja a filmet, a cég pedig (korábban maga is rengeteg lelki sérülés okozója) megállás nélkül hajtogatja, hogy a nők külsejének az önbizalmuk forrásának kell lennie, nem pedig aggodalmak sorozatáé. Akárhogy is van, egy biztos, talán még sohasem készült ennél hatékonyabb film arról, hogy belássuk, rengeteg nő alulértékeli önmagát. A statisztikák szerint csak négy százalékuk elégedett a külsejével. Tévednek, de nagyot!
(A cikkben található videó egy másik feltöltés, de megegyezik az eredetivel, ami el lett távolítva. Szerk.)
Frei Tamás - metropol.hu