Ma 2020 április 06. Vilmos, Bíborka napja van. Holnap Herman napja lesz.
Gyöngyöspata avagy a jéghegy csúcsa

Gyöngyöspata avagy a jéghegy csúcsa

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)
Pedagógus körökben BETMEN-nek neveznek bizonyos tanulókat.

Tudják, ugye: Batman a sötét lovag (The Dark Knight), az amerikai szuperhős, a denevér-ember.

A mi Betmenünk azonban nem az, hanem a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő diák. Nem csak egy közös vonásuk, a darkság van azonban, hanem az is, hogy hatalmas média-sikerrel büszkélkedhetnek.

Az óriási különbség viszont közöttük az, hogy a sötét lovag a törvény oldalán harcol az igazi Rosszal, míg a mi betmenjeink többnyire nem. Jobb esetben saját nehéz sorsukkal. Szóval a szegregált iskolai oktatásuk miatt 100 millióval kárpótolandókról, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő diákokról szeretnék itt néhány gondolatot megfogalmazni.

A történetet nem mindenki ismeri elejétől kezdve. Jogerős bírósági ítélet mondta ki a romák elkülönítése miatt kirótt hatalmas pénzösszeget, miután a kisebbségi ombudsman a Gyöngyöspatán történt események vizsgálatáról 2011 áprilisában közzétett jelentése alapján feljelentette az iskolát és fenntartóját 63 gyöngyöspatai gyermek és fiatal, ill. a CFCF Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány.

A felperesek  kártérítési összegként 209 millió forintot követeltek.  A kisebbségi biztos eredetileg a félkatonai szervezetek járőrözését és a rendfenntartó szervezetek mulasztását vizsgálta, majd azt kiterjesztette a település általános iskolájára is, miután jelzéseket kapott a roma gyerekeket ért sérelmekről. A kisebbségi ombudsman jelentése szerint a gyöngyöspatai Nekcsei Demeter Általános Iskolában fizikailag elkülönítették a cigány tanulókat. Az azonos évfolyamok párhuzamos osztályai közül az egyik osztályban csak roma tanulókat oktattak, míg a mások osztályban csak elvétve voltak cigány tanulók annak ellenére, hogy iskolán belüli arányuk megközelítette az 50%-ot.

A roma tanulók osztálytermeit az épület földszintjén helyezték el. Az osztályok közötti elkülönítésen túl panasz érkezett arra is, hogy a roma gyerekek nem járhattak napközibe, és el voltak zárva a testnevelés óra keretében megszervezett úszásoktatástól is. Az integráltan oktatható sajátos nevelési igényű gyermekeket jogellenesen, szegregáltan oktatták összevont osztályokban.  Nem ártott volna a vizsgálatban részt vevőknek egy-két hétre beszállni a valóságos hétköznapi oktatásba, talán több közvetlen tapasztalat, élmény alakította volna véleményüket.

Azt is ajánlhatnám, hogy a vizsgálódók – vagy gyermekeik üljenek egy padba néhány betmennel. Vagy ez túlságosan merész dolog volna? Könnyű valamelyik nagyvárosból kiszállni néhány napra, de a hétköznapok megélése egészen más!   Mielőtt bárkit elragadna az indulat, hogy a cigány gyerekek miért kapnának fél-félmilliót azért, mert betmenként nem voltak képesek/hajlandók tanulni, itt egy másik körülményre hívom fel a figyelmet. Miért is indult, s mire irányult az ombudsmani vizsgálat? A félkatonai szervezetek, mint az azóta feloszlatott Magyar  Gárda, és a SZJPE, a Betyársereg emberei vonultak Gyöngyöspatára, hogy rendet csináljanak. Az iskolai szegregáció csak másodsorban, bár nem mellékesen került vizsgálat alá.

A félkatonai szervezeteket azóta betiltották. Az iskolai szegregációt pedig lényegében megszüntették, miután a fenntartó központosításával a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ révén közvetlen irányítási jogkört kapott 2013-ban. De miért is 2010 után történt a feljelentés, és miért született most az ítélet? Mielőtt valaki azt mondaná, hogy a határidők kötik a bíróságot, szerény emlékeim szerint volt olyan konkrét ügy, ahol – bár a jogsértés nyilvánvaló volt – sajnálatos módon elévült az ügy. Emlékeznek Önök is? Gyurcsány Ferenc privatizációs,  valamint okirathamisítási ügye. 

