Ma 2024 november 21. Olivér napja van. Holnap Cecília napja lesz.
e5cf314df1a3a48383510bff2d034a3f.jpg

Amerikaiak közt egy európai: Zsigmond Vilmos (1930–2016)

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Nem csak azért tartottam számon, mert egyszerre volt a születésnapunk (ő is június 16-án, a középkori hagyomány szerint a világ teremtése napján kezdte meg a földi pályáját), {...}

{...} s nem is csupán az Oscar-díja miatt (habár a magyarokat az „alapító atyák” dacára sem kényeztetik a kissé belterjes Hollywoodban).

Olyan operatőrt láttam benne, akiben „predigitális” mesteremberként egyszerre volt meg az amerikai szakmaiság és az európai művésziesség. S ez ugyebár igencsak ritka: megfelelni a producernek meg a múzsának is. De nem is afféle hibrid alkotó volt, mint sokan a besereglő óvilági honfoglalók közül: nevezzük inkább atlanti vizuális szintézisteremtőnek. Igen, az volt: amerikaiak közt egy európai.

Az Oscart egy Spielberg-scifiért kapta, a giccshatáron egyensúlyozó pozitív liberális utópiáért, a Harmadik típusú találkozásokért. Az idő könyörtelen múlásával a sztori mind gyermekdedebb és nevetségesebb, ám a látvány még mindig szolgál némi katarzistartalékkal. Amikor a köszönetnyilvánításra került sor, Zsigmond Vilmos nem a stúdiónak, a producernek meg a rendezőnek hálálkodott, hanem mestereinek, elsősorban Illés Györgynek. El is vágta magát „jobb körökben”. Persze ki tudja: talán ezzel járt jól. Leforgathatta például A szarvasvadászt, amely az ő kényes ízlése szerint is remekmű, már-már hibátlan, s amelynek létrejöttében pontos értékítélettel társszerzőnek vallotta magát. De fényképezett westernt, drámát, krimit, koncertet, még erotikus filmet is. Az ő optikáján át látjuk A hosszú búcsút, a Mavericket, a Sugarlandi hajtóvadászatot, s még két Woody Allen-őszikét is.

A jó operatőr ugyanis műfaji szempontból mindenevő: úgy teljesítheti ki magát igazán, ha mindenféle kisvilágba belekóstol. Életműdíjak sora és további három Oscar-jelölés szegélyezi ezt az életműnyi kísérletezést.

Volt persze Corvin-lánca is, még ha ez a csúcskitüntetés hovatovább el is enyészett az idővel. Akkor megvádolták: a Káel Csaba-féle Bánk bán operafilmért kapta. (Majd’ negyedszázaddal az Oscar után…) Azt bezzeg hanyagolták, hogy Zsigmond Vilmos „mellékesen” 1956 filmes krónikása is volt. Huszonhat évesen Kovács László operatőrrel járták a pesti flasztert – Nyugatra mentett filmtekercseikből lett aztán a Budapest lángokban című dokumentumfilm. A mozgókép ellenében már akkor is bajos volt propagandisztikusan hazudozni. S a mozgóképpel is.

Csontos János - ]]>www.magyaridok.hu]]>

Tisztelt olvasók! Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin facebook oldalát, a következő címen: ]]>https://www.facebook.com/flagmagazin]]>
- Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

]]>www.flagmagazin.hu]]>]]>
]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Rejtőzködő magyarország (168) Autómánia (61) Heti lámpás (334) Szépségápolás (15) Egészség (50) Titkok és talányok (12) Nézőpont (1) Vetítő (30) Mozaik (83) Emberi kapcsolatok (36) Jobbegyenes (2884) Alámerült atlantiszom (142) Tereb (146) Történelem (18) Irodalmi kávéház (538) Kultúra (9) Sport (729) Tv fotel (65) Életmód (1) Politika (1582) Gazdaság (719) Flag gondolja (38) Gasztronómia (539) Mozi világ (440) Nagyvilág (1310) Mondom a magamét (7971) Belföld (11)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>