Ma 2019 január 19. Sára, Márió napja van. Holnap Fábián, Sebestyén napja lesz.
2c7b3ea81b6ed4f888e83c998917ab46.jpg

Nagyító alatt - Álomháború

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Hunyd be a szemed. Tárd ki a szíved. Ilyet még sosem láttál. Az Álomháború című epikus akció-fantasy egy fiatal lány élénk képzeletében játszódik, aki a nyomasztó valóság elől az álmok világába menekül. Megszabadul az idő és a tér korlátaitól, szabadon utazik, ahova csak akar.

Hihetetlen kalandjai során azonban egyre nehezebben tesz különbséget valóság és képzelet között.

Babydoll (Emily Browning) tiltakozott, mégis bezárták. De a túlélés ösztönét nem tudták kiölni belőle. Úgy dönt, szabadságharcot indít, és csatasorba állít négy másik lányt – a vonakodó Sweet Pea-t (Abbie Cornish), a szókimondó Rocketet (Jena Malone), a dörzsölt Blondie-t (Vanessa Hudgens) és a végsőkig hűséges Ambert (Jamie Chung) –, hogy erőiket egyesítve szökjenek meg szörnyűséges fogvatartóik, Blue (Oscar Isaac) és Madam Gorski (Carla Gugino) karmaiból, még mielőtt a rejtélyes High Roller (Jon Hamm) eljön Babydollért.
A lányok Babydoll vezetésével – és a rendelkezésre álló virtuális fegyverarzenállal – fantasztikus álomháborúba kezdenek szamurájokkal és sárkányokkal. Együtt kell eldönteniük, milyen áldozatokat hoznak a túlélésért. Merthogy az Öreg (Scott Glenn) segítségével ez a hihetetlen küldetés – ha sikerrel teljesítik – kiszabadítja őket a fogságból.
Az Álomháború Zack Snyder (Watchmen – Az őrzők, 300) ötletéből készült. Főszereplő Emily Browning (Hívatlan vendég), Abbie Cornish („Bright Star”), Jena Malone (Út a vadonba), Vanessa Hudgens (High School Musical) és Jamie Chung (Kegyetlen titok). További szereplők: Carla Gugino (Watchmen) és Oscar Isaac (Robin Hood), illetve Jon Hamm (Reklámőrültek) és Scott Glenn (A Bourne-ultimátum).
 
 
A filmről
 
Ha a valóság börtön is, az agyad még szabad…
 
Zack Snyder rendező a valóság és az álom határait feszegeti az Álomháború című új filmjében, mely egészében saját ötletén alapul.
Snyder társírója, producere és rendezője is a filmnek. Szerinte „az Álomháború a szökésről szól, szó szerint és képletesen is. Arról, hogy az agyunk, ha kell, áthatolhatatlan barikádot állít a valóság ellen, arról, hogy meddig megyünk el, milyen áldozatokat hozunk, hogy egy ilyen nehéz helyzetből kikerüljünk.”
A 300és a Watchmen – Az őrzők rendezője élete legnagyobb feladatának tartja új filmjét. „Mindig tetszett a fantasy-festészet, az olyan magazinok, mint a Heavy Metal. Az Álomháború forgatása közben ezek inspiráltak, illetve az Alkonyzóna epizódjai, valamint Richard Bach írásai.”
Évekig tartott a forgatókönyv írása. „Sok-sok éve írtam egy novellát, abban szerepelt Babydoll – mondja Snyder. – Ahogy tovább dolgoztam rajta, az ötletből történet lett, és az egész valahogy önálló életre kelt.”
Deborah Snyder producer – a rendező felesége – szerint „annyira felszabadító érzés volt Zacknek, hogy nem kellett az elvárások súlya alatt dolgoznia. Olyanra formálhatta a filmet, amilyenre csak akarta, s bár a sztori változott közben, mindvégig Babydollról szólt, egy fiatal lányról, aki a fejében lévő fantasztikus világokba menekül, hogy megbirkózhasson a valósággal. Közben megerősödik, és túlél mindent.”
Zack Snyder a történet nagyját és a legtöbb karaktert kitalálta, aztán bevonta társírónak régi barátját, Steve Shibuyát. „Steve-vel dolgoztuk ki az összes részletet.”
Ironikus módon ez a tértől és időtől elrugaszkodott történet egy igen szűk helyen játszódik – egy isten háta mögötti vermonti elmegyógyintézetben, a hatvanas években. Babydoll azonban a közönséget is magával viszi álombéli, másvilági utazásaira – hol az ókorba, hol a jövőbe. Babydoll és harcostársai – Sweet Pea, Rocket, Blondie és Amber – óriási szamuráj fenevadakkal, zombi katonákkal és tűzokádó sárkányokkal küzdenek meg a szabadságukért vívott álomháborúban.
 
