- 0
„Megszűntek az akciók, és minden lényegesen olcsóbb lett, még ahhoz képest is, mint amikor 50 százalékkal le volt árazva. Így viszont már nem is kellett.”
Az árleszállítás illúziója – kemény lecke a kereskedőknek! Ezzel a címmel hömpölygött végig a világsajtón a hír, hogy kirúgják Amerika egyik legnagyobb áruházláncának vezérigazgatóját. A J. C. Penney főnöke egyetlen év alatt forintban számolva 800 milliárdos forgalomcsökkenést produkált.
Azt gondolta ugyanis, hogy a vásárlóknak elegük van az állandóan változó árakból, leértékelésekből, akciókból, árleszállításokból és végkiárusításokból. Sokkal inkább arra vágynak, hogy tisztességes árakat kapjanak, és kialakuljon bennük a tudat, hogy a J. C. Penney-ben nem csapják be őket.
Hát nem!
Óriási tévedés. Az emberek azt szeretik, ha félrevezetik őket. Vagy finomabban szólva: ha illúziókban ringatják őket. Nem tudják persze, hogy ez történik velük, hogy a leárazott termékek is túl drágák, de valahogy ezt szokták meg, ezt értik, és ezért ma már így is vásárolnak.
A mai világban a kereskedelem, főleg ha ruháról, kozmetikumról és élelmiszerről van szó, úgy működik, hogy a cégek néhány terméket extrém módon leáraznak, ezzel becsalogatják a vásárlókat az üzletbe, és körbelengve őket annak az illúziójával, hogy ezek szerint abban a boltban most nagyon nagy kedvezmények vannak, bőven áron felül, extraprofittal adnak el nekik rengeteg más dolgot. Ha már úgyis ott vannak. Vagyis, lefordítva az amerikai példát magyar viszonylatra, az óriásplakátokon hirdetett nagyon olcsó grillcsirke vagy literes tej, esetleg fagyi mindössze arról szól, hogy bemenjünk az adott bolthálózatba, aztán ott minden másból is jól bevásároljunk.
A másik „trükk”, hogy megemeli a ruhabolt az árait, de azonnal pirossal át is húzza, 50 százalékos leárazást hirdetve. Még így is persze bőven áron felül, nagy haszonnal értékesítve az adott terméket. De működik, mert a vásárlók elhiszik, hogy csak most és csak ott remek áron vehetnek valamit, hiszen feleáron van. De mihez képest? Miért lenne a pirossal áthúzott ár a valós és reális? Illúzió az egész.
Legalábbis a most kirúgott amerikai vállalatvezető szerint, aki tavaly a fejébe vette, hogy rendet csinál, és tisztességesen kereskedik. Korábban ugyanis a J. C. Penney éves szinten legalább 590 leárazást és akciót tartott az üzleteiben, az eladott áru háromnegyedét úgymond 50 százalékkal leárazva. Bőven profittal persze, csak úgy csinálva, mintha az eredeti ár kétszer annyi lenne. A cég vezetője viszont balga módon azt gondolta, hogy az állandó átcímkézések, akciós be- és kivezetések költségét, az extra árukészletek felhalmozásának raktározási kiadásait meg lehetne spórolni a stabil árpolitikával, és az így megtakarított 20 százaléknyi összeget az árszínvonalban érvényesíteni. Magyarul általánosan levinni az árakat csaknem 20 százalékkal.
A J. C. Penney-ben ez meg is történt. Megszűntek az akciók, és minden lényegesen olcsóbb lett, még ahhoz képest is, mint amikor 50 százalékkal le volt árazva. Így viszont már nem is kellett. A vásárlóktól „ellopta” a cég azt az érzést, hogy jó üzletet kötnek, hogy valamit, ami amúgy többet ér, megkapnak, megtalálnak olcsóbban.
A vezérigazgató repült, az áruházba pedig visszakerültek az akciókat, különleges alkalmakat hirdető illúzió-árcédulák.
Ha ez kell az embereknek, mondta a cég, hát tessék!
Frei Tamás - metropol.hu