- 0
Január végén lezárult a forma-1-es holtszezon, s a pletykákat, no meg az elcsépelt kérdésekre adott unalmas válaszokat, felváltotta a tényleges munka. Négy héten át 15 nap a szélcsatornás és CFD- szimulátoros fejlesztések éles körülmények közt történő kipróbálásáról szól majd. A „tesztfebruárról” frissen indult Autómánia rovatunkban rendszeresen beszámolunk.
Mai cikkünkben a négynapos jerezi tesztelés kiértékelésén túl szokás szerint szó esik a maradék két újonc csapat, a Campos és az USF1 vadregényes, minden bizonnyal fiaskóval végződő kalandjának újabb állomásáról is.
Eleddig nem övezte szerencse a csapatok munkáját, csak alig-alig akadt olyan tesztnap, amikor teljes egészében száraz körülmények közt gyakorolhattak volna. Ez különösen az újonc istállókat, illetve azon csapatokat hátráltatta, akik az első teszthéten még nem gördültek pályára. A harmadik kollektív teszt alkalmából sem javult sokat a helyzet, már az első napon is esett az eső, csütörtökön már valósággal szakadt, a körülmények péntekre normalizálódtak valamicskét.
Campos, USF1, vagy StefanGP?
Marad a Campos Racing, de Adrián Campos nélkül…
Viharfelhők gomolyognak az újoncok feje felett, idővel azért csak rájöttek, hogy a modern kori Formula-1 annyira fapados aligha lehet, hogy a tőlük látott hevenyészett hozzáállással értékelhető eredményt el lehessen érni, vagy akárcsak időben elkészülni, s rajthoz állni. Az eleve több furcsa kérdést felvető nevezési procedúra zárultával négy új kollektíva nevezését fogadták el. Közülük mindössze ketten gördültek ki eleddig tesztelni, ám a kizárólag CFD- technológiával dolgozó (tehát szélcsatorna nélkül) Virgin borzasztóan csekély körszámot produkált, az újjászabott Lotus pedig alapvető nehézségekkel küzd.
De ők legalább próbálkoznak, ha láthatóan eddig kevés sikerrel is. Ami viszont a spanyol és az amerikai csapat háza táján történt az elmúlt hetekben, hónapokban, azzal nemcsak saját magukat, hanem az egész sportágat is hatékonyan lejáratták. Nem csoda, hogy tehetetlenségüket vadabbnál vadabb pletykák formájában használta ki a média. Szó volt egyebek mellett arról is, hogy a Volkswagen is beszáll a „buliba”, a Campost felvásárolva odavágna az ősi rivális stuttgarti gyári csapatnak. Adrián Campos anyagi gondokkal küzdő csapatának megmentőjeként az A1GP nevű – egyébként csődbe ment – széria ex-vezére, Tony Teixeira neve is felmerült, kétes ügyletei miatt ez a transzakció is sutba ment.
A megváltást végül a csapat korábbi kisebbségi tulajdonosa, a szintén spanyol José Ramón Carabante hozta meg, aki felvásárolta Adrián Campos részvényeit. Ezzel a csapat alapítója a továbbiakban inkább csak reprezentatív szerephez jut, a csapat vezetését átadta honfitársának. A csapatvezetői posztra pedig egy igazi nagyhalat neveztek ki, a Force India korábbi vezetője, a kolozsvári születésű német Collin Kolles személyében. A hivatalos nyilatkozatot sűrű ködfátyol övezi: „Az elkövetkezendő tíz nap során ki fogjuk elemezni az egész projektet, és összeszedjük a szükséges plusz pénzt, ami biztosítja, hogy a csapat felsorakozhasson a rajtrácsra Bahreinben, és egész évben jelen legyen.” Vagyis teszt nélkül állnak majd rajthoz Bahreinben. Még az sem biztos, melyik két versenyzővel, hiszen noha Bruno Sennának érvényes szerződése van, Kolles nem rejtette véka alá, hogy elsősorban fizetős versenyzőkben gondolkodnak. Márpedig a háromszoros világbajnok unokaöccse nem hozott pénzt magával…
Az amerikai csapat körül már nyár óta tetten érhető volt a bizonytalanság. Alakulófélben lévő autójuk állítólag nem ment át az utolsó kötelező törésteszten, a csapat pedig a csőd szélén áll. A New York Times értesülése szerint nem tudják fizetni a számlákat, s komoly tartozásokat halmoztak fel mind alkalmazottjaik, mind beszállítóik felé. A dolog hátterében az állhat, hogy a Youtube társalapítója, Chad Hurley pletykák szerint megvonta támogatását a csapattól, s inkább a Camposszal paktálna le. Vadabb spekulációk már azt is kikövetkeztették ebből, hogy a két újonc közös erővel igyekszik megkapaszkodni a királykategóriában. Peter Windsor, az amerikai álom ötletgazdája egyesek szerint már közölte is egyetlen szerződtetett versenyzőjükkel, az argentin José María Lópezzel, hogy nem tudnak rajthoz állni. López sem vár sokáig, ha nem változik a kilátástalan helyzet, új munkahely felé nézhet.
