- 0
A hét számos mozibemutatója eltörpül Alfonso Cuarón csodálatosan kivitelezett hollywoodi mozija, a Gravitáció mellett. A George Clooney–Sandra Bullock asztronauta páros űrkalandjai mellett pedig érdemes odafigyelni a magyar származású és Oscar-díjas Kevin Macdolnald új filmjére (Majd újra lesz nyár) is. Fokozódó nagyüzem a mozikban!
George Clooney és Sandra Bullock asztronauták egy balesetet követően az űrhajón kívül rekednek a végtelen és ijesztően csendes űrben. Lélegzetelállító felvételek és izgalmak: ahogy egy külföldi kritikus írta, nem jártunk ott, de vélhetően tényleg ilyen lehet a világűr, és most 3D-ben mi is átélhetjük. Oscar-gyanús mozi, amelyben a remek mexikói rendező, Alfonso Cuarón megmutatja, hogy mire lehet használni a 3D-t, ha tehetséggel, jó kezekben használják.
A berlini filmfesztivált és a Sundance-t is megjárt Don Jon a hollywoodi sztár, Joseph Gordon-Levitt rendezői bemutatkozása. Az Eredet, az 500 nap nyár, A sötét lovag: Felemelkedés, a Looper - A jövő gyilkosa, és a Lincoln filmek sztárja szerencsére nem kényszeres magamutogatásként tekint a rendezésre, hanem egy tehetséges filmet tett le az asztalra kellő alázat mellett. A történet főhőse egy pornófüggő srác, aki bűnös szenvedélye mellett egyébként pedáns átlagéletet él: templomba jár, családi kapcsolatokat ápol, dolgozik, és munkaidején kívül szórakozóhelyeken lányokkal ismerkedik. Ám minden normálisra való törekvését felülírja a beteges vonzalma az internetes tartalmak iránt, amely még a párkapcsolatát is tönkreteszi. Mondanivaló, üzenet kevés van a filmben, ám a Don Jon-t mégis szerettük, és figyelemreméltó rendezői bemutatkozásnak tartjuk.
A miskolci CineFest és Az utolsó skót király sokat tett azért, hogy különösen büszkék lehessünk Kevin Macdonaldra. Előbbi mutatott rá igazán a rendező magyar származására, utóbbi pedig Oscar-díjhoz segítette, amely még mindig egy szűk, exkluzív klub élethosszig tartó tagságát jelenti. Macdonald - aki a miskolci születésű Pressburger Imre (Emeric Pressburger) unokája ezúttal egy nemzetközi bestseller adaptálását vállalta magára. A történetben egy amerikai család éppen brit nyaralását tölti, amikor kitör a harmadik világháború. Ez különösen megrázó hír az éppen élete szerelmét élő tinédzser lány számára: még ha a viszonzott érzések mostoha-unokatestvérétől is származnak. A tehetséges Saoirse Ronan főszereplése (A burok, Byzantium, Hanna - Gyilkos természet, Komfortos mennyország, Vágy és vezeklés) még egy érv, hogy meg akarjuk nézni a filmet.
A nyolcvanas évekig színésznőként aktív - és zömében tévés szerepei mellett Fassbinder és Schlöndorff révén ismertté váló -, majd a rendezésre váltó Margarethe von Trotta néhány figyelemreméltó kísérlet mellett nem tudott igazi áttörést elérni direktori karrierjében sem. Így valóban kellemes meglepetés a 71 évesen elkészített Hannah Arendt című mozija, a híres-neves német származású filozófusnő életéről, amely tavalyi torontói premierjét követően mostanra bejárta a világ filmfesztiváljait. Von Trotta Arendt életének legmegosztóbb fejezetére koncentrál filmjében: a filozófusnő a háborús bűnös, náci Adolf Eichmann jeruzsálemi peréről tudósít a New Yorkernek, amelyben félreértett és botrányt kavaró kijelentéseket tesz a holokausztról és Eichmannról. Kritizálta a per körülményeit, és megkérdőjelezte néhány izraeli vezető ténykedését a holokauszt idején, amellyel kivívta a zsidó közösséget ellenszenvét és elutasítását.
A már címével is sokat sejtető Mocsokban a második játékfilmjét rendező Jon S. Baird alámerül a szenny és korrupció világában. A finoman fogalmazó is provokatív és helyenként már-már alpári filmben a legnehezebb befogadói dilemma, hogy a történet főhőse egy olyan eszelős zsaru, akivel képtelenség azonosulnia a nézőnek. Ettől függetlenül az ő életét követjük nyomon, s megtapasztalhatjuk, hogy egy előléptetés érdekében bárkit és bármit tönkretenne, miközben valóságérzékelése a drog, a kegyetlenségek, és a szex hatására már régen megingott. A Mocsokban remek színészgárda gyűlt össze: James McAvoy mellett Jim Broadbent, Jamie Bell, Eddie Marsan, Imogen Poots és Shirley Henderson képviseli a brit színjátszás élvonalát. Trainspottinghoz hasonló kultfilm már nem lesz belőle, de stílusossága miatt rajongókat még gyűjthet magának. Ha valaki győzi gyomorral.
Ulrich Seidl Paradicsom-trilógiájának záródarabjában egy túlsúlyos tinédzser kislány nem ébredésének szomorú epizódjait nézhetjük meg. A berlini versenyprogramban bemutatkozó A remény paradicsomában a 13 éves Melanie fogyókúrás táborba megy, ahol egyrészt nem sikerül a fölösleges zsírtól megszabadulnia, másrészt ábrándozó szobatársaival egyre inkább a férfiak után kezd ábrándozni. Első körben megpróbálja elcsábítani a tábor középkorú orvosát, aki mintha maga is hezitálna, hogy milyen kapcsolatot tartson fenn a kislánnyal.
kgy - mno.hu