Ma 2024 november 04. Károly napja van. Holnap Imre napja lesz.
Rákosiék tyúkketrece

Rákosiék tyúkketrece

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

A kommunista propagandában koncepciósan összekapcsolták a „kulákok” és a „klerikális reakció” elleni harcot.

 

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1948 nyarán lényegében lezárult a „fordulat éve” Magyarországon: a sztálinista kommunisták erőltetett menetben építették ki a totális bolsevik diktatúrát. A politikai ellenfelekkel való leszámolás módszerét Böhm Vilmos veterán szociáldemokrata politikus svédországi emigrációjában írt memoárjában így jellemezte: Moszkva bizalmának letéteményese, Rákosi Mátyás kiválóan ismerte és alkalmazta a sztálini láncszemelméletet. Ennek lényege, hogy a kommunista párt vezetésének minden adott pillanatban meg kell találnia a folyamatok láncolatában éppen azt a láncszemet, amelynek megragadásával az egész láncot kézben tarthatja, és előkészítheti a stratégiai célja eléréséhez szükséges lépéseket és feltételeket. A Rákosi vezette MKP 1945-től kezdve mindig megtalálta (természetesen moszkvai kézi vezérléssel) az aktuális láncszemet, amely biztosította, hogy 

az egész lánc – tehát az egész ország, és annak népe – kezében maradjon. Annak ellenére, hogy a párt törpe kisebbségben volt.

A politikai egyeduralom/egypártrendszer létrehozásának utolsó láncszeme – miután a polgári-nemzeti pártokat lefejezték, szétverték, betiltották vagy tetszhalott állapotba süllyesztették – a nyolcvanéves múlttal és jelentős vagyonnal, infrastruktúrával, nem utolsósorban társadalmi támogatottsággal rendelkező szociáldemokrata párt beolvasztása volt az 1948. ­június 12-14-i úgynevezett „egyesülési” kongresszuson. Ebben az SZDP áruló vezetői részéről a legfőbb felelősség és bűnrészesség Marosán Györgyöt és a „szava sincs” Szakasits Árpádot terhelte – ez utóbbi jutalmul augusztus 3-án köztársasági elnök lett, de csupán nem egészen két évre, aztán ő is ment a levesbe.

Ezzel egyidejűleg a polgári-nemzeti társadalom szellemi, kulturális és közösségi alapját képviselő és védő keresztény egyházak és a messze legnagyobb társadalmi csoportot jelentő parasztság, főként pedig a kuláknak bélyegzett gazdák váltak a totális sztálinista diktatúrát kiépítő magyarországi kommunisták fő ellenségévé. 

Ez a folyamat jól kiviláglik a korabeli kommunista propagandából, amelynek egyik legfontosabb eszköze a sajtó volt. Ezért nagyon érdekes és tanulságos Németh László újságíró kollégánk, a Szabad Föld lapszerkesztőjének a Károli Gáspár Református Egyetem és a L’Harmattan Kiadó gondozásában nemrég megjelent könyve, a Vidéki ellenségképek a Szabad Népben 1947–1949. A több tekintetben újszerű monográfia bemutatja a kommunista hatalomátvétel időszakának az egyházakkal és a vidéki társadalommal kapcsolatos sajtópropagandáját, a sajtót mint hatalmi eszközt és harci fegyvert. Kutatása legfőbb forrása a Szabad Nép, amely központi sajtóorgánumként irányt szabott a többi kommunista lapnak. A Révai József és Horváth Márton irányította napilap minden rovata már a koalíciós időkben a közvetlen politikai propagandát szolgálta, s mintául a szovjet sajtó szolgált. Nem egyszerűen pártirányítás alatt álló szócső volt, hanem maga is szerves része a hatalmi szerkezetnek.

A falvakban a kereszténység ügye különös módon összekeveredett a módos gazdák ügyével

 – idézte egy konzervatív svájci lap Mindszenty bíborosról írt cikkét a Szabad Nép 1948 elején, és tényleg: az év tavaszától a vezető kommunista politikusok és sajtópropagandisták is naponta azt sulykolták, hogy a „kulákok” és a „klerikális reakció” elleni harc összekapcsolódik. 

