Ma 2024 április 19. Emma napja van. Holnap Tivadar napja lesz.
4b9324f4b4d4512a0f0007aab7bcfeff.jpg

Csontváry, a hazatalált hungarikum

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Őrült patikus – mondta róla jól értesült nagybátyám, de anyám rajongott érte, így két bekeretezett Csontváry-reprodukció is díszítette a falusi házunk nappaliját.

Érdekes módon nem a sztár­festmények, a taorminai színházzal vagy a mostari íves török híddal – bár az utóbbi helyszín megegyezett: az egyik a jajcei vízesést, a másik a mostari „tavaszvirágzást” ábrázolta.

A hetvenes-nyolcvanas évekre különc festőnk végképp megnyerte a kezdetben reménytelennek látszó évszázados küzdelmet: autodidakta zsenialitása leszivárgott az ínyenc értelmiségi hódolóktól a széles tömegekhez; népszerűsége csak Munkácsyéhoz volt mérhető. Falusi és kisvárosi nappalik tízezreiben függtek ezek a sosem volt színvilágú reprók, sokszor az esküvői fotók és a szentképek mellett, egy-egy futó pillanatra elgondolkodtatva az embereket az egyszeri élet örömteliségéről és mulandóságáról. Nem csoda, ha húszas éveim elején debreceni egyetemistaként miattuk zarándokoltam el Pécsre: eredetiben akartam látni őket.

Csontváry Kosztka Tivadarnak életmű-kiállítása nyílt a budai Várban, s a magam részéről ezt konszolidációs jelenségnek tartom; olyan pillanatnak, amikor egy nemzet, amely igyekszik újfent a kezébe venni saját sorsát, széttekint, s kezdi leltárba venni rejtett és nyilvánvaló értékeit. Csontváry társtalan művészete is afféle hazatalált hungarikum: minden ellene szólt, hogy ez az életmű fennmaradjon (a művek egyharmada ma is lappang), s most mégis a lehető legnagyobb teljességben, együtt látható. Mégpedig szimbolikus helyszínen, a valahai Honvéd Főparancsnokság épületében, melynek golyó lyuggatta falai kínosan hosszú évtizedeken át éktelenítették a patinás világörökségi környezetet, a sokfordulós, rendre meddőnek bizonyuló építészeti pályázatok pedig csak a botránykrónikák lapjait szaporították. Jelképesnek tekinthető tehát, hogy a Várgondnokság döntése alapján a megújult műemlék éppen egy átfogó Csontváry-tárlattal debütál a nagyközönség előtt: nyilván az volt a szándék, hogy a minőséget minőséggel párosítsák.

Mindig sejtettem, hogy a Csontváry csakis vad romantikus művésznév lehet, s a Kosztka Mihály Tivadar a valódi. A kisszebeni születésű fiúcska a Monarchia tipikus szülötte; magyarul tanulni az alföldi rokonsághoz küldték. A gyógyszerészet mellett jogot is hallgatott, s harminchét éves volt már (jegyezzük meg a nevezetes napot: 1880. október 13-a; s a helyszínt: a gácsi Vörös Kereszthez címzett patika lépcsője), amikor látomása támadt. 1913-as önéletírása szerint megjelent a tenyerében egy fényes háromszög, a feje fölül pedig hangot hallott: „Te leszel a világ legnagyobb napútfestője, nagyobb Raffaelnél!” Az elhivatást komolyan vette, elkezdte az önképzést (meg tanult azért többek között Hollósy Simontól is Münchenben), s a sors fura fintora, hogy amikor Itáliában szembetalálkozott Raffaello műveivel, nem volt különösebben elragadtatva e „természettől elütő” alkotásoktól. S hogy a végül kialakult Csontváry-festészet elüt-e vagy sem a természettől, ki-ki eldöntheti.

Jómagam úgy gondolom, minden zseniális alkotó a maga módján teremti újra a természetet – ha úgy tetszik: természetesen. Nekem ez a stílus valami titokzatos asszociációkat követve Chagallra és Magritte-re rímel; vagyis hát inkább ők rímelnek Csontváryra. Utóbbinak már 1907-es párizsi kiállítása zajos siker volt – mintha hájjal kenegetnének bennünket, amikor Picasso ezzel kapcsolatos elragadtatását idézzük. Az anekdota szerint olyasmi hagyta el a száját a tárlat láttán, miszerint nem is tudta, hogy rajta kívül más nagy festő is működik a korabeli Európában…

Persze Csontváry a saját hazájában nem lehetett próféta: még az 1916-os koronázás megfestéséről is lecsúszott. (Pedig érdekes találkozás lehetett volna: hogyan látja Kós Károly koronázási díszleteit…) A katolikus hitet máskülönben elhagyó, mindinkább a skizofrénia jegyeit mutató festőt aligha a mögöttes ideológiai tartalom, hanem a nagyszabású látvány izgathatta. Ezért volt kedvenc helyszíne az elképesztő fekvésű Selmecbánya vagy a Tarpataki-vízesés a Tátrában. S ezért vágott neki újra meg újra a Balkánnak és a mediterrán vidékeknek is: libanoni, nápolyi, athéni képei nemcsak a színviláguk által kapcsolódnak az ókori előzményekre települő kultúrákhoz, hanem a monumentalitás és az emberi életen túlmutató derű keresésében is. Ha a természet e lebilincselő színpadiasságára tekintünk, megsejthetjük, mi is az a megfoghatatlan napút… Pedig ha a fizikai valójában is monumentális méretű, a baalbeki naptemplomot ábrázoló festménye előtt állunk, már érezni, hogy megbomlott a harmónia: a világháborúzó XX. század felülírja az időtlen látomásokat. Halála után Csontváry vásznait kis híján kocsiponyvának vesztegette el az értetlen rokonság, s csupán Gerlóczy Gedeon építész közbelépésének köszönhető (ma közös emléktáblájuk is van), hogy megmenekült e páratlan hungarikum.

Festőnk a Tanácsköztársaság idején halálozott el: valószínűleg éppúgy éhen halt, mint 1945-ben Szabó Dezső. A kommunisták egyiket sem kedvelték – műveik korántsem a szocia­lista realizmus diadalát zengték. Rákosiék 1950-ben tömegsírba temettették az óbudai temetőben, mert a rokonság nem újította meg a sírbérletet, az állam meg nem áldozott rá. Legyen ez a várbéli életmű-kiállítás kései elégtétel egy magára találó nemzet részéről.

]]>www.napigazdasag.hu]]> - Csontos János

Tisztelt olvasók! Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin facebook oldalát, a következő címen: ]]>https://www.facebook.com/flagmagazin]]>
- Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

]]>www.flagmagazin.hu]]>]]>
]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Egészség (50) Gazdaság (705) Flag gondolja (36) Szépségápolás (15) Sport (729) Kultúra (7) Emberi kapcsolatok (36) Alámerült atlantiszom (142) Mondom a magamét (7546) Nagyvilág (1310) Történelem (18) Irodalmi kávéház (537) Nézőpont (1) Tereb (146) Tv fotel (65) Autómánia (61) Jobbegyenes (2788) Életmód (1) Titkok és talányok (12) Heti lámpás (312) Mozaik (83) Vetítő (30) Mozi világ (440) Gasztronómia (539) Politika (1582) Rejtőzködő magyarország (168) Belföld (10)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>