- 0
Telefonkomornyik. Személyi asszisztens. Titkárnő. A programozók egyelőre keresik a megfelelő elnevezést. De bárhogy is hívják majd, lényegében megint egy telefonalkalmazás akarja megváltoztatni az életünket.
Képzeljék el, hogy a telefonjuk csengetni kezd, és üzen önöknek, hogy ideje munkába indulniuk, ezúttal korábban a szokásosnál, mert ma reggel dugó alakult ki a városban azon a ponton, ahol a villamosra át kellene szállniuk. A telefon annak dacára teszi ezt és jár el robotasszisztensként, hogy önök semmit sem programoztak be rajta. Nem állították be csörgésre, és a munkába indulásuk időpontját sem jelölték meg a naptárban.
A telefon viszont egy új, „okos” alkalmazásnak köszönhetően elolvasta az önök e-mailjeit, szkennelte a naptárt, észrevette az önök tartózkodási helyét, átfésülte a reggeli közlekedési információkat, a Google-javaslatokat, és arra a következtetésre jutott, hogy szól: ideje indulni.
Ez a technológia az internetes keresőprogramok legújabb verziója, a testre szabott jövő. A lényege (mint az a példából is kiderül), hogy már nem kell „rákeresni”, nem kell a hiányzó információt kutatni, mert a telefon ezt saját maga megteszi. Kiismeri a viselkedésünket, a beépített GPS-rendszerrel követi a mozgásunkat, a webes kereséseinket, a vásárlási szokásainkat, és még rengeteg más dolgot is. Megtanul minket, megért, és aztán a legjobb személyi asszisztensekhez méltó módon szól, figyelmeztet és emlékeztet. Ha valaki például rendszeresen elfelejt tejet venni, és aztán viccelve e-mailt ír erről a barátjának, akkor a telefon legközelebb, amikor érzékeli, hogy belépünk egy élelmiszerboltba, rezegni kezd, és írásos üzenetet küld: „Ne felejts el tejet venni.”
Szép új világ! Vagy csúnya?
Akiknek tetszik, azoknak kezd elegük lenni abból a digitális adathalmazból, amelyen manapság át kell rágnunk magunkat. E-mailek tucatjai, Facebook-üzenetek, közösségi oldalak, hirdetések, ajánlatok, csipog, rezeg körülöttünk a világ, és rabolja, viszi az életünket. Keresünk, kutatunk, mindennek utána akarunk nézni, mert ma már utána lehet. Hol van a legjobb áron az, amit épp venni akarunk, hol a cím, hogyan jutunk oda, mikor, merre és a többi és így tovább. Közben dolgozunk, keres a főnök, indul a találkozó, késünk, kellene küldeni egy SMS-t, hogy bocs, elakadtam a forgalomban.
Milyen jó lenne ilyenkor egy asszisztens, akár egy robot is, aki ebben segít. Látja például, hogy késünk, tudja a naptárból, hogy kihez megyünk, automatikusan SMS-ezik ő, miközben még a tejvásárlásra is figyelmeztet.
„Megjósolható keresés” – ma még csak ilyen esetlen neve van ennek a programtípusnak, melyet világcégek egymással versengve fejlesztenek. Néhány már működik, letölthetők az egyszerűbb alkalmazások, és már jön felénk a robotasszisztens üzenete. Pár nappal az elutazás előtt a célállomás várható időjárása, a javasolt öltözködés, a webes érdeklődésünk és bevásárlásaink alapján a számunkra érdekes éttermek koordinátái, nyitvatartási ideje és a korábbi látogatók véleményének szűrt összegzése.
Akarunk így élni? Önök akarnak majd? Mert a technológiai óriáscégek biztosan szeretnék. Robotasszisztensekkel (és rejtett reklámokkal) terelni robotemberek milliárdjait…
Kapcsolódó anyagok:
- Netikett mindenkinek
- Az apró örömök nagy sikere
- Percenként 25 ezer Twitter-üzenet
- Magyar projekt is nyert az innovációs versenyen
- Magyar résztvevők a mobil világkongresszuson
Frei Tamás - metropol.hu