Ma 2020 június 05. Fatime napja van. Holnap Norbert, Cintia napja lesz.
8c4f4d2afc29fd5be34b69165b9de8dd.jpg

Futamelőzetes - Barcelona

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Európában új szezon veszi kezdetét, ahogyan a mára alaposan elkoptatott közhely hangoztatja. Eme mondás viszont csak abban az értelemben helytálló, hogy a mindenkori évadok első európai nagydíján debütálnak az első átfogóbb évközi fejlesztések, ki ott lemarad, nagyon nehéz, ám egyáltalán nem lehetetlen visszazárkózni.

Ugyanakkor mégis hamis ez az állítás, ugyanis kellően versenyképes alap híján alig akadt olyan istálló a múltban, amelyik csodát tudott volna tenni Barcelonában. A döntő fölény kivívásáért folyó verseny valójában az élcsapatok közti egyensúly konzerválását idézi elő, a rengeteg munka eredményeképpen egyik csapat sem marad le túlságosan. Az idei évre levetítve mindezt: Ross Brawnék sem áltatják szurkolóikat, a futamgyőzelmet nem érzik elérhetőnek, az minden bizonnyal az alapos ráncfelvarráson átesett McLaren- Red Bull- Ferrari hármas között, gyaníthatóan már az időmérős eredmények révén fog eldőlni. A várható záporeső persze ismét a feje tetejére fordíthatja a képet…

A címvédő és listavezető Jenson Button örülhetett a tavalyi futam végén
 
 
Az elmúlt 3 hét legfontosabb hírei, eseményei:
 
- Három új csapat jelentkezik a 2011-es idényre! A Nemzetközi Automobil Szövetség az US F1 csődjét követően 2011-re pályázatot hirdetett a 13. csapat indulási jogára, amelynek értelmében a nevezési igényeket a múlt hét közepéig lehetett leadni. Míg 2009-ben hatalmas volt a túljelentkezés, tucatnyi kollektíva kacsintgatott a „száguldó cirkusz” irányába, ezúttal sokak meglepetésére mindössze három érdeklődő jelezte csatlakozási szándékát: a Stefan GP, a Durango és az Epsilon Euskadi. Hármójuk közül utóbbit tartják a legnagyobb esélyesnek, a baszk istálló infrastruktúrája és anyagi bázisa kiemelkedő, az alsóbb formulaautós kategóriákban (különösen a 2, ill. 3,5 literes Formula Renault géposztályban) valamint a Le Mans Seriesben szép sikereket arattak. Szintén mellettük szól példás utánpótlás-nevelésük (többek közt Robert Kubica, a nemrég a GP2 Ázsiai Sorozatában győztes Davide Valsecchi is náluk pallérozódott), mérnöki iskolájuk, valamint az a tény, hogy a Renault-val számos közös projektben szerepelnek, a Forma1-ben is a franciák aggregátjaival állnának rajthoz. Leginkább a tulajdonos, Joan Villadelprat baszk nacionalizmusról vallott nézetei vethetik vissza a pályázatot.
A Stefan GP hitelességében sokan kételkednek, a Toyotával való kapcsolatuk, s így műszaki felszereltségük kétséges, ígéretekkel tele van a ház, kézzel fogható eredményt mindmáig nem tudott felmutatni a semmiféle autósmúlttal nem rendelkező szerb csapat.
A Durango az utóbbi 5 évben szerepelt a GP2-es sorozatban, idén azonban financiális okok miatt visszalépett a bajnokságtól. Ezért egyes szakértők szerint csupán PR-fogásból vesznek részt az FIA pályázatán. Az FIA a tervek szerint júliusban dönt majd arról, hogy ki nyeri a pályázatot, és ki szerepelhet 2011-ben a Formula-1-es versenyeken.
 
