Ma 2024 november 19. Erzsébet napja van. Holnap Jolán napja lesz.
ff34647f95c52215a6f779af1101e194.jpg

Frei Tamás - Környezetvédelem villámcsapásra

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Nincs messze tőlünk, úgyhogy odafigyelhetnénk Bécsre, és arra, amivel ott kísérleteznek. Olvastam már olasz, német, de néhány napja még egy amerikai újságban is az osztrák főváros izgalmas próbálkozásáról.

Arról a forradalminak tekintett újításról, amellyel Bécs a légszennyezettség ellen küzd.

Számítások szerint évi 300 tonnával csökkenti a városra „engedett” szén-dioxid mennyiségét az a megoldás, amelynek keretében a korábbi folyékonygáz- és dízelüzemű buszokat elektromosra cserélik.

De nem is akármilyenre!

Az újdonságnak számító szerkezet a villamosok áramvezetékeire „nyúlik fel” (pantográfnak hívják a buszból kiemelkedő kart), és saját magát újratölti. Vagyis a bécsiek ezzel az ötlettel épp azt a hatalmas beruházást spórolják meg, amely rengeteg várost riaszt el attól, hogy átálljon az elektromos buszokra. A töltőállomások, a lemerülő buszokat gyorsan ismét menetképessé tevő elektromos akkumulátorbázisok ugyanis rengetegbe kerülnek. Amikor nagyvárosok ezeknek a töltőállomásoknak az árát is belekalkulálják a beruházási költségbe, akkor általában elriadnak. Hogy azzal együtt már túl drága.

A létező villamosvezetékekre felcsatlakozni viszont lényeges spórolás. Bécsben működik a világ ötödik legnagyobb villamoshálózata (összesen 173 kilométernyi), de lássuk be, hogy például Budapesté sem kicsi, a maga 156 kilométerével. Van villamos Miskolcon, Szegeden és Debrecenben is.

A bécsi környezettudatos megközelítés ráadásul a zajszintet is csökkenti. A városnak ráadásul megtakarítást eredményez (körülbelül 25 százalékkal csökken a buszok üzemeltetési költsége), bár természetesen az áram is pénzbe kerül, de a város mindenképpen tisztább és csendesebb lesz. Az utólag már pofonegyszerűnek tűnő ötlet zsenialítása, hogy a buszok 10-15 perc alatt feltöltődnek, mert a villamosvezetékekben magas a feszültség, 650-700 volt.

Szélesebb perspektívából nézve, jelenleg az európai tömegközlekedés 40 százaléka működik árammal. Becslések szerint 90 millió európai használ napi rendszerességgel elektromos „közlekedési megoldást”. Értsd csendeset és tisztát. Ez konkrétan 189 vonatpályát, 45 metrót és 90 trolibuszrendszert jelent Európában. Más szempontból nézve viszont, az európaiak 60 százaléka busszal közlekedik, és a buszok 95 százaléka dízel- vagy benzinüzemű. Vagyis környezetszennyező.

Többféle kísérlet zajlik az olcsó és hatékony elektromos buszrendszerek kiépítésére. Itt, Nizzában például nemsokára megkezdi a próbaüzemet az úgynevezett WATT szisztéma. A franciák totemoszlopoknak hívják azokat a buszmegállóba telepített gyorstöltőket, melyekre (miközben az utasok le- és felszállnak) a busz rácsatlakozik, és tíz másodperc alatt feltölt. Tudom, hogy hihetetlenül hangzik, mégis működik. A totemek ugyanis állandó áramellátást kapnak, és egy innovatív fejlesztés segítségével, mintha „villámcsapást” mérnének a buszra, pár másodperc alatt kisütik, pontosabban átlövik magukból az energiát az épp utasokra váró négykerekűbe. Akarom mondani 16 kerekűbe, mert Nizzában a totemek száz férőhelyes csuklós buszokat töltenek majd fel tíz másodperc alatt.

Szép új világ, ugye?

Kapcsolódó anyagok:

Frei Tamás - metropol.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Életmód (1) Nézőpont (1) Irodalmi kávéház (538) Tereb (146) Szépségápolás (15) Titkok és talányok (12) Belföld (11) Politika (1582) Történelem (18) Vetítő (30) Nagyvilág (1310) Tv fotel (65) Mozi világ (440) Autómánia (61) Jobbegyenes (2884) Kultúra (9) Flag gondolja (38) Egészség (50) Alámerült atlantiszom (142) Sport (729) Rejtőzködő magyarország (168) Heti lámpás (334) Mondom a magamét (7971) Mozaik (83) Gazdaság (719) Emberi kapcsolatok (36) Gasztronómia (539)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>