- 0
Íme a leleplezés! A főváros vezetése csupán az országgyűlési választásokig tervez előre.
A főpolgármester még az önkormányzati választás kampányában ígérte meg, hogy ingyenessé kell tenni a 14 éven aluliaknak a tömegközlekedést Budapesten, ami végül idén szeptember elejére vált valósággá. A pénzügyi gondokkal küszködő BKV-nak ez azt jelentheti, hogy a bevételkiesés miatt nem marad forrása a dolgozói bérek növelésére. Ugyanis kiderült: a vállalat jövő évi üzleti tervéből hiányzik a bérfejlesztésre szánt összeg. A pénzhiány kapcsán Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes úgy nyilatkozott, hogy pénzügyileg csak a választásokig terveznek előre, ami új megvilágításba helyezi a Városháza eladása körül kialakult botrányt.
– A városvezetés tartani kívánja magát a tavaly aláírt bérmegállapodáshoz – nyilatkozta Kiss Ambrus pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes a Népszava megkeresésére. A baloldali politikus annak ellenére is ragaszkodik az állításához, hogy egy fillért sem terveztek bérfejlesztésre a közlekedési vállalat jövő évi üzleti tervében. Kiss szerint azért hiányzik a BKV üzleti tervéből a bérfejlesztés fedezete, mert még nincs hivatalosan aláírt megállapodás a jövő évi minimálbér és garantált bérminimum összegéről.
– A 15 százalékos béremelés – járulékok nélkül – legkevesebb 12 milliárddal terheli meg a főváros büdzséjét. A költségvetést ehhez kell optimalizálni – fogalmazott a baloldali politikus. Hozzátette: – Áprilisig elvisszük Budapestet, a többi azon múlik, hogy mi lesz a választások eredménye.
Vagyis ezek szerint csődbe juttathatják a fővárost.
Korábban maga Karácsony is elmondta, hogy a járvány miatt a tömegközlekedés soha nem látott kihívások előtt áll. A gondokat csak tetézi a 14 év alattiak ingyenes utazása miatti kiesés, ami az előzetes becslések szerint ebben a szegmensben harmincszázalékos, tehát körülbelül havi nyolcvanmillió forint.
A 2019-es és a 2020-as üzleti évet egyaránt veszteséggel záró BKV minden évben egyre kevesebbet költ beruházásra, karbantartásra. Nincs pénz új járművek vásárlására, sőt tavaly már csak egy váltásnyi formaruha jutott a dolgozóknak, béremelést pedig egyáltalán nem kaptak.
Mint ismert, Karácsony augusztus végén jelentette be, hogy ingyenes lesz a főváros tömegközlekedése a 14 év alattiaknak, ami az egyik hangsúlyos kampányígérete volt 2019-ben. Emlékezetes, hogy a párbeszédes politikus a megválasztása után tartott sajtótájékoztatóján rögtön igyekezett kifarolni az ígéretből, azt hangoztatva, hogy „elkezdjük bevezetni, hogy megemeljük a hatéves korhatárt hétre, és a következő költségvetési évben – amikor látjuk a lehetőségeket – megyünk tovább”.
A korábbi becslések szerint az ingyenesség bevezetése évente akár több mint tízmilliárd forintba is kerülhet Budapestnek. Karácsony a nyári bejelentésében nem beszélt a várható bevételkiesésekről és arról, hogy ezt miből fedeznék.
Azt mondta, elsősorban nem pénzügyi szempontok határozták meg a döntését. Annak ellenére jelentette ki ezt, hogy általános helyettese, Kiss Ambrus pár nappal a főpolgármester augusztusi bejelentése előtt azt nyilatkozta: szeptember elejére a főváros minden működésre fordítható állampapírja és készpénze elfogy, és ha nem nyúlnak bele alaposan a város költségvetésébe, akkor a Városháza az év végére fizetésképtelenné válik.
Most Gulyás Attila, a BKV felügyelőbizottságának a tagja, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke a baloldali lapnak úgy fogalmazott, hogy a cég fizetőképességét és működését veszélyeztető tételek szerepelnek a tervezetben, a költségvetés pedig nem tartalmaz fedezetet a jövő évi béremelésre vonatkozólag.