A szereplők kiválasztása
 
Ne feledd: ha nem állsz ki semmiért, akkor mindennek bedőlsz.
Ja, és még valami — fontos a csapatmunka.
(Az Öreg)
 
Az Álomháborúban Babydoll az összes főszereplőt bevonja fantáziájába, ami azt is jelenti, hogy minden színész több szerepet játszik. Először is a diliházban önmagukat, aztán meg önmaguk eltúlzott mását – jót vagy gonoszt – az álomvilágokban.
Emily Browning kapta a minden áron szabadulni vágyó Babydoll szerepét. „Már a nevéről is valami nagyon törékeny dolog jut az ember eszébe – mondja Browning. – Pedig nem az. Ez tetszett benne a legjobban – kemény csaj, és meglepően sztoikus.”
Babydoll első új barátja az elmegyógyintézetben Rocket lesz, az akaratos, ám kissé naiv lány, akit nővérével, Sweet Pea-vel együtt évek óta a diliházban tartanak fogva. Ez idő alatt alaposan kiismerték a helyet.
 
 
Jena Malone játssza Rocketet, aki szerinte „amolyan húg-archetípus, akire mindig vigyázni kell, még akkor is, ha ez neki nincs ínyére. Rocket saját magát szabadnak látja, de az ő szabadsága nem feltétlenül pozitív dolog. Kockázatos, ha az ember ilyen magabiztos, főleg, ha Rocket-hez hasonlóan félreismeri magát.”
Abbie Cornish – aki Sweet Pea-t kelti életre – rögtön magára ismert a karakterben. „Mikor először elolvastam a forgatókönyvet, Sweet Pea állt hozzám a legközelebb. Anyatípus, ő vigyáz Rocket-re, vad és kiszámíthatatlan húgára. Sweet Pea-nek kitűnő ösztönei vannak, hallgat is rájuk. Megérti, milyen fontos ebben a világban a fegyelem, és pontosan tudja, hogyan boldogulhat a mindennapokban. Szerintem tényleg elhiszi, hogy ha szép csendben, keményen dolgozik, egy nap kiengedik innen őket. A szökés gondolata – a következmények – még jobban megrémítik Sweet Pea-t, mint Rocketet.
Van egy lány, aki mindig Sweet Pea-re hallgat: Blondie, akit – nevével ellentétben – a fekete hajú Vanessa Hudgens alakít. Szerinte „Blondie tüneményes, kicsit félénk lány. A félelem néha maga alá gyűri. Időnként buta szőkeként viselkedik, de ha akcióról van szó, igazi akcióhőssé válik.”
Egy másik lány, aki szintén a csatatéren talál önmagára: Amber. Azzal érdemli ki a többiek tiszteletét, hogy többször is biztos kikötőbe kormányozza őket.
A szerepet játszó Jamie Chung szerint „Amber olyan lány, aki be akar illeszkedni, azt akarja, hogy befogadják, és ezért sok mindenre képes. A szökés gondolata felbátorítja, megváltoztatja. Így lesz belőle Babydoll álmaiban a hajójuk kapitánya. Akár helikopteren, akár egy B-52-n, Amber feladata, hogy a lányokért jöjjön, és felvegye őket, ha küldetésüket befejezték. Mindig időben kell érkeznie, különben a dolgok rosszra fordulnak – márpedig Amber túlságosan fél a többiektől, hogy cserben merje hagyni őket.”
„El sem tudok képzelni más színészeket a lányok szerepeire – mondja Zack Snyder. – Pontosan olyanok, amilyennek eredetileg elképzeltem őket, és olyan kiválóan játszanak, amire álmomban sem mertem volna gondolni.”
