Ma 2024 március 29. Aguszta napja van. Holnap Zalán napja lesz.
f0e8e911995be6695717eac2b21b6fd7.jpg

Bayer Zsolt: Sólyom

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Lassan egy hónapja röppent fel a hír, hogy Sólyom Airlines néven új magyar légitársaság kezdi meg működését. Komoly flottával, arab pénzügyi háttérrel, magyar tulajdonosokkal, prémiumkategóriában, kidolgozott üzleti tervvel.

Már a hír másnapján beindult a szokásos cinizmus. Cinizmus, gúnyolódás, röhögés, hitetlenkedés. Hirtelen tele lett a nyilvánosság névre hallgató közvécé repülésügyi szakértőkkel, akik felírták a budi falára saját maguk okosságait. „Megmosolyogtató badarság, ami csak Magyarországon elképzelhető” – reagált a Sólyom indulására a Hvg.hu-nak egy légügyi szakértő, aki a Malév vezetésében korábban szerepet vállalt. Szerinte egy teljesen új légitársaság felállítása, amíg egyáltalán felszállhatnak a gépek, legalább másfél évet vesz igénybe, így az augusztusi indulás esélytelen. „Az ambiciózus terveket egyelőre nem igazolják a cégadatok: a kft. már több mint tízéves múltra tekint vissza, korábban Avicraft néven futott, és légi járművekkel foglalkozott. Május óta viseli jelenlegi nevét.

Ekkor lépett be ugyanis a szintén Sólyom nevű vagyonkezelő holding a tulajdonosi státusba.” Így a másik (bár ez utóbbinál egyszerűen fogalmam sincs, mire akar kilyukadni). A harmadik imigyen szakért: „Amennyiben valóban cél lett volna egy magyar nemzeti légitársaság létrehozása, akkor azt a Malév csődje után nem sokkal kellett volna megvalósítani, mostanra ugyanis jelentősen csökkent annak a valószínűsége, hogy egy új légitársaság komolyabb szeletet hasítson ki a budapesti bázisú légi közlekedésből, a fontos és profitábilis járatok ugyanis már elkeltek.” Aztán végre jött egy, amelyik legalább a nevét vállalta: „Azt el tudom képzelni, hogy záros határidőn belül elinduljon, de több komoly kérdés is felvetődik” – fejtette ki Turi Ferenc, a Capitol Consulting Group ügyvezető partnere, stratégiai tanácsadó. Szerinte is gyenge lábakon áll az üzleti terv, több okból kifolyólag.

Először is, bár érthető a kezdeményezés, hogy közel-keleti befektetők egy EU-n belüli légitársasággal igyekeznének az uniós piacok irányába nyitni, pozíció­kat szerezni, ám ezt úgy is elérhetnék, ha egy eladósorban lévő kisebb uniós légitársaságot megvásárolnak. És sokan mások elmondták még, több oldalról is megvilágítva a dolgot, hogy az egész lehetetlen, ostobaság, nincs befektető, aki erre pénzt adna, és ennyi idő alatt amúgy sem lehet, nem fog menni, és egyáltalán. Majd eltelt két hét, s kiderült, hogy de igen, van befektető, mindenki komolyan gondolja, és indul a Sólyom augusztusban. Ekkor belépett a nyilvánosság nevű közvécébe a Sólyom mint név és az ezen való röhögcsélés. A Népszabadság például imigyen öblögetett: „Sólyom néven légitársaságot indítani merész vállalkozás, hiszen a névnek nincs nemzetközi jelentése, a név pedig kimondhatatlan a külföldieknek - mondta egyikük. Egy másik szakértő szerint komoly szakmai befektető nem ad Sólyom nevet egy légitársaságnak, sem magyarul, sem angolul, hiszen ez a név a katonai repülésre rímel, igaz, ellenérvként azt is hozzátette, hogy az arab világban a sólyom vonzó jelkép lehet, még ha nem is a magyar trikolór közepén.” Különösen az utolsó mondat figyelemre méltó: lehet, hogy a sólyom vonzó jelkép, de hát a magyar trikolór közepén, na úgy biztos nem… S e cikk alatt az egyik vérproli kommentelő így fejtette ki véleményét: „Vicc az egész, ez egy költséges technikai sport, és a legjobb, ha megbékélünk a ténnyel hogy nincs nemzeti légitársaságunk, és az utasok nevében remélem, soha nem is lesz.”

A Hír24 nevű társaság pedig azt a remek viccet eszelte ki, hogy felment a várba, és külföldi turisták orra alá dugta a Sólyom Airlines feliratot, olvassák már el. És azok meg elolvasták. Amelyik nem volt közülük analfabéta, „szolyom erlájns”-nak olvasta a szöveget, ami, lássuk be, nem olyan elborzasztó. Magam pedig azon töprengtem közben, hogyha a Hír24 nevű kretének ezzel a melóval végeztek, kiugorhatnának a Keleti környékére vagy a Kissalétrom utcába, és a helyiek orra alá dughatnának néhány légitársaságnevet. Mondjuk, kezdetnek ezt: Vueling; vagy ezt: Volareweb; vagy esetleg ezeket: Skyairlines, Qathay Pacific, Norwegian Air Shuttle, Merpati Nusantara Airlines, Sriwijaya Airlines. Aztán a felolvasások után haladéktalanul értesítsék a spanyolokat, olaszokat, norvégokat, indonéziaiakat, hogy csukják be a boltot, mert a magyar Kissalétrom utcában meg a Síp utca és Dob utca sarkán nem tudták kiolvasni a légitársaságuk nevét.

Eh, hagyjuk a fenébe! Gondoljunk inkább arra, hogy a Kun Bélával Nyugatra menekült vörös emigráció ugyanezt csinálta. Amikor megnyílt például a Gellért gyógyfürdő, azzal írták tele a nyugati lapokat, hogy ne jöjjenek Budapestre fürdeni, mert a budapesti fürdők vize pestissel fertőzött. Ezek jogfolytonosak, ezek semmit sem változtak lassan száz év alatt. Ezek kiütést kapnak, ha magyar trikolór alatt történik valami. A mi türelmünk pedig hatalmas – de nem végtelen. Ezt kéretik észben tartani.

Bayer Zsolt – magyarhirlap.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Mozaik (83) Nézőpont (1) Alámerült atlantiszom (142) Egészség (50) Mozi világ (440) Autómánia (61) Vetítő (30) Gazdaság (702) Életmód (1) Flag gondolja (36) Nagyvilág (1309) Szépségápolás (15) Tv fotel (65) Tereb (146) Belföld (10) Politika (1582) Rejtőzködő magyarország (168) Történelem (17) Kultúra (6) Titkok és talányok (12) Jobbegyenes (2778) Gasztronómia (539) Irodalmi kávéház (537) Sport (729) Mondom a magamét (7501) Heti lámpás (310) Emberi kapcsolatok (36)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>