- 0
Kimondani nem olyan nehéz, de azért kicsit többet jelent ez, mint egy kijelentő mondat.
Amennyire egyáltalán felfogható az egész, a Volkswagen végéhez nagymértékben kellett ennek az átkozott kornak a mérhetetlen kapzsisága, eszement harácsolása, önsorsrontó, semmit sem tisztelő pénzéhsége.
Mindösszesen ezt szokás globális, szabad versenyes kapitalizmusnak, avagy tőkés világgazdaságnak becézgetni. Amelyben a verseny a minden. S a verseny előbb önmaga paródiájává válik, azután önsorsrontássá és gazemberséggé. (Lásd az olimpiát: alig-alig lehet ma már a legtöbb sportágban eredményt elérni tisztességes körülmények között – mindig tisztelet természetesen a kivételnek. Ezért az élsport egy másik versenypályára terelődött át, ahol a doppingszerek gyártói és felhasználói küzdenek egymással és a doppingellenőrökkel.)
Ennek esett áldozatául a Volkswagen.
A világ legnagyobb autógyártó konszernje. Ne feledjék: nemcsak a Volkswagenről van most szó, hanem a BMW-ről, az Audiról és a Skodáról is.
A cég csalt. Egy beépített szoftver segítségével. Ez érzékelte, amikor az autót tesztelik, ilyenkor parancsot adott a motornak, és az több karbamidot fecskendezett be, amely megköti a nitrogén-oxidot, így az autó képes volt produkálni az előírt környezetvédelmi határértékeket. De csak tesztkörülmények között, a valóságban, normál vezetésnél korántsem.
Ez tény, ezt kár lenne vitatni.
De ezentúl azért jó, ha mindent vitatunk!
Kérem, figyeljék az eseményeket. Huszonnégy óra alatt letérdepeltették a világ legnagyobb autógyártó konszernjét. A részvények értéke egy nap alatt negyven százalékot zuhant, és még koránt sincs vége a dolognak!
Újabb egy nap elteltével már bejelentették, hogy a Volkswagenen kívül érintett a botrányban a BMW és a Skoda is. (A részvények tovább zuhannak.) Majd az Egyesült Államokban azonnal bejelentkezik egy ügyvédi iroda, és csoportos perek indítására buzdítja az autótulajdonosokat a konszern ellen. Ha ezek elindulnak – márpedig elindulnak, Amerikában az első számú nemzeti sport a pereskedés –, annak beláthatatlan következményei lesznek a Volkswagen már amúgy is megrendült anyagi helyzetére.
Mindeközben természetesen beindult a sajtóhadjárat, és már ilyen címek olvashatók a nemzetközi és a hazai médiában:
„A VOLKSWAGEN MOCSKOSABB, MINT EGY GŐZMOZDONY”
Hát persze…
Az ügy – az elfogadhatatlan csalást még egyszer hangsúlyozva! – aljas szemforgatás egyfelől, politikailag és gazdaságilag motivált merénylet másfelől.
Szemforgatás, mert az emissziós kibocsátás miatt nem igazságos a Volkswagenen elverni a port. Csak egyetlen adat, tisztelt hölgyeim és uraim: a világon naponta kilencvenháromezer (!) polgári repülőgép közlekedik menetrend szerint. Egy Boeing 747-es pedig példának okáért 14 700 liter üzemanyagot éget el óránként. Próbálják meg kiszámítani, hogy ez mennyi üzemanyag naponta, ráadásul a légtér felső rétegeiben, és akkor próbálják levonni a következtetést, vajon mi árt jobban a Földnek: a Volkswagen, a BMW, a Skoda vagy a repülés? Vagy az Egyesült Államok és Kína légszennyezése?
Politikailag és gazdaságilag pedig a következő motivációk figyelhetők meg, azt kell mondanom, mindenféle összeesküvés-elmélet nélkül (is).
A Volkswagen a világ legnagyobb autógyártó konszernje. Volt. Most padlóra küldték, és még addig fogják rúgni, amíg mozog. A Volkswagen részvényeinek többsége ráadásul mind a mai napig német nemzeti kézben van. A Porsche birtokolja (valóságos szavazóerő alapján) a részvények 50,73, Alsó-Szászország a húsz, a Quatar Holding a tizenhét százalékát, míg a maradékon kisebb befektetők osztoznak.
Ha végképp tönkreteszik a céget, akad majd külföldi befektető, aki hajlandó lesz megvásárolni a részvényeket. (Azt is meg tudnám tippelni, ki lesz az a nagylelkű vállalkozó, milyen körből fog kikerülni a „megmentő”.)
És azt követően a Volkswagen stratégiája majd alapvetően megváltozik. És vége lesz az egyeduralomnak a világon. És addigra majd be fogják látni például az Egyesült Államokban, hogy a mostani környezetvédelmi előírások nem teljesíthetők. Ugye?
S a politika?
Hölgyeim és Uraim!
Önök szerint most Angela Merkel német kancellár zsarolható a Volkswagennel? Ha igen – igen –, akkor gondoljanak végig mindent. Például bevándorlásügyben.
Azt mondom, hogy mostantól közös európai és egyben nemzeti érdek, hogy mindenki Volkswagent vegyen, vagy Skodát vagy BMW-t, aki autót akar venni. S ha egyiket sem tudja megfizetni, akkor Opelt.
Mindegy. Csak német legyen!
Bayer Zsolt - www.magyarhirlap.hu
Tisztelt olvasók! Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/flagmagazin
- Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!
Köszönettel és barátsággal!