Carla Gugino játssza Dr. Vera Gorskit, aki pszichiáterből Madam lesz Babydoll álomvilágában. A doktornő segíteni akar a lányoknak – abban nem, hogy megszökjenek, de legalább abban, hogy elviseljék környezetüket. Azonban őt is felettesei irányítják. Elhitetik vele, hogy ura önmagának.
„Ez a nő ugyanolyan érzékeny, mint a lányok, de érzéseit elnyomja – mondja Gugino a figuráról, akinek akcentusa kelet-európai származásra utal. – Nagyon kemény nő, és szerintem olyan dolgokon ment át gyerekkorában, életében, amelyekre hőseink gondolni sem mernek. Az intézmény alkalmazottja, de segíteni akar a lányokon. Csak máshogy.”
A filmbéli nők energiáit Blue szippantja fel, akit először betegtologatóként ismerünk meg, később pedig már vasököllel irányítja az intézetet. Oscar Isaac játssza a szerepet.
„Szerintem Blue egész életében erőtlennek érezte magát, most pedig végre uralkodhat a lányokon – magyarázza Isaac. – Tiszteletet akar kiharcolni, irányítani akarja őket. Ezzel persze magára vonja a lányok haragját, és tetteinek következményei lesznek.”
Egy másik fontos férfi a filmben High Roller, akit Jon Hamm alakít, és akit titokzatos szálak fűznek Babydollhoz. A lányok szövetségesét, az Öreget a rendező jó barátja, Scott Glenn játssza.
„Az Öreg nem más, mint egy hang a fejben – mondja Snyder. – A lelkiismeret hangja. A mentoré, a pozitív férfienergiáé. Pont olyan szemlélet, humor kellett nekünk, mint amit Scott hozott a szerepbe.
Álmomban sem kívánhattam volna ennél jobb, lelkesebb színészgárdát – folytatja Snyder. – Nem csak a lírai jelenetekben álltak helyt, de az akciójelenetekben is életük legjobb formáját hozták.”
 
 
Csatára készen
 
Az élet-halál harc itt kezdődik.
(Madam Gorski)
 
A forgatás előtt az Álomháború öt női főszereplőjének fizikailag is fel kellett készülnie a forgatókönyvben rögzített embert próbáló, bonyolult akciójelenetekre. Damon Caro kaszkadőr-koordinátor / akció-koreográfus és Logan Hood edző vették kezelésbe a lányokat. Ők már a 300-on is együtt dolgoztak Zack Snyder rendezővel. Ezúttal Caro felelt a lányok harcművészeti, fegyverforgatási kiképzéséért, míg Hood gondoskodott az általános erőnléti edzésekről.
Noha a kiképzés egészen a forgatás utolsó napjáig tartott, még Los Angelesben vette kezdetét nagyjából öt héttel azelőtt, hogy a színészek Vancouverbe költöztek volna a forgatásra. Caro és Hood szerint első lépésben az alapokat vették át, a lányok erejét és állóképességét fejlesztették. Minden reggel Caro kezdett foglalkozni velük, harcművészetet tanultak, „fegyvertelen” fegyver-koreográfiát – mindenki a saját karakterének megfelelőt. Hood és társai – köztük hajdani kommandós bajtársa, David Young – folytatták a délutáni kiképzést súlyzózással, felülésekkel, kötélhúzással. A feladatokat naponta váltogatták. Az volt a cél, hogy a lányok atletikusnak tűnjenek az akciójelenetekben.
Abbie Cornish szerint „mindannyian megtaláltuk magunkban a ‘vadállatot.’ Mikor már azt hittük, kihoztuk magunkból a maximumot, rátaláltunk a vadállatra, és vele egy csomó rejtett tartalékra. Elképesztő érzés volt!”
 
