- 0
Annak ellenére, hogy világszerte aktivisták kampányolnak, petíciókat indítanak (a legismertebb internetes felület a témában a savetheserengeti.org) és közösségi oldalakon szereznek támogatókat a tervezett autóút megépítése ellen a Serengeti Nemzeti Parkban Tanzániában, az elmúlt hetek eseményei alapján úgy tűnik, most már mindenképpen megépül az Arusha és Musoma városát (tehát a tanzániai partot nagyjából a Viktória-tóval) összekötő, és a parkot részben kettészelő út.
Annak ellenére, hogy ezúttal az ellenkampányolók nem csak üres frázisokat puffogtattak, hanem konkrét tervet is készítettek, amely szerint az út a park déli részén, szinte a határán futna végig, így pedig megvédve a parkot a várható hatalmas forgalom hatásaitól.
Tanzánia elnöke, Jakaya Kikwete ugyanis az egész terv kihirdetése óta először beszélt nyilvánosság előtt a projektről és kijelentette, hogy az ország semmiképp nem fogja megváltoztatni a nyomvonalat és az utat meg fogják építeni. A 480 millió dollárból megépülő út egybehangzó vélemények szerint pontosan keresztülvágja a gnúk éves, fantasztikus vándorlásának útvonalát, amelynek során a Serengetiből a kenyai Maasai Mara természetvédelmi területre vándorol több százezer állat, így a forgalom súlyos veszélybe sodorja ezt a csodálatos látványosságot, hiszen csak az elmúlt évben több száz különböző állat pusztult el a park meglévő útjain. Kikwete szerint az út egyrészt fontos összeköttetést teremt a tanzániai part és az ország belső részei között, ráadásul jelentősen javítani fogja a parkban élő lakosság életkörülményeit is. A másik oldalon viszont ott van a hatalmas veszély az országnak sok millió dolláros bevételt termelő park élővilágára, nemzetközi kutatók szerint az út megépítése veszélybe sodorja a világ egyik legszebb parkjának integritását és a gnúk vándorlását történelmi kockázatnak teszi ki.
Az elnök egy olyan engedményt hajlandó volt tenni a rajta nehezedő nyomás hatására, hogy a gnúk vándorlási útvonalán nagyjából egy 50 kilométeres sávot nem fognak majd leaszfaltozni, ezzel is “biztosítva, hogy az ökoszisztéma ne kerülhessen veszélybe”. A tendereket 2011. januárjában kezdik meg kiírni és ekkor kezdődik a költségvetés összeállítása is, a konkrét munka pedig valamikor 2012 közepén kezdődhet. Ezúttal pedig nem csak mondvacsinált jogvédők és szakértők szólaltak meg, a világ vezető tudósainak és kutatóinak jelentős része fejezte ki nemtetszését a projekt miatt, és egy 27 kutatóból álló csoport a Nature magazinban megjelentetett cikkében még arra is becslést adott, hogy az út létezése miatt a mostani 1.3 milliós gnúpopuláció akár 300 ezer példányra is zuhanhat.
Bár jómagam sem vagyok túlságosan lelkes az egész útépítéstől ezen a fantasztikusan szép helyen, de a “nyugati” aktivisták és kutatók hozzáállása eléggé visszatetsző, hiszen például a britek (de lehetne mondani spanyol, francia példát) saját szigetükön az ipari forradalom idején az összes erdőt kiirtották, de most ez a közösség mégis elvárja egy szegény afrikai országtól, hogy ne fejlesszen, hanem próbáljon megőrizni. Ugyanígy, a kényelmes székünkből, klaviatúránk mögött ülve üdítőt kortyolva és sajtburgert majszolva nem várhatjuk el egy szegény kongóitól, hogy inkább haljon éhen, minthogy levadásszon egy gorillát a Virunga Nemzeti Parkban és így ne legyen mit mutogatni a gazdag európai turistáknak. Igen, minden érmének két oldala van.
www.mindennapiafrika.info - A Flag Polgári Műhely partnere