Ma 2024 december 15. Valér napja van. Holnap Etelka, Aletta napja lesz.
Harc a fiatalokért

Harc a fiatalokért

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)
Fontos kérdésre kaptunk választ...

A mostani választás – egyebek mellett – választ adott arra a fontos kérdésre is, hogy a fiatalok, a harminc alattiak hogyan vélekednek a kormány politikájáról. Azt előzetesen is tudtuk, hogy a 18 és 29 közötti korosztályban a Fidesz gyengébben teljesít. Hogy a Fideszben pontosan látták, érzékelték ezt, ha másból nem, a fiatalok problémáival, kívánságaival kapcsolatos gyakori kampánymegszólalásból is lemérhettük.

Aztán április 8-án kiderült egy és más. Amelyek megnyugvással és nyugtalansággal egyaránt eltölthetik a kormánypárti híveket. A jelzett korosztályban a Fidesz ugyanúgy győzött (37 százalékkal), mint a többiben, de előnye nem olyan tetemes, mint más életkori csoportokban (összesen 49 százalék). A kormánypárt legnagyobb ellenfele a 18 és 29 éves szavazók körében is a Jobbik, de komoly pozíciókat szerzett a Momentum és az LMP is. Mindez azt jelzi, hogy a családokban a szülők és a nagyszülők egyszerűen karon fogták és az urnákhoz vitték politika iránt nem, vagy csak halványan érdeklődő családtagjaikat, a fideszes mozgósítás tehát elérte a legfiatalabb választókat is. Másrészt a két törpepárt relatív népszerűsége az új stílus, új hangnem igényére mutat rá, nem beszélve a Jobbikról, amely szuperhiteltelensége ellenére mégis hódított a harminc alattiak körében.

Összességében úgy tűnik, a Fidesz most még megszerezte a legfiatalabbak szavazatait, és ez nem kis eredmény annyi baljós jel után. Ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy négy, de főleg nyolc év múlva ez a stratégia már nem lesz elegendő. Ezúttal a választási kampány sokkal inkább a virtuális térben zajlott, mint négy éve. Bár a hús-vér valóság győzedelmeskedett, a Facebook és a tudatipar többi főszereplője már most is szinte kizárólagos információforrás a fiatal választók körében. Mindebből az következik, hogy a Fideszben alaposan végig kell gondolni, mit kezdenek a harminc év alattiakkal, milyen üzeneteket fogalmaznak meg a számukra, és főleg, hogyan érik el őket.

Egy fiatalember politikai szimpátiáját nem adják ingyen, keményen meg kell dolgozni érte. A Jobbik például úgy tizenöt éve szívósan küzd a szavazataikért, Szávay István egyetemi hálózatot épített, amely már régen tovaterjedt az intézményi világon és önálló életre kelt. Bár a Jobbikot mára az összeomlás környékezi, a huszon­évesekkel mindig is ügyesen kommunikáltak, a szakmunkásoktól az értelmiségig jelen vannak e korcsoport életében.

A Fidesznek is szükségszerűen hálózat­építésbe kell fognia, hogy rossz kilátásait visszaszorítsa, szavazatveszteségét minimalizálja. Szükséges ez többek között azért is, mert ahogyan a 90-es évek baloldali tömegpártja, az MSZP elöregedett, törzsszavazói eltávoztak, úgy a Fidesz támogatói sem lesznek fiatalabbak. A leg­elkötelezettebbek száma választásról választásra csökken, és ha a fiatalokat nem sikerül becsatornázni a közéletbe, baj lehet. A mostani kampányban, az országot járva úgy tapasztaltam, hogy gyakran telt házas fórumainkon alig-alig bukkantak fel negyven alattiak, nem beszélve a huszonévesekről. Sovány vigasz, hogy más pártok rendezvényein sem tolongtak.

Ha a párbeszédet a párt erre hivatott ifjúsági szervezetén keresztül kezdeményezi a Fidesz, rossz úton jár. A Fidelitas ugyanis az ifjú, feltörekvő politikusok gyűjtőhelye, onnan származik az elit utánpótlása. Szerepe, rendeltetése ezzel véget is ér. Szélesebb korosztályi párbeszédet rajtuk keresztül nem kezdeményezhetnek, hálózatépítésre a Fidelitas nem alkalmas. Átfogó mozgalomra van szükség, amely nem elsődlegesen a politikán nyugszik, hanem különféle civil tevékenységeken, érdeklődési körök szerint kelti fel a fiatalok érdeklődését a közélet iránt.

Nem osztom azt a véleményt, hogy a fiataloknak előbb-utóbb benő a fejük lágya, és az olcsó, gyors fogyasztásra gyártott, demagóg ígérethalmazból kitekintve rögvest látókörükbe kerül a reálpolitika. Való­jában az a helyzet, hogy aki a Jobbikon vagy a Momentumon szocializálódott, munkába állva, családot alapítva sem feltétlenül fogadja el a polgári Magyarország értékeit. Más pártokat, mozgalmakat megelőzve, a Fidesznek már idejekorán ott kell lennie a harminc alattiak életében. Ehhez – egyelőre – rendelkezésre állnak országos és helyi intézmények, és lassan bontakozik valamiféle jobboldali tájékoztatás a virtuális térben is.

A fő terep azonban a közösség. A mostani több százezer szavazó jelentős része is közösségi élményekkel, otthoni indíttatásból csöppent a közéletbe. A Fidesz eddig elkötelezett, idősebb törzs­szavazóin keresztül kommunikált a fiatalokkal, most ideje elérni őket egyenként, személyesen is. A közösségépítés nem feltétlenül klubot vagy kocsmát jelent, hanem virtuális jelenlétet. Mindazokat a modern eszközöket, amelyeket liberálisok és jobbikosok már évek óta, eredményesen használnak, és amelyek a tüntetésszervezéstől a választási mozgósításig oly sok mindenre alkalmasak, a Fidesznek is birtokba kell vennie.

Elismerem, hogy a munka halad, de csak a hódmezővásárhelyi bukás után pörgött fel a kormánypárti tájékoztatás, és akkor is leginkább néhány ember önfeláldozó, lelkes munkájának köszönhetően. Legközelebb ez nem lesz elég. Sokkal tudatosabban, szervezettebben kell használni a világhálót, a Facebookot, és akkor a polgári Magyarország gondolatai is megérkeznek a fiatalokhoz. Sok területen a Fidesz jobban áll vetélytársainál, és ha a virtuális világban is megjelennek az általa vallott közéleti értékek, nem lesznek problémái a 18–29 közötti korosztállyal sem.

Szentesi Zöldi László -]]> www.demokrata.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Tv fotel (65) Heti lámpás (340) Alámerült atlantiszom (142) Történelem (18) Jobbegyenes (2896) Rejtőzködő magyarország (168) Életmód (1) Sport (729) Flag gondolja (38) Mondom a magamét (8024) Nagyvilág (1310) Egészség (50) Tereb (146) Gasztronómia (539) Emberi kapcsolatok (36) Mozi világ (440) Kultúra (9) Szépségápolás (15) Irodalmi kávéház (543) Mozaik (83) Titkok és talányok (12) Politika (1582) Nézőpont (1) Gazdaság (722) Autómánia (61) Vetítő (30) Belföld (11)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>