Ma 2019 január 19. Sára, Márió napja van. Holnap Fábián, Sebestyén napja lesz.
3cc81bfeb145a27f92c86d41f5f5b11b.jpg

Mivel közlekedtek a pápák?

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

A pápai járművek majdnem kétszáz éves történetét mutatja be a Vatikáni Múzeum tárlata, amely ékes bizonyítéka annak, hogy legyen szó egyenruhás férfiak cipelte hordszékről, gazdagon díszített lovas hintóról vagy bombabiztos pápamobilról, a katolikus egyház feje mindig stílusosan járta az utakat.

A Vatikán egykori és mai járműparkjának számos darabjával gazdagított új kiállítás 1825-től egészen napjainkig kalauzolja végig a látogatókat a pápai közlekedési eszközök történetén. A tárlat legkülönlegesebb darabja a Berlina di Gran Gala nevű hintó, amelyet 1826-ban építettek XII. Leó pápának. A jármű gyakorlatilag fából készült "mobiltrón", amelyet aranyfüsttel bevont berakások díszítenek.

A pompás négykerekű azonban még így sem felelt meg XVI. Gergely pápa ízlésének. Ő 1841-ben aranyozott angyalokkal és a pápai hatalom szimbólumának számító tiarával, valamint kulcsokat tartó két gyermek szobrával ékesíttette fel a kocsit. A járművet hat ló húzta a 19. századi Róma utcáin, körülötte a lovasok aranyfonallal készített pápai hímzéssel díszített finom egyenruhát viseltek. "Ezek a járművek, a lovas hintók idejéből származó daraboktól kezdve egészen a modern autókig, mind azt mutatják, hogy a pápa mindig is az emberek között élt" - húzta alá a kiállítás megnyitóján Giuseppe Bertello bíboros, Vatikánváros kormányzóságának elnöke.

Az első autó 1909-ben gördült be a Vatikánba, ám az akkori pápa, X. Piusz nem volt hajlandó használni. Az 1904 és 1934 között működött Itala autógyár műhelyéből kikerül modellt New York érseke ajándékozta Piusznak, ám a pápa, akit később szentté avattak, úgy vélte, hogy a jármű túlságosan hangos lenne a Vatikánba, ezért továbbra is a ló húzta pápai hintót használta útjai során.

Az 1920-as években olyan négykerekűek teljesítettek szolgálatot a Vatikánban, mint a Fiat Bianchi Tipo 15-ös, a Fiat 525-ös, a Graham-Paige 837-es, a Citroen C6 Lictoria Sex és a Mercedes-Benz Nurburg 460. A ló húzta hintók hivatalosan 1931-ben kerültek ki a pápai forgalomból, amikor az apró városállam megkezdte saját járműparkjának nyilvántartását, amelyben SCV (Stato Citta del Vaticano) jelzéssel ellátott rendszámtáblájú négykerekűek sorakoznak. A pápát szállító autó jele SCV1.

Az első "pápamobil" - egy fehér, dzsipszerű jármű - VI. Pál nevéhez fűződik. 1975-ben használták a kocsit, hogy a jubileumi év ünneplése végett Rómába érkező tömegek jól láthassák az egyházfőt. Maga a pápamobil kifejezés II. János Pál idején vált bevett fogalommá, a pápa ugyanis ezeket használta világkörüli útjai során. A tárlat egyik új darabja az a fehér 1980-as Fiat 1107 Nuova Campagnola, amelyben II. János Pál utazott 1981. május 13-án, amikor Mehmet Ali Agca merényletet követett el ellene.

MTI

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Rejtőzködő magyarország (171) Gazdaság (599) Tereb (125) Mozi világ (440) Politika (1570) Sport (727) Kultúra (3) Belföld (4) Flag gondolja (32) Egészség (50) Irodalmi kávéház (452) Mozaik (6) Heti lámpás (191) Nagyvilág (1293) Alámerült atlantiszom (142) Életmód (1) Emberi kapcsolatok (36) Mondom a magamét (3270) Szépségápolás (15) Tv fotel (65) Jobbegyenes (1448) Történelem (3) Vetítő (37) Gasztronómia (539) Autómánia (61)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>