Tekintsünk el tehát most azoktól a jogos kérdésektől, hogy a gyöngyöspatai nem roma gyerekeknek van-e a megfelelő színvonalú oktatáshoz és neveléshez joguk,  vagy hogy miért büntetendő, ha csoportképző faktorként válogatják össze (vagy szét?) bizonyos tudás-, és igény-szint szerint a diákokat, mint a pedagógiában közismert csoport-bontás! Csak arra keressük a választ, hogy most, amikor a félkatonai masírozásnak vége, a kedélyek végre csillapodtak, miért ez a közfelháborodást okozó ítélet?

A HVG azt írta: „A per célja, hogy beárazzák a gyerekek elkülönítését: aki szegregál, a jövőben fizessen is. A szegregáltan oktatott gyerekek ugyanis nap mint nap érzik hátrányos oktatásuk következményeit a munkaerőpiacon – írta az alapítvány.”  Láttam a tévében egy, az ügyben érintett cigány fiatal anyját nyilatkozni, hogy mit tenne a megítélt pénzzel.

A válasz szerint jogosítványt akar a gyerek. Elmondta, hogy a gyerek elvégezte a 8 osztályt „papír van róla”, azonban írni nem tud, zombi. Ne mondja nekem senki, hogy ebben az iskola, a pedagógus a hibás! Szinte magam előtt látom a 16-17 éves kamaszokat a hetedik, majd a nyolcadik bében, s a tanárnőt, aki inkább átengedi őt, mert nem bírja tovább.

Persze az igazgató azt mondja erre, hogy tessék megtalálni a megfelelő pedagógiai módszereket ehhez. Ő pedig segítségként jobb híjján azt választotta, hogy inkább legyenek a hasonszőrűek együtt, egy csoportban, ahogy a kezdő angolosok, németesek is külön tanulnak a haladóktól, szinte minden iskolában. Talán őrá kellene a 100 milliót terhelni, nyilvánvaló, nem? Az ellenzék meg ezerrel támadja a kormányt, hogy a mostani kormány fizesse ki a felpereseket, olyan ügyben, amely a szocik  regnálása idején történt. Az pedig egyenesen hab a tortán, amikor ezt a gyurcsányista Arató Gergely követeli, aki 2004-2006 között az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára volt. No comment. De értem, nagyon is értem.

Őt, őket valójában nemigen érdekli más, csak a politikai játszma, s ez most többet ígér, mint a tavalyi bohóckodás a tévé székházban, vagy a parlamentben.  Nagyon remélem, hogy az emberek – beleértve az érintett roma családokat is – visszatérnek a józan eszükhöz. Sajnálattal látom, hallom a híradókból, hogy az utóbbiak csakis a készpént tudnák elfogadni.  Jó volna azonban, ha ennyivel, azaz 100 millióval érdemben meg lehetne váltani akár csak az egy Gyöngyöspatát, de erre kevés reményt látok.

A kormány megoldási javaslata kézenfekvő: ha segíteni akarsz igazán, akkor ne halat adj, hanem tanítsd meg az éhezőt halászni. Kétségeim vannak, hogy ezt az igazi érdekeltek felismerik, s elfogadják. Megjelent ugyanis egy másik politikailag érdekelt fél, akinek – úgy tűnik – egyáltalán nem érdeke, hogy itt megnyugtató megoldás szülessék. Senki nem tagadja, hogy az integrációra társadalmi léptékben szükség van, együtt kell élnünk, ha tetszik, ha nem. De a módszer és a mérték már más kérdés. Mintha egyesek szándékosan gerjeszteni kívánnák a feszültségeket. Ismerős koreográfia: élesedik az osztályharc  – most még csak az iskolai osztályok között, holnap már társadalmi szinten.

Ideje volna, hogy egy igazi Batman fölvegye a harcot az igazi sötét Jokerrel. 

Nyitókép: MTI/Komka Péter

Patakfalvy Katalin

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Gasztronómia (539) Sport (729) Életmód (1) Emberi kapcsolatok (36) Alámerült atlantiszom (142) Egészség (50) Gazdaság (646) Belföld (5) Kultúra (5) Szépségápolás (15) Titkok és talányok (12) Nagyvilág (1449) Vetítő (37) Mondom a magamét (4429) Tv fotel (65) Rejtőzködő magyarország (171) Mozaik (83) Jobbegyenes (1729) Mozi világ (440) Heti lámpás (239) Politika (1571) Flag gondolja (33) Történelem (14) Irodalmi kávéház (485) Autómánia (61) Tereb (139)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>