A negatív híreket a Twitteren cáfolták, ahogyan írtrák, "nem tűntünk el, ahogy egyesek írják, hamarosan újabb hírekkel szolgálunk." Közben a minap alapításának első évfordulóját ünneplő csapat vezetői megpróbálnak egyezségre jutni az FIA-val, hogy kihagyhassák az első négy versenyt. A brigád arra hivatkozik, hogy nem tudja befejezni az autó építését a bahreini évadkezdetre, így csak Barcelonában kezdené meg szereplését a királykategóriában. Ecclestone pártolja az ötletet, Jean Todt viszont világosan kijelentette, hogy a Concorde Szerződés értelmében nincs helye halasztásnak!
Amennyiben valamelyik előbbi csapat bedobná a törülközőt, megnyílna az út a szerb StefanGP előtt. Zorán Stefanović kollektívájáról sem tudni eleget. Annyi bizonyos, hogy a kivonult Toyota 2010-es fejlesztéseit vették át, s székhelyük is Kölnben van, no meg tesztelni is fognak, mégpedig Portimãoban a hónap végén. Tárgyalásokat folytatnak néhány pilótával, szóba került már az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve és Nakadzsima Kadzuki neve is. PR-fronton előnyben vannak a szerbek, de kézzelfogható biztosítékot ők sem tudta felmutatni, úgy mint törésteszten átment autó, kellő fedezet, szakmai tapasztalat. Nagyon úgy néz ki tehát, hogy legfeljebb 11 csapat 22 autója fog felsorakozni majd a szahíri szezonnyitón…
A harmadik teszthét krónikája (Circuito Permanente de Jerez, Jerez de la Frontéra, 2010. 02. 17. – 2010. 02. 20.)
A Lotus visszatért a versenypályákra
Vészesen közeledik a Bahrein Nagydíj, a csapatok feszített tempóban, éjt nappallá téve készülnek, hogy a bemutatkozáskor szebbik arcukat mutassák rajongóiknak. A 15 tesztre szánt nap alapvetően kevés, így nincs idő a pepecselésre, nem fér bele, ha a szélcsatornás fejlesztések összeomlanak az éles tesztelés közben, a pályán. Különösen nehéz helyzetben persze az újoncok vannak, jelesül a múlt héten minimális távot megtevő, anyaghiánnyal és megbízhatósági problémákkal küszködő Virgin, valamint az először múlt héten kigördülő Lotus.
A megkurtított tesztszezon még nem volt elég, az időjárás sem fogadta kegyeibe a csapatokat. Előbb Valenciában, majd Jerezben is több napon át esett az eső, így az autó bejáratásán, rajtpróbákon, kisebb aerodinamikai finomítgatáson kívül csak az esős beállítások tesztelése jöhetett szóba. Azokat a fontos feladatokat azonban nem lehetett elvégezni, amiket a tesztszezon közepén létszükség megoldani.
A szeszélyes időjárási körülmények a szerdai nyitónapon is megnehezítették az istállók életét. Az esős periódusok között azért néha előbújt a nap, s felszáradóban volt az ideális ív.
Nem kevesebb, mint öt piros zászlós periódus szakította meg a tesztelést. Lewis Hamilton autója már a tréning első órájában megállt a Dry Sack kanyarban, a csapat nem hozta nyilvánosságra a probléma pontos forrását („apró rendszerhibát” hallani félhivatalos infók szerint), annyi biztos, hogy 11 órától már hosszabb etapokon újra pályán volt az MP4/25-ös. Nem sokkal ezután a másik brit, a Force India pénteki tesztpilótája, Paul di Resta forgatta meg versenygépét, majd a délután folyamán előbb Barrichello, majd Massa alatt makacsolta meg magát a technika, előbbinél technikai meghibásodásról lehet szó, míg a Ferrari – amint egy tréler a boxba szállította – azonnal visszatért a pályára, vagyis a megszokott benzinspekulációról lehet szó, magyarán egyszerűen kifogyott belőle az üzemanyag. Az utolsó órában újból Rubinho miatt integették a piros zászlót, ezúttal náluk is tudatosságot lehetett feltételezni.
