- 0
Száz éve töprengünk azon, „hogyan süllyedt bennszülötté ez a nagy középkori nemzet tulajdon országában.” (Németh László) Összeállításunkban felidézzük a végzetes napok történetét, bemutatjuk Károlyi Mihály életútját, és a történész véleményét is megkérdezzük a magyar történelem legelvetéltebb forradalmáról, amely olyan, több mint egy évezred óta nem tapasztalt csapást mért a magyar államiságra, amit máig sem sikerült kiheverni.
Október 28.
Károlyi Mihály hívei délután elindulnak a budai várba, hogy József főhercegtől Károlyi kinevezését kérjék. A csendőrök sortüzet vezényelnek ellenük, hárman meghalnak, félszázan megsebesülnek („lánchídi csata”).
Október 29.
A tömeg többezresre duzzad, a hatóságok nem merik feltartóztatni őket. A fővárosban munkássztrájkok törnek ki.
Október 30.
A rendőrség és a hadsereg megtagadja az engedelmességet a frissen kinevezett Hadik-kormánynak. Délután az úgynevezett Magyar Nemzeti Tanács utasítására a felkelők elfoglalják, megszállják a főváros stratégiai pontjait. Este két menetszázad katonái fellázadnak, letépik sapkarózsáikat, a helyükre őszirózsát tűznek. A Conti utcai börtönből kiszabadítják a politikai foglyokat. A tüntetők éjszaka elfoglalják a városparancsnokságot.
Október 31.
Reggelre röpcédulák lepik el a várost, a gyárakban sztrájkok kezdődnek. József főherceg enged a nyomásnak: visszahívja Hadik Jánost, és Károlyi Mihályt nevezi ki miniszterelnöknek. Károlyi megalakítja negyvennyolcasokból, szociáldemokratákból, polgári radikálisokból álló koalíciós kormányát (ő „népkormánynak” hívja). Este egy katonai különítmény Hermina úti villájában meggyilkolja Tisza István volt miniszterelnököt.
A káosz vörös grófja – interjú Raffay Ernő történésszel Károlyi Mihályról
Újrakezdés a romokon
Amikor az ember lajtsromozni kezdi, hogy a kereken száz esztendővel ezelőtti őszirózsás forradalom mit hozott a magyarság számára, csupa-csupa eltitkolt vagy szemérmesen elhallgatott tény jut az eszébe. Károlyiék forradalmát ugyanis röpke fél évszázadon át a nagy magyar szabadságküzdelmek sorába iktatva tanították az iskolában, miközben pusztán a csőcselék által kikényszerített nemzeti tragédia volt.
Az őszirózsás forradalom mindenekelőtt hatalomba emelt egy olyan emberi garnitúrát, amelyet a korabeli közvélemény addig kocsmában, lóversenyen, orfeumban látott. Maga Károlyi gróf is ilyen alak volt, nem beszélve a későbbi népbiztosokról, nagy hatalmú politikai komisszárokról, akik már ekkor, tehát október végén bontogatták szárnyaikat. Szintén az őszirózsás forradalom élezte ki Magyarországon a zsidókérdést. Igaz, hogy a nagyarányú bevándorlás miatt a tiszaeszlári per idején egyszer már elszabadultak az indulatok, de kétségkívül 1918 az ősbűn a magyar–zsidó viszonyban. Ekkor ugyanis nem tanult, művelt, a magyar többséggel szolidáris zsidó polgárok, hanem a honi zsidóság legalja, Kunfi Zsigmondok és Pogány Józsefek szabadultak rá az országra, nem beszélve Kun Béláról, Szamuely Tiborról és a többiről, akik néhány hónappal később vérfürdőt rendeztek. A korabeli magyar közvélemény, amely grófokhoz és tekintélyes polgárokhoz szokott a hatalomban, elborzadva nézte, ahogyan ezek a fantaszták mindent kockára tesznek és el is veszítenek.
