Ma 2024 november 21. Olivér napja van. Holnap Cecília napja lesz.
fb2bc39095d90d4f649735735a998ada.jpg

William Klein: Evelyn Tripp, Párizs, 1958

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Evelyn Tripp portréja nem tipikus divatfotó, ma sem tekintenénk annak. Klein 1955 és 1965 között dolgozott az amerikai Vouge-nak.

Az akkori főszerkesztő, a festő Alexander Lieberman hívta őt egy párizsi kiállítását követően, ahol Klein fényérzékeny üvegpanelekből készített mozgó installációt, hogy keresse fel őt a New York-i szerkesztőségben.

Fotó: William Klein: Evelyn Tripp, ('Smoke and Veil') for Vogue 1958

Klein Brooklynban született, 14 évesen már szociológiát tanult a városi főiskolán, majd katonai szolgálatra jelentkezett, amely során először Németországban, majd Franciaországban szolgált. Leszerelése után Párizsban maradt, ahol André Lhote-nál és a kubista Fernand Légernél tanult. Az ötvenes évek elején azonban már több fantáziát látott a fényképezésben, mint a festészetben és a szobrászatban.

Mikor megérkezett New Yorkba Lieberman invitálására, megállapodtak, hogy szerkesztői anyagként készít egy sorozatot a városról. Klein később azt mondta, hogy képzeletbeli etnográfusnak tartotta magát, aki úgy tekintett a New York-iakra mint a korabeli felfedezők a zulukra. Furcsaságukat még inkább ki akarta emelni nyers, direkt és gyakran fotográfiai szempontból rossz (életlen, elmosódott, bemozdult, túlexponált) felvételeivel. Klein csak a fotográfia zérófokának nevezte ezt a módszert.

A szerkesztőség tagjait sokkolták Klein erőszakot és közönségességet sugárzó képei, így el is tekintettek a közlésétől. Három évvel Robert Frank Amerikaiak című albumának megjelenése előtt Klein hiába próbált kiadót keresni egy tervezett albumhoz. A New York: Life is Good and Good for You in New York-ot végül egy évvel később az Editions du Seuil jelentette meg Párizsban. A könyvért Klein elnyerte a Nadar-díjat.
Divatfényképeinél is ugyanez a nonkonformista, lázadó és kísérletező attitűd jellemezte munkáját. A divat világáról nem volt túl jó véleménnyel és nem is tartotta magát divatfotósnak.

A Vouge által felajánlott munkát inkább a felfedezésre használta. Nagy hatással volt rá Moholy-Nagy és Kepes György is, ami szintén tükröződik számos felvételén. A Tripp közreműködésével készült felvételen is jól látszik ez, miközben úgy használja a különböző, a húszas évek végén jelentkező Új látásra jellemző képi megoldásokat, hogy valójában a divatfénykép ellentétét alkotja meg. (Pfisztner Gábor)

(forrás: ]]>pleasurephoto.wordpress.co]]>]]>m]]>)

]]>http://maimanohaz.blog.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Tv fotel (65) Politika (1582) Rejtőzködő magyarország (168) Titkok és talányok (12) Egészség (50) Vetítő (30) Nagyvilág (1310) Jobbegyenes (2884) Sport (729) Irodalmi kávéház (538) Autómánia (61) Mozi világ (440) Gasztronómia (539) Történelem (18) Belföld (11) Szépségápolás (15) Tereb (146) Emberi kapcsolatok (36) Gazdaság (719) Flag gondolja (38) Életmód (1) Nézőpont (1) Alámerült atlantiszom (142) Mondom a magamét (7971) Heti lámpás (334) Kultúra (9) Mozaik (83)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>