Ma 2025 május 07. Gizella napja van. Holnap Mihály napja lesz.
Micimackó, a kínai ellenállás szimbóluma

Micimackó, a kínai ellenállás szimbóluma

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve
Fennakadt az ártatlan rajzfilmhős a cenzúrán, ugyanis túlságosan hasonlít Hszi Csin-ping államfőre.

Noha Micimackó köztudottan az egyik legártatlanabb rajzfilmkarakter, A. A. Milne regényhősének mégis sikerült politikailag érzékeny témává válnia Kínában: a piros inges mackó 2013 óta tiltólistán van a médiában a Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai államfővel való vélt vagy valós hasonlóságok miatt, a szigorú cenzúra következtében azonban mostanra a pocakos mesefigura a hatalommal szembeni ellenállás szimbólumává vált.

Az információ morális, illetve elsősorban politikai alapokon való felügyelete mondhatni része a kínai történelemnek, a cenzúra intézményének tehát nagy hagyománya van a távol-keleti országban.

Több mint kétezer éve, a Csin-dinasztia idején még bevett gyakorlatnak számított a könyvégetés és a tudósok élve eltemetése, ez a „tradíció” pedig részben az ország újkori történelmébe is átöröklődött, a Mao Ce-tung (Mao Zedong) által kezdeményezett, 1966 és 1976 közötti kulturális forradalom idején legalábbis milliószámra dobálták máglyára a nemkívánatos eszméket tartalmazó irományokat.

Bár a módszer napjainkra sokat finomodott, mostanáig megállja helyét az az állítás, miszerint a kínai cenzúra az egyik legszigorúbb az egész világon, a Kínai Kommunista Párt érdekeit sértő tartalmak terjesztésének megakadályozása pedig még az internet korában sem jelenthet akadályt Pekingnek.

Erre a célra fejlesztették ki ugyanis az Aranypajzs projektet, közismert nevén a kínai nagy tűzfalat, amely azt a célt szolgálja, hogy blokkolja a hozzáférést az olyan nemzetközi weboldalakhoz, mint például a Google internetes keresőrendszer, vagy a Facebookhoz és a Twitterhez hasonló közösségi portálok.

A társadalmi igények persze megkövetelik az effajta kommunikációs csatornák meglétét, ezt pedig Pekingben is pontosan tudják, éppen ezért minden nyugati vívmánynak elkészítették a kínai változatát: a kínai állampolgárok Google helyett tehát – egyebek mellett – a Baidu keresőportálon kutathatnak információ után, tweetjeiket a Weibo nevű oldalon oszthatják meg követőikkel, a Facebook helyett pedig ott a WeChat, ami valójában milliószor sokoldalúbb a Nyugaton ismert változatnál – a társadalom jelentős része például fizetésre is ezt az alkalmazást használja az „idejétmúlt” bankkártya vagy készpénz helyett.

A cenzúra azonban nem áll meg a nemkívánatos tartalmakat közvetítő, a Kínai Népköztársaság vagy személyesen Hszi Csin-ping kínai államfő érdekeit sértő honlapok blokkolásánál: a közösségi médiában sem lehet akármit megosztani, és a cikkekhez szúrt kommentárok sem biztos hogy átmennek a több mint kétmillió főt foglalkoztató cenzúragépezet rostáján.

A kínai cenzúrának az elmúlt években legnagyobb port kavart áldozatává pedig éppen a Nyugaton az egyik legártalmatlanabbnak tartott rajzfilmhős, Micimackó vált, a piros inges mesefigura ugyanis – sokak szerint – rendkívül hasonlít Hszi Csin-pingre. Micimackó 2013 óta van tiltólistán a távol-keleti országban, amikor is a felhasználók egymás mellé állítottak egy, a kínai államfőről és Barack Obama amerikai exelnökről készült fotót, azóta pedig milliószámra készült számos hasonló képábrázolás.

A karikatúra egyébként is rendkívül népszerű műfaj Kínában: számos olyan ábrázolás is született, amelyen Micimackó egy „Hatalom” feliratú mézesbödönt szorongat, és nagyon ragaszkodik hozzá – ám az éber kínai cenzúra azonnal megértette az üzenetet, és betiltotta a macit.

Micimackó tehát nem egyszerűen a gúnyolódás eszköze Kínában, sokkal inkább a Hszi Csin-Pinggel, illetve a hatalommal szembeni ellenállás szimbólumává vált. Valószínűleg ennek a következménye, hogy a Walt Disney legújabb családi fantasyfilmje, a Barátom, Róbert Gida bemutatását is betiltották az ázsiai országban.

A szigorú cenzúra pedig érdekes módon Nyugaton marketingeszközzé vált: kiadók és médiavállalatok tucatjai tüntetik fel a „Kínában betiltva” címkét egy adott kulturális terméken, azt remélve, hogy ezáltal a terméket a közönség érdekesebbnek találja.

Tóth Loretta - ]]>www.magyaridok.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Belföld (11) Tv fotel (65) Politika (1582) Történelem (19) Egészség (50) Heti lámpás (380) Gazdaság (736) Autómánia (61) Kultúra (9) Jobbegyenes (2970) Rejtőzködő magyarország (168) Mozi világ (440) Alámerült atlantiszom (142) Nagyvilág (1310) Szépségápolás (15) Flag gondolja (38) Életmód (1) Gasztronómia (539) Mondom a magamét (8301) Titkok és talányok (12) Mozaik (83) Sport (729) Tereb (146) Vetítő (30) Irodalmi kávéház (543) Nézőpont (1) Emberi kapcsolatok (36)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>