Egy gróf azért akadt a szabadkőműves válogatott élén: Károlyi Mihály. Ő azonban pontosan azt jelentette a magyar történelmi családok fiai között, mint Pogányék a honi zsidóságban. Istentagadó, cinikus, romlott egyénisége ráterpeszkedett a kifosztott, legyengült, tönkretett országra, amelynek nem pusztán gyámolításra, hanem azonnali, határozott cselekvésre lett volna szüksége, hogy a küszöbön álló tragédiát elkerülhessük. A soproni népszavazás és a balassagyarmati felkelés pontosan jelzi, hogy minimális katonai ellenállás mellett nagyobb magyar tömbök is Csonka-Magyarországnál maradtak volna. Károlyiék azonban – a mai liberális értelmiséghez hasonlóan – csak az ideológiával, nem pedig a tényekkel vetettek számot, esztelen pacifizmusuk hónapok alatt kivéreztette a nemzetet. Nem a proletárdiktatúra, hanem a Károlyi-kormány idézte elő az összeomlást, Kun Béláék legalább – igaz, nem magyar célok, hanem az internacionalizmus nevében – fegyvert fogtak a megszállók ellen.
Ezeréves Kárpát-medencei történelme során a magyarság 1918–19-ben tapasztalta meg először, hogy az ország hatalmas részei tartósan idegen katonai közigazgatás, majd az elszakítás után de iure idegen fennhatóság alá kerülnek. A tatárjárás csak végigsöpört tájainkon, a török adóztatta, de nem eltüntetni akarta a magyar lakosságot, de ami Károlyiék miatt a Felvidéken, Bácskában, Erdélyben lezajlott, az semmi máshoz nem hasonlítható. A magyar nemzetet szétszakították a tulajdon országában, nem pusztán megszálltak, de a trianoni békediktátummal végleg el is vettek tőlünk hatalmas területeket. Nem tudjuk, mert nem tudhatjuk, hogy ha az ország Károlyiék helyett nemzeti kormánnyal fejezi be a háborút, milyen végkimenetele lett volna a fegyveres ellenállásnak, de hogy ennél rosszabbul nem jártunk volna, az bizonyos.
Az őszirózsás forradalom következménye továbbá a magyarság gondolkodó részének máig tartó idegenkedése a nemzetköziség, az idegen ideológiák iránt. Pacifizmus, nemzetköziség, liberalizmus és a többi: 1918-ban kipróbáltatott, láthatjuk, mi lett a vége. Trianon után a magyar családokban és iskolákban igen helyesen a keresztény hagyományok és a nemzeti felfogás szellemében tanították a felnövekvő nemzedékeket, a csonka magyar állam minden erejével az elrabolt területek visszaszerzésére tört. Ezt a törekvésünket 1938 után siker koronázta, sorra visszatértek az elcsatolt részek. Vagyis húsz esztendő kellett ahhoz, hogy Károlyiék primer pusztítását helyrebillentse a történelem. Ma is azt látjuk, hogy a 2010 óta regnáló nemzeti kormánynak háromszori kétharmadra volt szüksége, hogy demokratikus keretek között, határozottan és kérlelhetetlenül pályára állítsa az ország rendszerváltozás óta kisiklott vonatát.
De így működik ez, megszokhattuk már. A nemzetközi baloldal pusztít, rombol, majd amikor szembeszegülő erőt érez, kereket old. A jobboldal pedig építkezik a romokon, és a megjósoltnál sokkal rövidebb idő alatt emelkedést, gyarapodást, erősödést hoz az egész nemzetnek. A tanulság nyilvánvalóan az, hogy idegen modellek átvétele és társadalmi kísérletezés helyett csakis a saját hagyományainkból kiinduló, magyar érdekre fókuszáló politikát szabad csinálni a Kárpát-medencében. Az őszirózsás forradalomnak köszönhetjük ezt a keserű felismerést is.
A teljes cikket a Demokrata oldalán olvashatják el.