www.flagmagazin.hu
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

Címlap > Micimackó, a kínai ellenállás szimbóluma

Micimackó, a kínai ellenállás szimbóluma

Micimackó, a kínai ellenállás szimbóluma

2018 augusztus 09. Flag

Szöveg méret

  • 0
Még nincs értékelve
Fennakadt az ártatlan rajzfilmhős a cenzúrán, ugyanis túlságosan hasonlít Hszi Csin-ping államfőre.

Noha Micimackó köztudottan az egyik legártatlanabb rajzfilmkarakter, A. A. Milne regényhősének mégis sikerült politikailag érzékeny témává válnia Kínában: a piros inges mackó 2013 óta tiltólistán van a médiában a Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai államfővel való vélt vagy valós hasonlóságok miatt, a szigorú cenzúra következtében azonban mostanra a pocakos mesefigura a hatalommal szembeni ellenállás szimbólumává vált.

Az információ morális, illetve elsősorban politikai alapokon való felügyelete mondhatni része a kínai történelemnek, a cenzúra intézményének tehát nagy hagyománya van a távol-keleti országban.

Több mint kétezer éve, a Csin-dinasztia idején még bevett gyakorlatnak számított a könyvégetés és a tudósok élve eltemetése, ez a „tradíció” pedig részben az ország újkori történelmébe is átöröklődött, a Mao Ce-tung (Mao Zedong) által kezdeményezett, 1966 és 1976 közötti kulturális forradalom idején legalábbis milliószámra dobálták máglyára a nemkívánatos eszméket tartalmazó irományokat.

Bár a módszer napjainkra sokat finomodott, mostanáig megállja helyét az az állítás, miszerint a kínai cenzúra az egyik legszigorúbb az egész világon, a Kínai Kommunista Párt érdekeit sértő tartalmak terjesztésének megakadályozása pedig még az internet korában sem jelenthet akadályt Pekingnek.

Erre a célra fejlesztették ki ugyanis az Aranypajzs projektet, közismert nevén a kínai nagy tűzfalat, amely azt a célt szolgálja, hogy blokkolja a hozzáférést az olyan nemzetközi weboldalakhoz, mint például a Google internetes keresőrendszer, vagy a Facebookhoz és a Twitterhez hasonló közösségi portálok.

A társadalmi igények persze megkövetelik az effajta kommunikációs csatornák meglétét, ezt pedig Pekingben is pontosan tudják, éppen ezért minden nyugati vívmánynak elkészítették a kínai változatát: a kínai állampolgárok Google helyett tehát – egyebek mellett – a Baidu keresőportálon kutathatnak információ után, tweetjeiket a Weibo nevű oldalon oszthatják meg követőikkel, a Facebook helyett pedig ott a WeChat, ami valójában milliószor sokoldalúbb a Nyugaton ismert változatnál – a társadalom jelentős része például fizetésre is ezt az alkalmazást használja az „idejétmúlt” bankkártya vagy készpénz helyett.

A cenzúra azonban nem áll meg a nemkívánatos tartalmakat közvetítő, a Kínai Népköztársaság vagy személyesen Hszi Csin-ping kínai államfő érdekeit sértő honlapok blokkolásánál: a közösségi médiában sem lehet akármit megosztani, és a cikkekhez szúrt kommentárok sem biztos hogy átmennek a több mint kétmillió főt foglalkoztató cenzúragépezet rostáján.

A kínai cenzúrának az elmúlt években legnagyobb port kavart áldozatává pedig éppen a Nyugaton az egyik legártalmatlanabbnak tartott rajzfilmhős, Micimackó vált, a piros inges mesefigura ugyanis – sokak szerint – rendkívül hasonlít Hszi Csin-pingre. Micimackó 2013 óta van tiltólistán a távol-keleti országban, amikor is a felhasználók egymás mellé állítottak egy, a kínai államfőről és Barack Obama amerikai exelnökről készült fotót, azóta pedig milliószámra készült számos hasonló képábrázolás.

A karikatúra egyébként is rendkívül népszerű műfaj Kínában: számos olyan ábrázolás is született, amelyen Micimackó egy „Hatalom” feliratú mézesbödönt szorongat, és nagyon ragaszkodik hozzá – ám az éber kínai cenzúra azonnal megértette az üzenetet, és betiltotta a macit.

Micimackó tehát nem egyszerűen a gúnyolódás eszköze Kínában, sokkal inkább a Hszi Csin-Pinggel, illetve a hatalommal szembeni ellenállás szimbólumává vált. Valószínűleg ennek a következménye, hogy a Walt Disney legújabb családi fantasyfilmje, a Barátom, Róbert Gida bemutatását is betiltották az ázsiai országban.

A szigorú cenzúra pedig érdekes módon Nyugaton marketingeszközzé vált: kiadók és médiavállalatok tucatjai tüntetik fel a „Kínában betiltva” címkét egy adott kulturális terméken, azt remélve, hogy ezáltal a terméket a közönség érdekesebbnek találja.

Tóth Loretta - ]]>www.magyaridok.hu]]>

Tisztelt olvasók!
Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin Twitter oldalát a következő címen: https://twitter.com/syracuse73. illetve a Facebook oldalát pedig az alábbi címen: https://www.facebook.com/flagmagazin
- Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.flagmagazin.hu

Magyar Menedék

Ajánló