Ma 2024 december 13. Luca, Otília napja van. Holnap Szilárda napja lesz.
Grillezni jók Karácsony villamosai

Grillezni jók Karácsony villamosai

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Ebbe belebukik a Gergely!

Utólag sem klimatizálhatók azok a frankfurti használt villamosok, amelyeket megvenne a Karácsony Gergely által vezetett Városháza, legalábbis a tulajdonos német közlekedési vállalat, a VGF szerint. A BKV máshogy gondolja, szerintük igenis beszerelhető utólag a klíma, amit jelenleg is vizsgálnak. A főpolgármester kabinetfőnöke szerint ezúttal is a kormány a hibás.

Karácsony Gergely főpolgármester – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért. A Siemens–Düwag alacsony padlós, R típusú villamosok 1993-as, illetve 1997-es gyártmányúak, tehát a főváros 25-30 éves szerelvényeket venne, amelyek ráadásul nem klimatizáltak. A tervek szerint az első használt frankfurti villamos még az idén érkezne, a többi pedig a következő öt évben. Ezek a járművek válthatnák ki a jelenleg a 47–49-es vonalon közlekedő, ötvenéves Ganz csuklós villamosokat.

Mint kiderült, Frankfurt nem véletlenül akarja lecserélni a szóban forgó villamosait. A frankfurti sajtó évek óta foglalkozik a klíma nélküli járművek problémájával. Amikor a német városban betiltották a parkokban a szabadtéri grillezést, volt, aki azt kommentelte a helyi közlekedési vállalat Facebook-oldalára: semmi gond, majd grillezik az R típusú villamosokon, azokon úgyis akkora a hőség.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Frankfurt éppen azért kínálja eladásra a járműveket, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni, a frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírják az okot is: a berendezést nem bírja el a tető, nem erre lett méretezve. A VEKE rámutatott, hogy a klíma miatt az alacsony padlós jármű esetében alapvető konstrukciós átalakításokra volna szükség, amit maguk a németek sem vállaltak. Frankfurtban részletesen vizsgálták azt is, hogy bár a klímaberendezést az utastérben el lehetne helyezni, de az az ülőhelyek feláldozásával járna, ezért elvetették, mert amúgy is szűk a villamosok utastere.
A BKV azonban másként gondolja. A fővárosi közlekedési vállalat lapunkat arról tájékoztatta, hogy a frankfurti használt villamosok „szoros rokonságot mutatnak a Combino villamosokkal mind a műszaki megoldások, mind a beépített rendszerek, mind pedig a karbantartási feladatok tekintetében”. A BKV ezért a frankfurti villamosok esetében jelenleg vizsgálja a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit: statikai kérdéseket, elektromos tápellátást.

A VEKE szerint viszont alapvető különbséget jelent, hogy a Combinók tetején eleve kihagyták a helyet a klímának – amelyet utólag szereltetett be a BKV –, a frankfurti járműveken viszont nem.

Lapunk a fővárostól szerette volna megtudni, hogy kinek a javaslatára született meg a leselejtezett villamosok átvétele, illetve a tények ismeretében továbbra is szándékukban áll-e megvásárolni azokat. Választ egyelőre nem kaptunk.

A városvezetés járműbeszerzési döntése azért is különös – számolt be róla nemrégiben a Világgazdaság –, mert éppen a hetekben derült ki, hogy az új, korszerű, klimatizált CAF villamosok május 18-án lejárt opciójából egyetlen darabot sem hívott le a BKK, forráshiányra hivatkozva. A lehetőség nem úszott el teljesen, a spanyol gyártó ugyanis belement, hogy még egy évig fenntartsa Budapestnek a – még egy 2014-es szerződés alapján rendelkezésre álló – feltételes mennyiséget. A rövid kivitelű CAF egységára 700 millió forint, vagyis a főváros által most jóváhagyott keretből 11 modern villamossal javulhatott volna a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. Nem mellékesen ezeknek 200 férőhely a kapacitásuk, míg a szóban forgó frankfurti modelleké legfeljebb 170. Ennek azért van jelentősége, mert a tervek szerint a használt villamosok rövid távon a nagy kihasználtságú 2, illetve a 2M vonalakon futhatnak, a szűkebb utastér viszont a csúcsidőszakokban kellemetlen lehet az utazóközönségnek – írta korábban a lap.

Balogh Samu, Karácsony kabinetfőnöke a napokban arról posztolt a Facebookon, hogy az opciós szerződés érvényesítését a kormány akadályozza, a főváros így rákényszerül arra, hogy más megoldásokat is találjon. A kabinetfőnök szerint a frankfurti használt járművek a mai budapesti villamosok döntő többségénél modernebbek. Mint közölte, a BKV elsőként egy prototípus beszerzését tervezi, a teljes kontingens pedig akkor érkezhet, ha a tesztelés eredményei beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

Nagy Orsolya - ]]>www.magyarnemzet.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Nézőpont (1) Alámerült atlantiszom (142) Rejtőzködő magyarország (168) Emberi kapcsolatok (36) Irodalmi kávéház (543) Vetítő (30) Szépségápolás (15) Autómánia (61) Nagyvilág (1310) Egészség (50) Titkok és talányok (12) Politika (1582) Történelem (18) Belföld (11) Kultúra (9) Heti lámpás (340) Jobbegyenes (2896) Életmód (1) Gazdaság (722) Gasztronómia (539) Mondom a magamét (8020) Flag gondolja (38) Tereb (146) Mozaik (83) Tv fotel (65) Sport (729) Mozi világ (440)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>