A csapatok kivétel nélkül idegesen kommentálták az újabb elfecsérelt munkanapot, nyögvenyelősnek, bosszantóan lassúnak titulálták a munkatempót. A szerdai gyakorlást a Red Bullt vezető Sebastien Vettel nyerte meg, a német több hosszabb etapot beütemezett edzésprogramjába, egy 24 körös szakaszban, száraz körülmények közt egyre jobb időket futott, ami biztató a jövőre nézve, az abroncsok ezek szerint bírják a nagyobb terhelést. Bár nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy az aszfalt hőmérséklete szokatlanul alacsony tartományban mozgott.
Vettel mögé az edzés végén Lewis Hamilton ért fel, máskülönben csak a mezőny hátsó felében tartózkodott. A Ferrari is az abroncsok viselkedését vizsgálta eltérő pályaviszonyok közt, de pechükre pontosan akkor állították át autójukat a délutáni programra, amikor a legkedvezőbbek voltak a körülmények. A Ferrari egyébként részben felújította aerodinamikai és mechanikai eszköztárát a 282-es sorozatszámú autóval, de az igazi fejlesztési dömpinggel (többek közt egy új, tripla diffúzorral) majd csak Barcelonában jelentkeznek.
A fékekkel és váltóval kísérletező Toro Rosso meglepően erős versenytempót diktált, bár az üzemanyag-mennyiségek ismerete nélkül egyoldalú konzekvenciát itt sem tehetünk. Michael Schumacher meglepően produktív napot tudhatott maga mögött, még egy versenyszimulációt is sikeresen abszolvált, a közel 500 km-es száguldás pedig magáért beszél.
Az új csapatok közül a Virgin újra nem vitte túlzásba a tesztelést, mindössze 10 kört futott Glock, hidraulikai nehézségek gyötörték őket, illetve az elmaradt alkatrészek miatt esőben nem akarták megkockáztatni a kicsúszást…
A Lotus szerdán debütált hivatalos teszten, nem is akárhogyan. Noha a beszállító késedelme miatt nem érkezett meg a szervokormány, a maláj Fairuz Fauzy – kisebb túlmelegedéstől eltekintve – hibátlan napon volt túl, elvégezte a szükséges rendszerellenőrzést, egyszersmind szuperlicenchez jutott a pilóta, mivel átlépte a 300 km-es határt.
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 2. nap, 2010. 02. 17.
1. | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:22.593 | 103 kör | |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:23.017 | +0.424 | 72 kör |
3. | Felipe Massa | Ferrari | 1:23.204 | +0.611 | 72 kör |
4. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:23.322 | +0.729 | 79 kör |
5. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:23.367 | +0.744 | 77 kör |
6. | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:23.803 | +1,210 | 111 kör |
7. | Adria Sutil | Force India | 1:24.272 | +1.679 | 28 kör |
8. | Paul di Resta | Force India | 1:25.088 | +2.495 | 76 kör |
9. | Vitalij Petrov | Renault | 1:26.237 | +3.644 | 59 kör |
10. | Rubens Barrichello | Williams | 1:227.320 | +4.727 | 109 kör |
11. | Fairuz Fauzy | Lotus F1 | 1:31.848 | +9.255 | 76 kör |
12. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:32.417 | +9.824 | 10 kör |
Ítéletidő tombolt Jerezben
Ha lehet ilyet mondani, akkor csütörtökre tovább rosszabbodtak a körülmények Jerezben. Az egész nap folyamán kisebb-nagyobb záporok árasztották el a pályát, ráadásul a megerősödő légáramlatok csak tovább komplikálták a helyzetet. Kora délután szűk egy óra erejéig felszáradt az ideális ív, a legtöbb kört ebben az időszakban teljesítették a csapatok.
Glock, Buemi, Barrichello, majd Kovalainen is meglátogatta a kavicságyat a nap folyamán, a finn a 3-as kanyarban alaposan összetörte versenygépét, s mivel nem volt tartalék első szárnyuk, a tesztelés részükről befejeződött. Délután még Massa hordott fel egy halom kavicsot a pályára.
