- 864
Ha nem kellően felpumpált vagy rossz minőségű gumikkal autózik, a szokásosnál többször kényszerülhet tankolni. Mivel egy autó üzemanyag‑fogyasztása negyedrészben az autógumi minőségétől függ, nem mindegy milyent használunk - s ez a CO2‑kibocsátás miatt sem másodlagos -írja az Európai Parlament sajtószolgálata.
Az EP képviselők által támogatott új szabályok szerint az üzemanyag‑fogyasztás hatékonysága alapján kellene címkézni az autógumikat. Így annyi üzemanyagot lehetne megtakarítani, mintha 1,3 millió gépjárművet vonnának ki a forgalomból.
Mivel az Európai Unió széndioxid-kibocsátásának egynegyedéért a közúti közlekedés a felelős, a képviselők úgy vélik, sürgős intézkedések szükségesek e téren. Ha tökéletes autógumival közlekedünk, ám nem megfelelő az azokban lévő nyomás, már ez is megnövelheti üzemanyag‑fogyasztásunkat. Ha ez több millió gépjárműnél fordul elő, a hatás felmérhetetlen lehet.
Az EP ipari szakbizottságának tagjai március 31-én támogatták, hogy A‑tól G‑ig energiahatékonyság szempontjából címkézzék az autógumikat valamennyi személygépkocsinál és teherautónál használatos C1, C2, C3 típusú gumiabroncsokra vonatkozóan. A javasolt intézkedést várhatóan 2012-ig bezárólag vezetik majd be.
Zajszint és úttapadás
Az energiafogyasztási szint mellett a jövő gumiabroncsai mutatnák továbbá a tapadási teljesítményt, valamint a kibocsátott zaj szintjét. Az alacsony - 68 (C1), 69 (C2) és 70 decibel (C3) alatti - zajszintű gumikat fülvédők jeleznék.
A téma parlamenti felelőse a belga, néppárti Ivo Belet, valamint szakbizottsági képviselőtársai azért támogatják annyira a javaslatot, mivel az Európában eladott gumiabroncsok 78 százalékát korábbi kiöregedett gumik helyett vásárolják, így a képviselők szeretnék, ha a fogyasztók tudatosan vásárolhatnának.
Belet biztos afelől, hogy ez nem jár majd kellemetlenséggel a vezetők számára: "A környezetbarát gumik választása nagyon egyszerű lesz hála az egész Európában alkalmazandó fogyasztóbarát és érthető címkézési rendszernek". A javasolt intézkedésnek mindemellett "alapvető környezetvédelmi és fogyasztói előnyei is vannak" - tette hozzá.
Energiahatékonysági csomag
A gumiabroncsok címkézésére vonatkozó javaslat az Európai Bizottság energiastratégiájának második felülvizsgálatát követően benyújtott energiahatékonysági jogszabálycsomag részét képezi. A csomaghoz tartozó további javaslatok kiterjednek többek között az épületek energiahatékonyságának növelésére, valamint az energiahatékonysági címke bevezetésére.
Mint ismert, az Európai parlament 2008 decemberében fogadta el a klímaváltozási jogszabálycsomagot, amelynek célkitűzései: 20 százalékos energiahatékonyság-javítás, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 20 százalékos csökkentése, valamint a megújuló energiák felhasználási arányának 20 százalékra történő növelése. Mindez 2020-ig.
portfolio.hu
Hozzászólások