Ma 2024 április 16. Csongor napja van. Holnap Rudolf napja lesz.
Síléc nélkül Dachstein vidékén

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve
Gosau 30 kilométer hosszúságú sífutó-pályarendszere több helyen keresztezi a hosszanti völgyfenéken kanyargó patakot és a vele párhuzamos sétautat. A túrázókat térképes információs táblák segítik a különböző nehézségű pályaszakaszok megválasztásához. Hallstatt Budapesttől 530, Salzburgtól 80 kilométerre fekszik. A városban a csontházon, a katolikus templomon kívül érdemes megtekinteni a történelmi múzeumot, a sóhivatalt, a Rudolf-tornyot (bányakapitányi hivatal), a sóbányát.

Ha elindulunk külföldre síelni, valami beteges vágy hajt minket, hogy használjunk ki minden percet, s csússzunk, amennyit csak lehet.

Ez persze érthető, hiszen elvették a hegyeinket, s ami maradt, sem igazán magas. Ám nem mindig úgy alakulnak a dolgok, ahogy elterveztük, de akkor sem kell kétségbeesni.

Szánhúzó kutyák a Krippenstein csúcsánál · Festett virágok az elhunytak koponyáján

A sors szeszélye folytán, hiába akartuk minden Ausztriában töltött időnket síeléssel tölteni, változtatni kellett az eredeti terven. Pedig fantasztikus terepen csúszhattunk a 3004 méter magas Dachstein nyugati oldalában. Gosauból kiindulva a különböző nehézségi fokú, 140 kilométer hosszú pályarendszeren be lehet járni a környéket. Sőt itt található egész Ausztria leghosszabb folyamatosan karbantartott sífutóterepe is. Egy nap azonban tovább hajtott minket a felfedezés vágya, s átrándultunk Krippensteinbe. A közeli Gmundenben élő Isabelle ugyanis állította, hogy ez a környék egyik legjobb pályája, s természetesen ezt nekünk is ki kell próbálni.

Kétkabinos felvonóval jutunk a 609 méter magasan lévő kiindulási ponttól a 2100 méteren lévő Krippenstein-csúcsra. A végállomáson luxusszálloda, olyan, mint egy erődítmény a hegy tetején. Ilyen komor épületet képzel el az ember Stephen King valamelyik horrorregényének vagy Agatha Christie krimijének helyszíneként. Lejjebb azonban barátságost hütte, majd megpihenünk itt – határozzuk el. De csalogat a 11 kilométer hosszú pálya, amely megkerüli a hegyet.

Könnyedén csúszunk lefelé a  gondozott, könnyű terepen, s már félúton járunk, amikor egy rossz mozdulat következtében elesek, s elkezdek gurulni lefelé. A baj csak az, hogy nem old ki a kötés, a térdem kifordul, s csak nagy kínok közepette tudok felállni. Szerencsére a közelben van egy hütte, ahol azonnal értesítik Johannt, hogy baj van, vissza kéne vinni valakit a csúcsra, ahol a többiekkel találkozik, s majd onnan megy le felvonóval a kiindulási pontra. Pár perc múlva meg is érkezik Johann, s motoros szánjával repít is sebesen a magasba.

A Lodge hüttében várom be a többieket, s mivel síelni már nem tudok, van időm körbenézni. Elsőként a kutyákhoz megyek, mert hallottam, hogy a menedékházat fenntartó Rosifka családnak 11 szánhúzója van. S valóban, ott sorjáznak egymás mellett az apró kutyaházak, s előttük összegömbölyödve fekszenek a huskyk. Nem zavarja őket a hideg, a havat hordó szél, kinn élvezik vastag bundájukban a napsütést. Mondják, hogy éjszakánként messzire elhallatszik tutuló hangjuk.

Most békésen fekszenek, az idegen közeledtére felpillantanak, de nem zavartatják  magukat. Bezzeg szaladnak, valósággal repülnek, amikor szán elé fogja őket Monika, a ház úrnője – mondják a hüttében ücsörgő vendégek, akik lelkesen néznek valamilyen síversenyt a tv-ben. Ezt már korábban megfigyeltem, az osztrákok még pihenés közben is sível foglalkoznak: mindegy, mit látnak a televízióban – ugranak, lőnek, szlalomoznak –, lényeg hogy sí legyen. Aztán néhány tea, sör vagy snapsz után felcsatolják a lécüket, és csúsznak tovább.

Közben megérkeznek a többiek is, megebédelünk, gyönyörködünk a tájban. Itt már nincsenek fák, amerre nézünk, hófehér ormok, felettünk a vakítóan kék ég, elvétve egy-egy épület. Úgy döntünk, hogy a továbbiakban símentes napot tartunk, és elmegyünk Hallstattba.

A város nevét először itthon hallottam, mégpedig Százhalombattán, a Duna-parti település híres halomsírjai ugyanis a hallstatti kultúra idejéből származnak. A régészek a temetkezési hely feltárása idején nem tudták beazonosítani, hogy melyik nép élt a környéken 2700 esztendővel ezelőtt, csak annyit tudtak, hogy a kora vaskori kultúra legfontosabb lelőhelyét az ausztriai kisvárosban tárták fel 1846-ban.

A hegyek között meghúzódó barokk település azonban ma inkább különleges fekvéséről, bájos épületeiről, furcsa temetkezési szokásáról ismert. Évszázadokon keresztül sót bányásztak a környéken, s ez tisztes megélhetést, gazdagságot biztosított az itt élőknek. Ennek bizonyítékai a tó partján emelt házak, amelyeket az UNESCO felvett a világörökség-listájára. A város nevezetessége a XV. században épült gótikus stílusú temploma s a mögötte lévő csontkamra, amelyben mintegy hatszáz emberi koponya található.

Szó, mi szó, bizarr látványt nyújtanak a virágmotívumokkal díszített, festett koponyák, amelyekre kalligrafikus betűkkel rápingálták az elhunyt nevét. E különleges szokásnak praktikus okai vannak. A hegy és a tó közötti szűk területen a XVIII–XIX. században nem tudott továbbterjeszkedni a temető, ezért fokozatosan felszámolták a sírokat, s az elhunytak csontjait a kamrában helyezték el.

Ám nem azért jöttünk, hogy az elmúláson töprengjünk. Sétálunk a meseszerű városka szűk utcáiban, s megpihenünk egy hangulatos kávézóban, amelyről egyenesen rálátunk a tóra. Előttünk kacsák úszkálnak fázósan a  hideg vízen, körülöttük hegyek nyújtják ormaikat az ég felé, mi pedig a látványtól elandalodva kortyolgatjuk a jó melegben forró kávénkat.

Fiedler Anna Mária, mno.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Történelem (18) Kultúra (7) Egészség (50) Mondom a magamét (7536) Sport (729) Mozi világ (440) Irodalmi kávéház (537) Rejtőzködő magyarország (168) Heti lámpás (312) Nézőpont (1) Gazdaság (704) Gasztronómia (539) Flag gondolja (36) Autómánia (61) Jobbegyenes (2786) Emberi kapcsolatok (36) Vetítő (30) Mozaik (83) Belföld (10) Nagyvilág (1310) Alámerült atlantiszom (142) Szépségápolás (15) Politika (1582) Titkok és talányok (12) Életmód (1) Tv fotel (65) Tereb (146)