Ma 2018 december 19. Viola napja van. Holnap Teofil napja lesz.
bogar-laszlo.jpg

Bogár László: Bezárás kizárva

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)

A keresztény geneziselmélet szerint, a hetedik nap, mikor a Teremtő maga is megpihent, természet adta módon volt pihenőnap.

Amikor az ifjú Maupassant arról faggatta atyai jó barátját, Gustave Flaubert-t, hogy „mi az érdekes”, szóval, hogy milyen témáról érdemes novellát vagy regényt írni, úgy, hogy azt az olvasók érdekesnek találják, a mester elgondolkodott, és következőket mondta: Tudod fiam, ahhoz, hogy valamit érdekesnek találjunk, ahhoz elég, ha sokáig nézzük.

Hát, igen, végül is nincs érdektelen dolog a világon, a világ minden jelensége végtelenül érdekes, már feltéve, hogy elég sokáig nézzük. Lássuk be, első hallásra kevés érdektelenebb dolog van, mint a boltok nyitvatartása, és íme, most kiderült, hogy a nemzet történelmi sorskérdéseivel jutott azonos szintre, így nem tehetünk mást, érdekesnek kell találnunk.

Persze, nyilván Flaubert is arra gondolhatott, hogy, ami igazán érdekes, az soha nem a jelenség maga, hanem az a folyamat, ami a jelenségtől elvezet a lényegig. Az ember, az emberi megismerés mindig a jelenséggel találkozik, de valójában, akár tud róla, akár nem, a lényeg érdekli. És feltehetőleg azért, mert azt reméli, hogy a lényeg megértése segítheti abban, hogy később minél helyesebben ítélje meg a jelenségeket, és ennek nyomán helyesen döntsön és helyesen cselekedjen, vagyis, hogy tanulni tudjon a jelenségtől a lényegig vezető út megértése során. Az alábbi töprengésfüzér során arra tennék kísérletet, hogy a jelenségtől a lényeg felé haladva, megpróbáljam értelmezni mindazt, ami a boltok vasárnapi zárva tartása körül örvénylik az elmúlt hónapok során. A tradicionális társadalmak létértelmezési rendszerei, amelyek többnyire valamilyen vallás formájában öltöttek testet, kivétel nélkül szentként tiszteltek bizonyos napokat. Nem megsértve ezeket a részben ma is létező vallásokat, mindennek a szakralitáson túl volt egy nagyon is evilági oka. Egyszerűen az, hogy a munkaerő újrateremtéshez nem elégséges a napi pihenőidő, viszonylagos rendszerességgel be kell iktatni a rendszerbe egy teljes pihenőnapot is. Évezredekig tartó kísérletezés tapasztalatai nyomán ez nagyjából öt–tíz naponként beiktatandó pihenőnapot jelentett. Ellenkező esetben a „munkaerőállatok” elhasználódása olyan gyors lenne, hogy mindez uralmi struktúráik számára kezelhetetlenné tenné a rendszer működtetését.

A keresztény genezis elmélet szerint a hetedik nap, mikor a Teremtő maga is megpihent, az Úr napja, spanyolul domingo, olaszul domenica. És amíg ezek a szakrális rendszerek léteztek, addig a vasárnap természet adta módon volt rendszeres pihenőnap. Azon persze érdemes lenne elmerengeni, hogy a magyarban ezt a napot vasárnapnak hívjuk, ami ugyebár a vásárra utal, mert ez a heti pihenőnap volt leginkább alkalmas arra, hogy a nem is kereskedelmi jellegű, hanem inkább a szociális érintkezés szerepét betöltő vásárokat megtartsák.

A nyugatias modernitás létszerveződési módja azonban gyökeresen megváltoztatta a helyzetet. Leginkább azzal, hogy olyan hatalmas technológiai rendszereket hozott létre, amelyeket technikailag nem lehet vagy csak horribilis költségek árán lehetne a heti pihenőnapon leállítani. Egy acélművet vagy pláne atomerőművet hetente leállítani, majd újraindítani egyszerűen értelmezhetetlen. Ezzel párhuzamosan a társadalomtechnológiák is létrehoztak olyan nagy rendszereket, mint a mentőszolgálat, a tűzoltóság, a rendőrség, a kórház, ahol a folyamatos üzemelésnek szintén nincs alternatívája. Így a heti pihenőnap értelmezése radikálisan átalakult, relativizálódott.

Szögezzük le mindjárt, a kiske­res­­kedelem nem ilyen rendszer, semmi nem indokolja, hogy egy atom­erő­mű­höz hasonlóan non-stop üzemmódban működjön. Semmi, a tőke­tulajdonosok profitérde­kein kívül. Ám úgy látszik, ez éppen elég erős mozgatóerőnek bizonyult ahhoz, hogy a nyugatias modernitás globális rendszereiben a kiskereskedelem is a sürgősségi ellátási rendszerekhez váljon hasonlatossá. Ebben persze óriási szerepe volt (van és lesz) a médiának, a gigantikus globális rábeszélőgépezetnek, a reklámnak.

Ennek kapcsán érdemes lenne azon is eltöprengeni, hogy a kereskedelem, a pénzrendszer és a média miért és hogyan is kapcsolódik egymáshoz. Merthogy a kereskedelem a fizikai árukat közvetíti, a pénzrendszer a szimbolikus árut, a pénzt, a média pedig a „szimbólumok szimbólumait” az eszméket, gondolatokat, létértelmezési rendszereket. Háromezer éve evidencia, hogy aki ezeket a nagy közvetítőmezőket uralja, az a világ ura, és ez ma sincs másként. A kormány jó szándékú és logikus törekvése, majd döntése a vasárnap kereskedelmi szempontból való pihenőnappá tételéről két egymással szoros kapcsolatban lévő dologgal nem számolt. Az egyik, hogy a fenti közvetítőmezőket (kereskedelmet, pénzt, médiát) uraló globális hatalmi struktúrák lokális komplexuma erősebb, mint a formálisan a hatalmat gyakorló kormány.

A másik, ehhez közvetlenül kapcsolódó dolog az, hogy a magyar társadalom igen jelentős részének lelki, erkölcsi, szellemi kiüresedése (vagy inkább tudatos és szisztematikus „kiürítése” a fenti globális hatalmi struktúra által) sokkal mélyebb és reménytelenebb ma már, mint amilyennek a kormány feltételezte.

Ebből a drámai kettős tévedésből kellene most megfelelő következtetésekre jutni, ami nyilván nem lesz egyszerű feladat. Ahogy Hamvas Béla írja, a politika valójában lehetetlen feladatot tűz ki maga elé. Kívülről és a rövid távú téridőben akar megváltoztatni olyan dolgokat, amelyek „belsők” (lelki, erkölcsi, szellemi természetűek) és csak igen nehezen, igen hosszú idő alatt, óriási erőfeszítésekkel változtathatók meg. Life long learning.

Bogár László – ]]>http://www.magyarhirlap.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Egészség (50) Sport (727) Politika (1570) Heti lámpás (188) Mondom a magamét (3177) Tv fotel (65) Alámerült atlantiszom (142) Gasztronómia (538) Történelem (3) Flag gondolja (32) Belföld (4) Emberi kapcsolatok (36) Mozi világ (440) Autómánia (61) Nagyvilág (1290) Gazdaság (597) Jobbegyenes (1434) Tereb (125) Irodalmi kávéház (449) Vetítő (37) Szépségápolás (15) Kultúra (3) Rejtőzködő magyarország (171) Életmód (1) Mozaik (2)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>