Talpig fegyverben
 
Íme a fegyvered. Ha harcolsz vele, rálépsz a szabadság útjára.
(Az Öreg)
 
Ahogy a történet halad a maga útján előre, Babydoll különféle álomvilágokba repíti barátnőit. Minden világban harcolniuk kell – hol élőholt seregekkel, hol sárkányokkal, hol pedig kiborgokkal. Az Öreg tanácsait követve minden világban egy talizmánt keresnek – térképet, tüzet, kést, kulcsot és egy rejtélyes ötödik tárgyat. Az Öreg szerint ezek majd megszabadítják őket. Hogy ellenségeiket legyőzhessék, a lányoknak állig fel kell fegyverkezniük: géppuskákkal, puskákkal, pisztolyokkal, bajonettekkel, kardokkal, tomahawkokkal.
Az Álomháború legérdekesebb fegyvere Babydoll első szerzeménye: egy szamurájkard. A tervezőcsapat – melyet Jimmy Chow kellékes vezetett – hosszas tesztelés után egy wakizashi penge mellett döntött katana markolattal. Csökkentettek a méretén, hogy passzoljon Emily Browning aprócska kezéhez és alakjához. Zack Snyder rendezőnek amúgy is fontosabb volt a kard dizájnja, mint gyakorlati funkciója. Arra kérte a tervezőcsapatot, hogy a kard mindkét oldalába véssenek jelképeket, amelyek időrendi sorrendben elmesélik az Álomháború történetét.
Browningnak ez a részletes megmunkálás különösen megtetszett. „Szerintem annyira érdekes, hogy az egész sztorit elmeséljük Babydoll kardján. Ez a kard szinte az első perctől kezdve kijelöli a sorsát – mondja. – Ott van a kezében az egész történet… csak éppen nem tud róla.”
 
 
 
A fantasztikus világok életrekeltése
 
Eltévedhetünk a belső világokban, ha valósnak hisszük őket.
(Sweet Pea)
 
Mielőtt még Babydoll csatába vinné barátnőit, először is megérkezik az Elmebetegek Lennox Házába, a vermonti Brattleboróba. A diliházat és a többi helyszínt Kanadában, egy vancouveri stúdióban építették fel. Rick Carter látványtervező úgy tervezte meg a díszleteket, hogy tükrözzék Babydoll valós és képzelt világait, és könnyen átrendezhetőek legyenek.
„Ha nagyon figyelünk – mondja Deborah Snyder producer –, láthatjuk, hogy az egyik boltíves folyosó a Lennox Házból később feltűnik a sárkányharcos jelenetben, majd pedig a bordélyban. Az első világháborús álomjelenetet egy felperzselt katedrálisban kezdjük, ami pedig a diliházra hasonlít.”
„Az érdekelt a legjobban, hogy akárhova is utazik Babydoll, katedrálisba, kastélyba, templomba, az mindig valahogy a diliházra emlékeztet kívül-belül – mondja Carter. – A lehangoló színárnyalatok, a fénycsóvák az ablakon, mind-mind ezt tükrözik, összekötik a különböző helyszíneket, és tudat alatt ugyanabba a lelkiállapotba hozzák a közönséget.”
Carter és Larry Fong operatőr azon is sokat dolgozott, hogy a nézők ugyanolyan homályosan érzékeljék az időt és a teret a „valós” világban, mint az álomjelenetekben. A történet a hatvanas években játszódik, de Fong szerint „erre csak a hajakban, sminkben, ruhában és a díszletben utalunk, egyébként nem úgy néz ki, mint a hatvanas évek. Nem is annyira az időt akartuk itt megjeleníteni, mint az időtlenséget, egyfajta tudatállapotot. Ez fontosabb volt a valósághűségnél.”
Zack Snyder rendező számára is többet nyomott a latban a film esztétikuma, mint realitása. „Szerettem volna megtalálni a szépséget a diliház falai között. Ez az ellentmondás tetszett talán legjobban a filmben: egy nyomasztó történet, amit vizuálisan izgalmasan adunk elő.”
Snyder szerint az Álomháború lényege éppen ez a kontrasztosság: a képek és történések ellentmondása, a realizmustól és a bevett formáktól való teljes elszakadás. Michael Wilkinson jelmeztervezőt is a paradoxonok fogták meg a forgatókönyvben; ahogy ő fogalmaz: „a hagyományosan mártírnak ábrázolt női archetípusok és a domináns, erős akcióhősnök kontrapunktja. Rögtön rajzolgatni kezdtem, megpróbáltam ötvözni az archetípusokat: a szobalányt, az iskoláslányt a harcedzett katona alakjával.”
Akár a diliház padlóját mossák, akár bombát hatástalanítanak egy futurisztikus vonaton, a lányok folyamatosan tárgyakra vadásznak, mert ezek a tárgyak – térkép, tűz, kés, kulcs – jelentik számukra a szabadságot. Ez a cél, az ok, ezért áldozzák fel magukat. Snyder és csapata a nézőket is hasonló vadászatra invitálja: filmjükben lépten-nyomon olyan szimbólumokat, képi referenciákat rejtettek el, melyek Babydoll fantáziavilágát tükrözik.
 
