- 0
Amikor a Brit Birodalom követe, Lord Elgin 1805-ben a Görögországot megszálló török hatalom képviselőitől megvásárolta az Akropoliszról származó szobrokat, nem sejthette, hogy két évszázaddal később egy márványból formált férfitest milyen fontos diplomáciai küldetésre lesz hivatott.
A művészettörténészek által egyedülállónak tekintett torzó – a többi Elgin-márvánnyal együtt – a British Museum birtokába került. Görögország régen küzd a szobrok visszaszerzéséért, s már évekkel ezelőtt azt az ügyvédi irodát bízta meg az ügy képviseletével, amelynek társtulajdonosa, Amal Alamuddin, nem olyan rég George Clooney felesége lett. A látványos nász és Clooney – egyébként saját maga által is kicsit elfuseráltnak tekintett – filmjének, a Műkincsvadászoknak a bemutatója egyaránt jó alkalom volt arra, hogy a szobrok ügye a legszélesebb nyilvánosság előtt is ismertté váljon. Ugyanakkor a britek biztosak a dolgukban, hiszen álláspontjuk szerint annak idején jogszerűen, vásárlás útján jutottak a műtárgyakhoz, sőt, még azt is hangsúlyozzák, hogy Lord Elgin voltaképp az enyészettől mentette meg az antik köveket.
A British Museum magabiztosságát jelzi, hogy a szobrokat a még méltóbb bemutatás végett most ötven év mozdulatlanság után újra rendezik. Ám a márciusi megnyitót megelőzően Ilisszosz folyóisten szobra – kétszáz évvel ezelőtti Londonba érkezése óta először - egy hosszadalmas engedélyezési folyamat végén a szentpétervári Ermitázsba indult. A Nagy Katalin cárnő által alapított galéria most ünnepli fennállásának 250. évfordulóját, az ebből az alkalomból megrendezett nagyszabású kiállításra utazott Ilisszosz impozáns torzója a Néva parti városba. Tette ezt az orosz-ukrán konfliktus kellős közepén, aminek enyhítésében ugyan Nagy-Britannia nem játszik Német- és Franciaországhoz hasonló látványos szerepet, de Oroszországot elítélő álláspontja egyértelmű.
Görögország természetesen újabb arculcsapásként értékelte Ilisszosz szentpétervári kirándulását, hangsúlyozva, hogy Putyin Oroszországa különösen méltatlan a klasszikus görög értékeket jelképező szobor befogadására. A brit kormány nyilatkozata csak arról szólt, hogy egy ilyen klasszikus műremek külföldi bemutatásával a British Museum csak azt teszi, amit mindig: a lehető legszélesebb nyilvánosság számára teszi hozzáférhetővé a magas művészetet. A politikai közélet hangos tiltakozásának és főleg a Clooney házaspár mozgolódásának láttán a British Museum vezetői érezték, hogy valami blikkfangos magyarázattal kell előállniuk. Így aztán előrukkoltak azzal az érvvel, mely szerint Ilisszosz torzója voltaképp nem más, mint a liberális demokrácia nagykövete. Egy ilyen nagyköveti vizitnek meg éppen most van itt az ideje Oroszország földjén.
A pétervári kiállítás időközben be is zárt, Ilisszosz missziójának eredményességéről a hírekből és Hóvári kollega hétvégi írásából értesülhetünk...
Hamarosan Munkácsy kiállítás nyílik Moszkvában. A képek politikai üzenetén addig még gondolkodhatunk, bár azok tulajdonjoga – tudtommal – nem vitatott. Van viszont Moszkvában – főleg a Puskin Múzeum pincéjében - elég Magyarországról elszármazott kép, amelyek sorsáról érdemes volna többet beszélni – még ha George Clooney és bájos hitvese nem is fog szót emelni értük.