A bolsevik „osztályharc” egyik legfőbb célja és terepe ugyanis az egyházak és az egyházfenntartó gazdaréteg, majd a teljes parasztság meggyengítése, ellehetetlenítése, s ezzel a népesség zömét adó vidéki társadalom szétzilálása volt. Mint a szerző aláhúzza, ide sorolhatjuk a felekezeti iskolák államosítását és a termelőszövetkezetek erőszakos szervezését is, s mindkettőben vízválasztó volt az 1948-as év.

Az egyházak elleni koncepciós kommunista támadás már 1945-ben megindult, amikor a földosztás során kárpótlás nélkül kisajátították a felekezetek tulajdonában álló földterületek nagy részét, amelyek biztosították az egyházi létesítmények fenntartását. Mivel az egyházak közéleti, társadalmi és kulturális jelenlétének fontos területe volt a szerteágazó, aktívan működő egyesületek hálózata, 1946 nyarán mintegy ezerötszáz egyházi ifjúsági, társadalmi és egyéb civil szervezetet tiltott be Rajk László kommunista belügyminiszter. A döntő hadjáratot Rákosi hirdette meg 1948. január 10-én az MKP funkcionáriusainak értekezletén: 

Meg kell szüntetni azt a tarthatatlan állapotot, hogy a magyar nép ellenségeinek zöme az egyházak, elsősorban a római katolikus egyház palástja mögé búvik.

A pártvezér a legfontosabb feladatok között jelölte meg „az egyház és a népi köztársaság viszonyának rendezését” az 1948-as év végéig.

Ez a rendezés Benkő István Pest környéki református esperes szerint úgy történt, hogy 

a gazdasszony benyúl a tyúkketrecbe, kivesz egy tyúkot, hogy levágja. Az első pillanatban nagy kotkodácsolás követi, majd ismét csend lesz, mintha mi sem történt volna, s lehet az újabb tyúkot kivenni.

 Valóban, módszeresen távolították el szép sorban a kommunistáknak nem behódoló egyházi (és paraszti) vezetőket. 1948 februárjától egyre inkább szélesedett és durvult az egyházellenes agitáció és propaganda, s május 15-én a kormány bejelentette az egyházi iskolák államosításának szándékát. Addigra már a protestáns egyházak ellenállását megtörték – elsőként az evangélikusét, aztán Ravasz László püspök és zsinati lelkészi elnök lemondatásával a reformátusét is.

Az egyházi iskolák államosításáért folyó küzdelmet Révai József főideológus nem csupán kultúrharcnak, hanem politikai harcnak nevezte. Miután a két protestáns egyházban az opportunista, „mitfahrer” vezetők kerültek túlsúlyba, 

egyedül a Mindszenty bíboros, hercegprímás vezette katolikus egyház állt ellen a kommunista gőzhengernek, de hiába – 13 nappal a pócspetri eset és négy nappal a szocdem párt megsemmisítését követően június 16-án az Országgyűlés megszavazta az egyházi iskolák államosításáról szóló törvényt.

 A törvényjavaslatra nemmel szavazó demokrata néppárti képviselőket hamarosan ellehetetlenítették, Barankovics István pártvezető pedig 1949 elején menekülni kényszerült az országból, s néhány hónap múlva Slachta Margit, az első magyarországi női parlamenti képviselő is követte az emigrációba.

Az év végéig célul kitűzött „rendezés” Mindszenty bíboros karácsony második napján történt letartóztatásával zárult, s ekkor már a „klerikális reakció” mellett egyre nagyobb hangsúly helyeződött a kommunista propagandában a „kulák reakció” elleni harcra, egyúttal az erőltetett kolhozosításra, a vidéki társadalom teljes alávetésére. Így 1948-cal megkezdődött a magyar történelem egyik legsötétebb fejezete, a Rákosi-korszak.

Borítókép: Rákosi Mátyás (Fotó: Fortepan/Rádió és televízió újság)

Faggyas Sándor -]]> www.magyarnemzet.hu]]>

 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Jobbegyenes (2872) Gasztronómia (539) Titkok és talányok (12) Rejtőzködő magyarország (168) Történelem (18) Irodalmi kávéház (537) Flag gondolja (37) Tv fotel (65) Tereb (146) Vetítő (30) Nagyvilág (1310) Életmód (1) Emberi kapcsolatok (36) Sport (729) Kultúra (9) Szépségápolás (15) Egészség (50) Gazdaság (719) Belföld (11) Alámerült atlantiszom (142) Heti lámpás (333) Politika (1582) Mozaik (83) Nézőpont (1) Mondom a magamét (7930) Mozi világ (440) Autómánia (61)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>