Ma 2024 április 18. Andrea, Ilma napja van. Holnap Emma napja lesz.
Szentesi Zöldi László: Mensáros László verset mond

Szentesi Zöldi László: Mensáros László verset mond

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Mensáros 1984-es Arany-estje voltaképpen a szépség rettenete volt, de egyúttal harmóniába öltöztetett tiszta művészet is.

 

Nézegetem a régi folyóiratokat az Arcanumon, és tanácstalan vagyok. Mensáros Lászlónak fél év leforgása alatt két debreceni előadóestjét jelzi a helyi lap, és már nem tudom, melyiken vettem részt. Mégis azt hiszem, 1984. november 22-én, bemásolom a rövid beharangozó cikket: „Pénteken fél 5-től Mensáros László Kossuth-díjas kiváló művész bemutatja Mindvégig című Arany János műveiből szerkesztett önálló műsorát. A debreceni városi könyvtár Thomas Mann utcai fiókkönyvtárában (nyugdíjasok háza) sorra kerülő eseményt belépődíj nélkül tekinthetik meg az érdeklődők.”

A városban nagyjából minden színházkedvelő pontosan tudta, hogy az idős művész hajdanán a Csokonai Színházban töltötte száműzetését. Mensáros László pályakezdése, valamint felnőttkorának nagy része teljes tagadása a szocialista színházi és magánéleti követelményrendszernek. Polgári származása, műveltsége, kapcsolatrendszere, magánélete rendre szembeállította őt a szocialista realizmus csikorgó gépezetének váltókezelőivel. Az 1952-ben Debrecenbe űzött fiatal színművésznek három évvel később a Batthyány utca 1. számú házban, az ország első színészházában utaltak ki lakást. „Addig hol laktál?” – kérdezte Ablonczy László Mensárost, nagyjából az 1984-es debreceni Arany-est időpontjában.

A Bika mellett egy régi házban” – válaszolta a színész. „Azóta lebontották. Albérletben éltem családosan, bizony, elég keserves szorultságban. Szerepet leginkább presszóban tanultam.

Debrecen Európa legnagyobb faluja – ismerjük a mondást, és valóban, ilyen ez a város, de közben régi református bástya is, rideg, racionális polgárok lakhelye, hűvös, mégis szívet melegítő belső portája az országnak. Mensáros talán nem gyűlölte a szigorú Debrecent annyira, mint Petőfi, már csak azért sem, mert a Csokonai igazgatója, rendezői, színésztársai, és nem utolsósorban a közönség pontosan felmérte, értette művészi nagyságát. Mégis belekeveredett 1956 lázas forradalmába, és a következő évben rabláncon vitték el Debrecenből. Hosszú útját, amely börtönévekkel, mellőzéssel, lelki vívódással terhes, ekkor kezdte meg, és 1984-ben, az Arany-est időpontjában nemcsak ő, de közönsége is emlékezett a múltra.

Mensáros Lászlót 1984-ben, harminc év után hívták meg Debrecenbe, Az ügynök halálának főszerepére. Az előadást zajos várakozás, majd kirobbanó siker fogadta a városban, a debreceni és országos kritikák egyaránt dicsérték Mensárost, persze azzal a kíváncsi bekukkantással, amely 1984 szeptemberében a Hajdú-bihari Napló cikkírójában is felmerült:

A pályáját valójában Debrecenben kezdő Mensáros László közel harminc esztendő után most lépett először a Csokonai Színház színpadára: vajon feledtetni tudta-e vele Willy Loman az 1957-es távozás körülményeit, az Alföld-beli, vallomásos interjúban említett »rabomilos« kocsikázást?

Aztán az előzetes várakozások kihunytak, mert az előadások nézőit elsodorta a színpadról áradó varázslatos erő, a remek rendezés. Mensáros voltaképpen Debrecenbe költözött félig-meddig, sokat sétált a Nagyerdőben, nosztalgiázott, fiatalokkal beszélgetett, és nem mellesleg egy-két önálló estet is vállalt.

Minderről én persze semmit sem tudtam. Tizennégy évesen, a református kollégium kisdiákjaként vettem a hírt, hogy Mensáros Arany-versekkel és -balladákkal érkezik a könyvtárba. Egyrészt, hogy a szilen­ciumról igazoltan hiányozzak, másrészt lelkes ifjú irodalombarátként fél öt előtt valamennyivel már én is a nézőtéren ültem. Utólag látom csak, hogy a debreceni előadás után pár héttel a Kisalföldnek Mensáros beszélt arról, hogy miért éppen Arany-esttel készül:

Gyermekkorom óta kedvenc költőm. Halálának 100. évfordulóján felkértek egy Arany-emlékestre. De a műsorom csak a 101. évfordulóra készült el. Azt mondta a felkérő szerv: már nem aktuális, az évforduló elmúlt. Ezért járom a műsorral az országot. Arany mindig aktuális kell, hogy legyen.