A csapatok zöme jobb híján a köztes és extrém esőgumik tapadását vizsgálta, illetve rajtokat és kerékcseréket gyakorolt. A legfőbb szempont persze az volt, hogy minél több kilométert pakoljanak a versenygépekbe, ebből a szempontból a két brazil, a napi győztes Barrichello és Massa volt a legeredményesebb. A Ferrari számára ez a nap sem sikerült tökéletesre, az F10-esen ugyanis pontosan nem részletezett probléma lépett fel, ami miatt órákon át szerelték az autót. A Virgin – ha csak az időket és helyezést nézzük – sikeres napon volt túl, bár aggodalomra adhatott okot, hogy Glock miatt kétszer is félbeszakították az edzést, a nehezen vezethető VR-01-es kétszer is elhagyta a pályát, továbbá délután hidraulikai hiba lépett fel.
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 2. nap, 2010. 02. 18.
1. | Rubens Barrichello | Williams | 1:27.145 | 98 kör | ||
2. | Vitalij Petrov | Renault | 1:27.828 | +0.683 | 56 kör | |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:28.162 | +1.017 | 70 kör | |
4. | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:28.515 | +1.370 | 71 kör | |
5. | Felipe Massa | Ferrari | 1:28.879 | +1.734 | 92 kör | |
6. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:29.691 | +2.546 | 8 kör | |
7. | Paul di Resta | Force India | 1:30.344 | +3.199 | 33 kör | |
8. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:30.476 | +3.331 | 72 kör | |
9. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:30.666 | +3.521 | 24 kör | |
10. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:30.979 | +3.834 | 57 kör | |
11. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:32.678 | +5.533 | 57 kör | |
12. | Heikki Kovalainen | Lotus F1 | 1:33.554 | +6.409 | 30 kör |
Felemás napot zárt a Red Bull
Péntekre virradóra ugyan enyhén befelhősödött az égbolt, a nap folyamán hétágra sütött a nap, vagyis végre hamisíthatatlan tesztidő fogadta a csapatokat. Ezt kihasználva többségük tetemes mennyiségben rótta a köröket. A kiscsapatok dolgát számos technikai probléma nehezítette. A Sauber az üzemanyag-ellátással, a Virgin a hidraulikával kínlódott. A Lotus járt legrosszabbul mindközül, ugyanis miután a tegnapi hibákat orvosolták (motorcsere, megérkeztek az új szárnyelemek), előbb a kuplung hibásodott meg, majd kipufogója tört le. Ennek ellenére szép számú kört teljesített az autó, immáron slickeken.
Az ideálishoz közeledő pályán Mark Webber érte el a Jerezben idén mért legjobb időeredményt, 8 tizeddel verte a 2. helyezett Alonsót. Az osztrákok öröme mégsem lehetett teljes, ugyanis a Red Bull ismét meghibásodott, már-már aggasztónak tetszik a műszaki hibák száma.
A Ferrari egyébként nem is kifejezetten a köridőkre hajtott, inkább a beállításokkal játszadozott, valamint a gumik és az autó viselkedését tesztelte versenykörülményeket szimulálva. Tekintélyt parancsoló volt az a 15 körös etap, amelynek során a spanyol világbajnok csak egyetlen alkalommal csúszott 1:21 fölé, vagyis kicsi szórással szállította a jobbnál jobb időeredményeket.
A McLaren is átlépte a 100 körös határt, az elpocsékolt napot követően elsősorban mechanikai jellegű tesztelést végeztek az autón, s örömmel konstatálták, hogy az előző héten még bizonytalan Button egyre inkább kezd megbarátkozni az új kollektívával és az MP4/25-össel.
A nap legszorgalmasabb versenyzője Nico Hülkenberg volt, a kisebb hidraulikai problémán kívül hibamentes napon voltak túl, hosszabb etapokon pedig meglepően konzisztens tempót diktált a Williams, érdemes lesz velük is számolni a jövőben.
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 3. nap, 2010. 02. 19.