 
Az Álomháború zenéje
 
Megszököm innen, szabad leszek.
(Babydoll)
 
Babydoll bordélybeli életét és szárnyaló fantáziáját a zene köti össze. Ha Madam Gorski bekapcsolja a zenét, Babydoll lehunyja a szemét, útra kél, és magával viszi társait is. Így hát az Álomháború filmzenéjének minden percben tökéletesen kell illeszkednie a történet hangulatához. Zack Snyder rendező Marius de Vries és Tyler Bates zeneszerzőkkel együtt válogatta össze a film eklektikus betétdalait.
„Szerintem a mozi egyik legfontosabb alkotóeleme a zene – mondja Snyder. – És mivel Babydoll tánc közben lép át fantáziavilágaiba, a zene külön hangsúlyt kap a filmünkben.”
„Az Álomháború maga is olyan, mint egy nagy álom. Szökésről szól, reményről, megváltásról, a képzelet hatalmáról – mondja de Vries, aki most először dolgozott Snyderrel. – A zenének kötődnie kell ezekhez a témákhoz. Zack sok esetben dalokat használt kísérőzene helyett, hogy a dalszövegek segítsenek eligazodni a bonyolult jelenetekben, illetve segítsenek megvilágítani Babydoll mindenkori lelkiállapotát. Roppant izgalmas munka volt.”
A dalok között hallható a „Love is The Drug”, Carla Gugino és Oscar Isaac duettje. Ez szól a végefőcím alatt. Fontos szerep jut a hatvanas évekbeli pszichedelikus slágernek, a „White Rabbit”-nek is. Snyder és írótársa, Steve Shibuya már a forgatókönyvbe beírta mindkettőt.
A befelé forduló, súlyos számok mellett felcsendül néhány zúzós, ritmusos dallam is, köztük a „Search and Destroy”, illetve a Queen zenekar „I Want It All” és „We Will Rock You” című slágereinek sajátos megamixe.
Tyler Bates zeneszerző immár negyedszer dolgozik együtt a rendezővel. „A zenéket úgy választottuk ki – jegyzi meg –, hogy minden esetben alátámasszák és kommentálják a vásznon zajló eseményeket.”

intercom

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Történelem (3) Mondom a magamét (3270) Irodalmi kávéház (452) Alámerült atlantiszom (142) Politika (1570) Heti lámpás (191) Mozaik (6) Tv fotel (65) Gazdaság (599) Flag gondolja (32) Belföld (4) Kultúra (3) Sport (727) Gasztronómia (539) Szépségápolás (15) Rejtőzködő magyarország (171) Életmód (1) Jobbegyenes (1448) Emberi kapcsolatok (36) Nagyvilág (1293) Tereb (125) Vetítő (37) Egészség (50) Autómánia (61) Mozi világ (440)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>