Lassan negyven éve már, de néhány apróságra világosan emlékszem a debreceni könyvtárból. Először is a furcsa belépőre. Ősz, nemes arcú, de fáradt színész érkezett közénk. Lassan besétált középre, röviden végignézett a sokaságon, majd azt mondta, örül annak, hogy ilyen sokan kíváncsiak rá. De ha nem bánjuk – mivelhogy ő már öreg –, kér egy széket, ülve mondja majd a verseket, elnézést kér, de jobb lesz úgy, mint állva. Aztán megkezdődött a varázs, Mensáros László pedig Arany Jánossá, vagy pontosabban fogalmazzunk úgy, régi magyar úrrá változott úgy másfél órára.

 

Megelevenedett a magyar XIX. század, a maga nyelvi biztonságával, a kifejezésforma teljességével, zengő vagy éppen fakó hangon, méltósággal és tudással. Minden szónak értelmet adott, gondolatai pedig tettek, nem néma kiáltás, hanem állásfoglalás. Az irodalomkönyvekben már unásig olvasott-tanult holt anyag megelevenedett, erőre kapott. Arany leírt szavai felszálltak az éterbe, csillagként ragyogtak a versek, zúgtak a balladák. Szörnyűséges tragédiákon, bűnön, bűnhődésen át vezetett sorról sorra bennünket A walesi bárdokban, az Ágnes asszonyban, lehajtott fejjel sóhajtotta, hogy leteszi a lantot, majd buzdított helytállásra. Hogy „egyáltalán” létezik csendes lázadás, csak későbbi tapasztalat számomra, de hogy valójában mi is az, hogyan művelik, akkor és ott, 1984 őszén értettem meg a debreceni könyvárban. Napokig olvasgattam Arany Jánost utána, és mindmáig nagyokat hallgatok, ha valaki unalmasnak és kótyagosnak nevezi a költőt, hiszen akkor Mensárostól megtanultam, hogy a legnagyobb magyar költők egyike. Igen, drága Ady Endre, akkor is, ha tempóz, ha araszol – hiszen a csendes lázadás nem külsőség, mindig belülről fakad, úgy termékenyíti meg népünket, hazánkat, észrevétlenül árad ki emberről emberre.

Mensáros Arany-estje voltaképpen a szépség rettenete volt, de egyúttal harmóniába öltöztetett tiszta művészet is, hiszen a reményt közvetítette a hallgatóságnak. Nagy-nagy akarása annak a kimondatlan szándéknak, hogy soha ne támadjatok elsőként, de soha ne is adjátok fel, mert sorsunkhoz a méltóság és az emberség illik.

S hogy ne panaszkodjatok, hanem alakítsátok a saját életeteket. Hiszen a szépség és jóság nem önmagától támad az emberben, hanem tettekkel, cselekedetekkel szabadítjuk rá a rosszra, hogy az örök viaskodás végén szeplőtelenül, győztesen álljunk ott mi, magunk, a megtisztult emberek.

Néhány évvel később Ablonczy László is látta, hallotta valahol Mensáros László Arany-estjét:

A bejárati ajtó takarásából figyeltem; nagy versek, balladák, levelek, dokumentumok, életvégi komor és ironikus lírai szösszenetek sorát főként ülve, szinte rezzenetlen egyszerűséggel s mégis delejes erővel mondta. Olyasképp, hogy Arany János életéből a magáét is kibontotta.

Talán így volt, igen. A színművészet legnagyobb varázsa, amikor a személyesség úgy oldódik fel az egyetemesben, hogy a néző sokszor képtelen felfejteni az élményanyag eredőit. Mindig ott lappang a titok, valami kimondhatatlan, a megtépázott élet mögött valami bölcs, eredeti tapasztalat, amely erőt és reménységet ad az utolsó pillanatig. A debreceni könyvtárban, az Egyetemi Színpadon, az Aranysárkányban, vagy a Butaságom történetében, de börtönben, száműzetésben, egyedül vagy szeretetben élve is, mindig és mindenhol. Talán Mensáros is arra gondolt mindvégig, hogy a nemesség mindannyiunkat kötelez.

Borítókép: Mensáros László (Forrás: Facebook)

Szentesi Zöldi László - ]]>www.magyarnemzet.hu]]>

 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Flag gondolja (36) Alámerült atlantiszom (142) Heti lámpás (312) Gasztronómia (539) Titkok és talányok (12) Tereb (146) Politika (1582) Emberi kapcsolatok (36) Nagyvilág (1310) Mozaik (83) Vetítő (30) Belföld (10) Egészség (50) Szépségápolás (15) Autómánia (61) Történelem (18) Nézőpont (1) Rejtőzködő magyarország (168) Mozi világ (440) Tv fotel (65) Sport (729) Életmód (1) Irodalmi kávéház (537) Jobbegyenes (2788) Mondom a magamét (7546) Gazdaság (705) Kultúra (7)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>