Ma 2024 november 09. Tivadar napja van. Holnap Réka napja lesz.
bb90e05d1d6a9df81001e81aee62be39.jpg

Vincenzo Lancia autógyáros 130 éve született

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Százharminc éve, 1881. augusztus 24-én született Vincenzo Lancia olasz autógyáros, a ma is népszerű márka névadója.

A család Torinóban élt, de a nyarakat Fobellóban, hegyek közti házukban töltötték; e kies helyen látta meg a napvilágot a negyedik gyermek, Vincenzo. Apja, a konzerviparban vagyont gyűjtő Giuseppe Lancia lovag ügyvédnek szánta, de az éles eszű fiú nem szívesen tanult. Inkább a házuk udvarán lévő műhely körül kószált, ahol kerékpárokat, később autókat gyártottak, árultak, javítottak: végül sikerült rábeszélnie apját, hogy a műhelyben dolgozhasson.
Könyvelőnek vették fel, de ő inkább a motorok javításával foglalkozott. A cég 1899-ben megkezdte a Welleyes kiskocsik (csak a név angolos, a tervezés olasz) gyártását, és e jármű annyira sikeres volt, hogy a cégtulajdonos Ceirano fivérek képtelenek voltak eleget tenni a megrendeléseknek. A céget és a szabadalmakat eladták Giovanni Agnellinek, a Fiat tulajdonosának, a 18 éves Lancia pedig tesztpilótaként folytatta a Fiatnál.


Lancia 1906-ban maga is járműgyártó lett: egy barátjával indította be saját üzemét, amely nagy súly helyezett a fejlesztésre, és egészen új szerkezeti megoldásokat vezetett be. A Lancia-gyár első modellje 1907-ben jelent meg Alfa néven, és nagy meglepetést keltett erejével.
1911-12-től teherautókat, katonai járműveket is gyártottak, 1913-ban a Theta volt az első beépített elektromos rendszerrel ellátott autó. 1922-ben kihozták a Lambda típust, amelynek két úttörő technikai újítása - a teherviselő karosszéria és a független első felfüggesztés - alapvető fontosságúnak bizonyult az autók további fejlesztésében. A világ első luxusautója is a gyár terméke volt: az 1933-ban kibocsátott Augusta héjszerkezetű karosszériával rendelkezett. A Lancia volt az első európai gyártó, amely hidraulikus féket épített járműveibe, a harmincas években pedig bevezette a könyvhöz hasonlóan nyíló ajtókat, ezek a középső oszlop hiánya miatt kényelmesebb be- és kiszállást tettek lehetővé.
Vincenzo Lancia tevékenységét az intuíció, eredetiség és bátorság jellemezte. Az új modellek fejlesztését személyesen kísérte figyelemmel, gyakran ő maga is részt vett a tesztelésekben. A magas, izmos férfi szabadidejében szeretett jókat enni, barátaival iszogatni, operába járni - különösen Richard Wagner zenéjét kedvelte.

1922-ben feleségül vette titkárnőjét, aki három gyermeket szült neki.
Váratlanul halt meg 1937. február 15-én, 56 éves korában; a végzetes szívroham éjszaka érte. A cég vezetését felesége, majd a II. világháború után fia vette át. Szellemi öröksége egy újabb modell, az Aprilia lett, amely aerodinamikus megjelenésével, műszaki megoldásaival az utak királynőjévé vált.
A gyár azóta is igyekszik megfelelni alapítója elvárásainak: a Lanciáknak a tradicionális elemek megtartásával a közhelyektől mentes eredetiséget kell képviselniük még a divatos trendekkel szemben is - magas minőségben. A vállalat 1969 óta a Fiat érdekeltsége, a konszern elegáns, igényes autói futnak e név alatt.

MTI - Press

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Kultúra (9) Jobbegyenes (2875) Rejtőzködő magyarország (168) Nagyvilág (1310) Gazdaság (719) Heti lámpás (334) Sport (729) Életmód (1) Vetítő (30) Belföld (11) Flag gondolja (38) Mozaik (83) Egészség (50) Emberi kapcsolatok (36) Irodalmi kávéház (537) Nézőpont (1) Tereb (146) Autómánia (61) Tv fotel (65) Politika (1582) Szépségápolás (15) Mondom a magamét (7940) Mozi világ (440) Történelem (18) Gasztronómia (539) Titkok és talányok (12) Alámerült atlantiszom (142)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>