Ma 2024 május 12. Pongrác napja van. Holnap Szervác, Imola napja lesz.
A lengyeleket és a görögöket bőszíti a Netflix világháborús sorozata

A lengyeleket és a görögöket bőszíti a Netflix világháborús sorozata

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Lehengerlő felvételek a II. világháború hőseiről, áldozatairól és borzalmairól

Túlzás nélkül kihagyhatatlan néznivaló jelenleg a Netflix műsorán a Második világháború: A frontvonalon című hatrészes dokumentumfilmes sorozat. Archív felvételeket színeztek ki és vágtak össze különféle interjúk, valamint a Star Wars-sztár, John Boyega narrációja alá.

 

A minisorozat nyitányában szöveg magyarázza el, hogy mit fogunk látni: archív felvételeket, amiket fekete-fehérből színessé újítottak fel, és vágtak össze az intenzív és zsigeri hatás érdekében. Elsősorban a kiszínezett felvételek, nem pedig a vágás avatják ezt a sorozatot kötelező látnivalóvá. A technika nem újdonság: 2018-ban Peter Jackson, A Gyűrűk Ura-filmek Oscar-díjas rendezője jelentkezett egy dokumentumfilmmel ]]>Akik már nem öregszenek meg]]> címmel, amiben első világháborús felvételeket varázsoltak színessé, hogy így hitelesebben adják vissza a címszereplő katonák élményeit és a háború valódi látványát. Még ennél is korábban, 2009-ben mutatták be A II. világháború színesben című sorozatot. 

Ugyancsak a Netflixen debütált 2017-ben Az öt, aki visszajött című, háromrészes produkció, aminek címszereplői John Ford, William Wyler, John Huston, Frank Capra, és George Stevens, hollywoodi rendezők, akik mint haditudósítók forgattak felvételeket a háborúról. (Róluk beszélnek olyan szintén nagysikerű alkotók, mint Francis Ford Coppola, Guillermo del Toro, Paul Greengrass, Lawrence Kasdan és Steven Spielberg.) A világháborút tehát legendás hollywoodi rendezők is filmezték, ennek tudatában talán kevésbé meglepő, hogy micsoda elképesztő felvételeket találhatunk a Netflix új produkciójában. Új generációk láthatják a II. világháború olyan fordulópontjait, amelyek egy rakás sikeres mozifilmet is megihlettek, elég a Ryan közlegény megmentésére és a normandiai partraszállásra gondolni, a Pearl Harborra, a Midwayre és a Dunkirkre, vagy akár Christopher Nolan idei sikerfilmjére, a csaknem egymilliárd dolláros bevételt elért ]]>Oppenheimerre]]>.

Ami történetmesélés és látványvilág összhangját illeti, bármennyire is meglepően jól dokumentáltnak tűnik a II. világháború ebben a sorozatban, olykor azért érezhetően szétválik a kép és a hang. Az alkotók olyasmiről tudósítanak, amit nem képesek megmutatni, miközben alkalmazkodhattak volna jobban is az archív felvételekhez ahelyett, hogy a világégés egészét próbálják felvázolni. Azzal is vádolható Rob Coldstream sorozata, hogy túlságosan szemérmes a borzalmak ábrázolásában, pedig ha van bármi, amit nem érdemes megszépíteni, az a II. világháború. 

A látvány azért így is döbbenetes, de a történetmesélés elég felemás színvonalú. 

A pozitívum, hogy amikor épp nem John Boyega narrál, remek új interjúkat hallunk a háborút túlélt civilekkel vagy veteránokkal, akik részt vettek az adott csatában, akár ellentétes oldalon. Ezek a gyakran egymásnak is ellentmondó beszámolók jól kompenzálják a sorozat fő hibáját: a narrációt és a jobb esetben leegyszerűsítő, rosszabb esetben pontatlan ábrázolást. Míg Meryl Streep Emmy-díjat kapott a Az öt, aki visszajött narrációjáért, addig John Boyega kihozza a minimumot a feladatból. A harmincegy éves sztárnak nem sok fogalma lehetett arról, hogy mit olvas fel: ő elég laza volt ahhoz, hogy egy költözéskor az ágya alatt felejtse a készülő Star Wars: Skywalker kora forgatókönyvét, amit egy takarító megtalált és rögtön elkezdett árulni az eBayen. Pedig Boyega nem feltétlenül volt rossz választás Star Wars-sztárként, mivel George Lucas világát egyértelműen inspirálta a II. világháború, mint az ebből a sorozatból is kiderülhet, ha figyelmesen nézzük. És ezzel el is érkeztünk a műsor másik, nagyobb hibájához: a II. világháború nagyjából annyira tűnik bonyolult történetnek e minisorozat alapján, mint egy Star Wars-féle hollywoodi tündérmese. Az első epizód rögtön a náci gonoszság tobzódásával nyit, fel sem téve a kérdést, honnan jön, hogyan születik ez a fajta példátlan borzalom. Pedig például az itt prezentált fekete-fehér gondolkodás egészen biztosan nem segít abban, hogy tanuljunk a II. világháborúból és elkerüljük a hasonló vérontást a jövőben. 

Elhallgatásokból és pontatlanságokból sincs hiány, amelyekből persze a fekete-fehér gondolkodásnak megfelelően a szövetségesek jönnek ki jól. Látunk ugyan persze az ő oldalukon is tragikus tévedéseket, de az elhallgatásra a legjobb példa talán a Molotov–Ribbentrop-paktumnak és Lengyelország 1939-es szovjet megtámadásának (majd a katyńi vérengzésnek) a kifelejtése. A tévedésre pedig, hogy az olaszok gyorsan felőrölték a gyenge görög ellenállást, miközben valójában a németek beavatkozására volt szükség, akik így kevésbé tudtak a Szovjetunió elleni, végül kudarcba fulladt hadjáratukra összpontosítani. Amit tehát elronthattak a Netflixnél, azt elrontották: mivel a korabeli felvételek egy részét egyébként is propagandacélból forgatták, fontos lett volna a hiteles ábrázolás ennél a világot leuraló, és így véleményformáló streamingszolgáltatónál. De persze azokkal a felvételekkel így is nagyon gyorsan eltelik a hat óra a tévé előtt.

Borítókép: Egy világháborús színes fotó 1942-ből (Fotó: AFP)

Csiger Ádám

]]>www.magyarnemzet.hu ]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Flag gondolja (36) Kultúra (9) Belföld (11) Szépségápolás (15) Heti lámpás (313) Nagyvilág (1310) Titkok és talányok (12) Nézőpont (1) Jobbegyenes (2801) Történelem (18) Irodalmi kávéház (537) Autómánia (61) Mondom a magamét (7592) Egészség (50) Gazdaság (708) Mozi világ (440) Sport (729) Emberi kapcsolatok (36) Rejtőzködő magyarország (168) Gasztronómia (539) Politika (1582) Vetítő (30) Tereb (146) Mozaik (83) Tv fotel (65) Alámerült atlantiszom (142) Életmód (1)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>