1. | Mark Webber | Red Bull Racing | 1:19.299 | 115 kör | ||
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.115 | +0.816 | 132 kör | |
3. | Jenson Button | McLaren | 1:20.394 | +1.095 | 101 kör | |
4. | Nico Hülkenberg | Williams | 1:21.432 | +2.133 | 138 kör | |
5. | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21.437 | +2.138 | 79 kör | |
6. | Robert Kubica | Renault | 1:21.916 | +2.617 | 100 kör | |
7. | Adrian Sutil | Force India | 1:21.939 | +2.640 | 69 kör | |
8. | Kobajasi Kamui | Sauber | 1:22.228 | +2.929 | 28 kör | |
9. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:22.564 | +3.265 | 120 kör | |
10. | Lucas di Grassi | Virgin Racing | 1:23.504 | +4.205 | 34 kör | |
11. | Heikki Kovalainen | Lotus F1 | 1:23.521 | +4.222 | 68 kör |
Button szárnyalt szombaton
A harmadik teszthét zárásaként már gyönyörű idő fogadta a csapatokat és a több tízezer kilátogató szurkolót, a hőmérséklet is 20 fok fölé szökkent, így végre lehetőség nyílott feltérképezni a közepes, a lágy és a szuperlágy abroncsok közti eltéréseket. A tesztelést mindössze négyszer kellett megszakítani, technikai természetű probléma a Sauber mellett újfent a Red Bullnál lépett fel, a Virgin pedig már-már akut hidraulikai nehézségekkel küszködik.
A nap és a hét leggyorsabb idejét már a délelőtti órákban megfutotta Jenson Button egy 2 körös etap keretében, vélhetően erődemonstrációs jelleggel. Alonso a McLarenre utalva kihangsúlyozta, számukra az időeredmény másodlagos szempont volt, nem érezte szükségét, hogy a szurkolók örömére csúcsokat döntögessen. Végig a hosszabb etapokat preferálták, a teszt vége felé például egy 30 kör fölötti versenyszimulációt is beiktattak, melynek során a spanyol folyamatosan gyorsult 1:23.5-ös nyitóidejéről, s a vége felé 1:21 alja körüli tempót diktált.
A McLaren nagyságrendileg 5-6 tizedes elmaradásban volt ősi riválisától hasonló nagyságú etapokon, ami összhangban van Whitmarsh és Button helyzetértékelőjével, miszerint a Ferrari kissé meglógott a mezőnytől, ami a versenytávot illeti, egy körön azonban érzéseik szerint kiváló irányba haladnak. Ugyanakkor gyorsan leszögezték, hogy Barcelonára radikális újításokkal készülnek, s jelentős előrelépésre számítanak.
A wokingiakon kívül egyébként maga Alonso is elégedetten nyilatkozott versenygépéről, elmondása szerint „még soha nem ült ennyire erős autóban”. A tesztszezon három hete után annyi megállapítható, hogy a Ferrari rendkívül üzembiztosnak tűnik, hosszabb távon következetes tempóra képes, s minden bizonnyal jelenleg valóban a mezőny előtt áll. Az üldözők közé viszont nehéz relációt tenni, a McLaren mellett a Red Bull és a Mercedes is versenyképesnek ígérkezik, még akkor is, ha Ross Brawn véleménye szerint az első néhány versenyen inkább csak a pontok szorgos gyűjtögetése szerepel céljaik közt, győzelmekre kevés az esélyük.
A csapatok csütörtöktől vasárnapig Barcelonában fejezik be a „tesztfebruárt”, hogy aztán onnantól kezdve gyáraikba visszatérve készüljenek a bahreini szezonnyitó futamra.
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 4. nap, 2010. 02. 20.
1. | Jenson Button | McLaren | 1:18.871 | 108 kör | ||
2. | Robert Kubica | Renault | 1:19.114 | +0.243 | 117 kör | |
3. | Kobajasi Kamui | Sauber | 1:19.188 | +0.317 | 117 kör | |
4. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:19.650 | +0.779 | 80 kör | |
5. | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:20.061 | +1.190 | 130 kör | |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.436 | +1.565 | 137 kör | |
7. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:21.053 | +2.182 | 139 kör | |
8. | Mark Webber | Red Bull Racing | 1:21.194 | +2.323 | 87 kör | |
9. | Nico Hülkenberg | Williams | 1:21.919 | +3.048 | 137 kör | |
10. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:22.433 | +3.562 | 27 kör | |
11. | Jarno Trulli | Lotus F1 | 1:23.470 | +4.599 | 141 kör |
Nagy Dávid (Dave)
Szerző a Flag Polgári Műhely tagja