- 0
A párbajhoz két ember szükséges. Minimum. S az sem véletlen, hogy párbajozni csak párbajképes egyén tud. Mert a párbajhoz méltóság szükségeltetik leginkább. A sajtó hetek óta a közelgő „nagy párbaj” lázában ég. „Nagy párbaj”… Fel is rémlik mindjárt II. Ramszesz és II. Muwatallis csatája Kádesnél…Vagy Napóleon és Kutuzov. Von Paulus és Csujkov…
Hát nem.
A „Nagy Párbaj” elmaradt. A sima párbaj is.
Nem volt meg a minimálisan szükséges két ember. A két fél. A két párbajképes egyén. Hiányzott a méltóság – ráadásul éppen a kihívó méltósága.
Régi bölcsesség: szerezhet valaki akárhány diplomát, attól még lehet egy büdös bunkó. S lehet valakinek tengernyi pénze, s e tengernyi pénz, továbbá a társadalom önvédelmi reflexének teljes csődje elrepíthette egészen a miniszterelnöki székig, attól még az marad, aki volt: egy retekből kivakaródzott ripacs.
Illyés írja egy helyütt a naplójában hatalmas könyvtárszobájában elmélkedve: Vajon miért van nekem több ezer könyvem, amikor hosszú esztendők óta ugyanazt a tízet olvasom?
Illyés kedves és plasztikus öniróniája nem feledteti a tényt: nem árt, ha az ember gyerekkorában elolvas néhány dolgot. S az sem különösen ártalmas, ha van könyvtárszoba otthon. Vagy könyv legalább. Mert ennek hiánya később alig-alig behozható.
S a hátrány ledolgozása hatalmas jellemet feltételez.
A jellem hiánya pedig ordít, kiordít minden pozíció mögül.
S amit most látunk, még megátalkodottságában sem hatalmas. Ez nem a III. Richárd-i grandiózus bűn, amelynek során „világnak hátát hajlítni kell egy púpig el”. Nem. S nem is Machbet szörnyeteggé válásának hosszú lélektani drámája. Ez nem a Salo s a szodoma százhúsz napja. Nem Machiavelli gátlástalansága vagy éppenséggel Ralph a szigeten. Nem Szepetneki János szerethető szélhámossága s nem az örök magyar dzsentri önsorsrontása.
Cipolla sem fedezhető fel a háttérben.
Ez egyszerűen Gyurcsány.
A tehetséges és legfőképpen erőszakos ifjú úgy határozott, hogy bármi áron kivakaródzik a koszból. Alig-alig van becsülhetőbb az ilyesféle elhatározásoknál. A baj ott kezdődik, a „bármi áron”-nál. Mert ez elkíséri egész útján ezt az embert. Így lett belőle milliárdos, méghozzá bármi áron. S így lett minden rendszer haszonélvezője – bármi áron. S mert elhitte, hogy személyes sorsa a világ sorsa, hát belemerevedett mindenbe.
Ő már csak a „bármiáron-ember”.
Nietzsche még megölte az Istent. Az sem túl nehéz, persze. De a „bármiáron-emberek” már csak kiröhögik.
S hogy mi minden fér bele a „bármi áron”-ba? Csalás, lopás, hazugság. Ez volt az ára az útnak, a pápai hokedlitől a miniszterelnöki bársonyszékig.
Korlátozott belátó- és ítélőképességgel, alig olvasottsággal, súlyos jellemhibával pedig ez az út üdvözítőnek, sőt, egyedül üdvözítőnek látszik.
S onnantól fogva nincsen méltányosság, nincsen szorongás, nincsen gátlás és nincsen más lehetőség: csak a hatalom van. Ami pénzért megszerezhető. S ami pénzért nem megszerezhető, az egyszersmind értéktelen is.
S ahonnét a „bármiáron-emberek” szemlélik az életet, onnét szemlélve tényleg a gátlástalanság a mértéke mindennek.
S akkor a tolvaj tényleg tolvajt kiált – de nem azért, mert Tartuffe, hanem azért, mert komolyan gondolja. A „bármiáron-embert” kocsonyás, zselés közegként veszi körül saját életútja, az életút minden fertelmes bűne, s e kocsonyás közegen keresztül szűrve látja a világot, a valóságot s persze a bűntelenséget. Az erényt. És nem érti. Mert nem ismeri. Mert nem hallott róla. Mert rátapad minden erényre önnön undoksága.
Így áll előttünk a „Nagy Párbajban” a kihívó. S teljesen mindegy, mit beszél. Nem őrült beszéd, és nincsen benne rendszer. Nem svihákság, nem önigazolás, nem mentegetőzés. Semmi igazán emberi. Hanem csak ő. Gyurcsány.
A király nem meztelen.
A legdrágább ruha van rajta, valóban. És az sem képes eltakarni a valót…