- 0
Van itt pénz dögivel - jut eszembe, miközben a cannes-i Croisette-n tartok a hírhedt Carlton szálló felé. Ebben az intézményben száll meg számos sztár a filmfesztivál ideje alatt, itt zajlanak az interjúk, számos szakmai esemény, és ennek a tulajdonosa szokott araszolni az utcákon méregpiros Bentley-ben.
Szóval nem meglepő, ha a hisztéria errefelé koncentráltabb, az viszont túltett a sokéves átlagon, hogy egy készülő film kedvéért lezárják fél napra az utcát, felszórják az aszfaltot műhóval, hogy Jim Carrey, Colin Firth és társai hintóval bevonulhassanak.
Ez még akkor is abszurd, ha a Disney jelen esetben ezzel a decemberben mozikba kerülő Karácsonyi ének című 3D-s animációját harangozza be. A nagyzolás a falakon belül is folytatódott: három nap alatt a nagy báltermet átalakították 3D mozivá, ahol a sajtónak bemutatták a filmből jelenleg elkészült öt-hat percet. Hogy a dimenziós élmény tényleg ütős legyen, még igazi műhópihék is hullottak a plafon felől. "Bár a film csak százéves, a változás biztos, de a jövőt még nem tudom bemutatni, ez egy lehetséges út" - zárta le a vetítést Robert Zemeckis rendező.
A show után lehetett faggatni a jelenlévőket. Zemeckis például gyerekkoráról mesélt, hogy akkor olvasta először Charles Dickens klasszikusát, és az időutazások miatt tetszett meg neki, no meg persze az, hogy a karácsony és szellemek együtt "tomboltak" benne.
A varázslatra nagy szükségünk van nekünk is - csattant fel Jim Carrey. Egy színésznek a munkáját ugyanis a környezete erősen inspirálja, itt most ez elmaradt. Helyette jött a fantázia és a nagy kihívás, hogy az elképzelt világ egyezzen a rendezőével. "Ez így több mint teljes alakítást kívánt" - húzza alá a színész.
Colin Firth szerint ennél puritánabb munkája még nem volt, sőt, még abból a szempontból sem izgatta fel a dolog, hogy a tipikusan brit alapanyag most amerikai kezekben van. Ahogy mondja, korábban már Shakespeare-re is rátették a kezüket, a mai világban a gyönyörű és érdekes történetek mindenkié. Ezt sikerült még Zemeckisnek azzal megfejelnie, hogy épp ezért óvatosak, azaz sokkal britebbek a briteknél, már ami a feldolgozás hűségét illeti. Ha szigorúan megvizsgáljuk Dickens művét, be kell látni, bizarr történetről van szó. Hozzátéve: lehet, hogy olyat is észrevesz, amit egy angol nem. Például rengeteg olyan filmet látott, amit a szigetországiak készítettek az Egyesült Államokról, és teljesen frissnek hatott.
"Igen, és sok embernek kínos és nehéz időszak a karácsony" - dobta fel a hangulatot Carrey. Nem mosolygott sokáig. "Nem, nem loptam a korábbi feldolgozásokból" - jelentette ki Carrey egy kissé provokatív újságírói kérdésre. Igaz, hatottak rá. A keserűségre lett figyelmes a korábbi feldolgozásokból, ezt ő sem akarta elvetni. Hogy a hosszú évek fájdalma az animált arcokon is hiteles legyen. Még akkor is, ha egy szellemet alakít. "A szellemek nem körülöttünk, hanem bennünk vannak, a személyiségünk részei, éppen ezért volt Robertnek zseniális az ötlete, hogy több szerepet alakítsunk" - meséli a színész. Carrey a forgatás előtt kapott egy telefont, hogy egy ismerőse meghalt, és nagyon érzékenyen érintette, hogy nem segített neki eleget az életben. Amikor visszahívták tíz perc múlva, hogy tévedés volt, eldöntötte, hogy több időt töltenek majd együtt. Ez is egy szellem műve volt minden bizonnyal.
De a vallomás okozta megszeppenést ismét egy kínos kérdés oldotta fel. A Vissza a jövőbe című klaszszikust élete legjobb filmjének titulálta egy kolléga. Ez persze csak a felvezető máz volt egy kis Disney-kapcsolathoz. "Az az öreg Disney volt. Az újjal jó együtt dolgozni" - hangsúlyozta Zemeckis. Érezzük a szavak súlyát. Annak idején ugyanis kirúgták a Vissza a jövőbe című sci-fi ötletével, a torz családi ábrázolás miatt. No comment.
nol.hu, Csákvári Géza