 Marlboro-vonalkód a Ferrari „cápauszonyán”
 
- Tiltott dohányreklámon kapták a Ferrarit? A figyelmesebb tévénézők mellett az illetékesek is felfigyeltek a kocsi motorborításán (ún. „cápauszony”) és a pilóták ruházatán fellelhető vonalkódra, ami kísértetiesen hasonlít a cigis dobozokon szereplő jelzésre. Márpedig az Európai Unió hatályos jogszabályai szerint bárminemű sporteseményen tiltott a dohánytermékek reklámozása. Az európai Egészségügyi Minisztérium felszólította a spanyol és a brit hatóságokat, hogy vizsgálják ki a rejtett reklám kérdését, mivel a szakértők meglátása szerint a Scuderia piros versenygépein látható vonalkód „egy fél Marlboro cigarettásdobozra emlékeztet.” A maranellóiak azzal érvelnek, hogy az úgynevezett vonalkód az autó designjának a részét képezi, és a Ferrari felügyelete mellett módosul évről évre, és olykor a szezon közben is. Az „ügy” végül csak vihar volt egy pohár vízben, a Ferrari azóta levette a vonalkódot autójáról.
 
- Három gumiszállító is érdeklődik a Forma1 iránt! A szezont megelőzően a Bridgestone megerősítette, jövő évtől nem vállal szerepet a királykategóriában. A 2007 óta monopolhelyzetben lévő japán gyártó helyére három kandidáló is jelentkezett. A Michelin 2001 és 2006 között szállított, egyebek mellett a kétszeres konstruktőri világbajnok Renault istállónak is. Rajtuk kívül még az olasz Pirelli és az amerikai Cooper Avon tart igényt a megüresedő helyre. A FOTA azóta többször ülésezett, a kiszivárgó információk alapján a Michelinnek vannak nagyobb esélyei. A sikeres múlt mellett az is mellettük szól, hogy ők is a 18 colos abroncsokban lesznek érdekeltek. Ecclestone viszont a jóval olcsóbb Cooper Avon mellett kardoskodik, ami a hírek szerint a Bridgestone szakembereivel kíván gördülékenyen bekapcsolódni az F1 vérkeringésébe, továbbá jóval jutányosabb áron végezné el szolgáltatásait. Az 1989 és 1991 közt szállító Pirelli érdeklődése még tovább bonyolíthatja a helyzetet.
 
- A Volkswagennél is tervben van a Formula-1. A VW-csoport forma-1-es szerepvállalásáról már hosszú évek óta pletykálnak, a sportprogramját mostanában Le Mans-ra koncentráló vállalat azonban eddig tagadta, hogy érdekli a világbajnoki sorozat. Most viszont ők is elismerték, hogy - már amennyiben az F-1 valóban áttér a hatékonyságot előtérbe helyező kis turbómotorokra - szívesen beszállnak, bár szigorúan csak motorszállítóként, nem saját csapattal, mint piaci vetélytársuk, a Mercedes.
 
 
- Rezeg a léc de la Rosa alatt? Svájci lapértesülések szerint a Sauber fontolóra vette, hogy még az évad közben meneszti állásából a spanyol pilótát, mivel nem tudott megfelelni az elvárásoknak, sem hozzájárulni a gyors fejlesztési tempóhoz, holott évtizedes tesztpilótai múltja miatt elsődlegesen ezért igazolta le a hinwilli csapat. Az érintettek cáfolják a pletykát, ami szerint a venezuelai Pastor Maldonado vagy az olasz Luca Filippi érkezhet nagy valószínűséggel a másik pilóta, Kobajasi Kamui mellé.
 
 
Barcelona belvárosa a Tore Agbarral
 
Spanyolország a technikai sportok egyik őshazája, amit mi sem bizonyít jobban, hogy már a második Forma1-es szezonban otthont adott egy versenynek Hispánia. Kisebb-nagyobb kihagyásokkal, 1986 óta pedig szerves része a mindenkori versenynaptárnak. Noha meghatározó spanyol versenyző egészen Fernando Alonsóig nem versenyzett a sorozatban, a helyi kormány mindig is nagy becsben tartotta a Nagydíjakat, így a 60'-as évek végétől prosperáló sorozat sziklaszilárdon álló bástyája volt a mediterrán ország. Az első két versenyt a Pedralbes Circuit-en rendezték, rögtön a debütálásán világbajnokot ünnepelhettek Juan-Manuel Fangio személyében. Az 1968-as visszatérést követően felváltva rendezett versenyeket az azóta teljesen kihalt Montjuïc Circuit, valamint a 9 futamot számláló ]]>Circuito Permanente del Jarama]]>, ami sokáig a MotoGP szerelmeseit is fogadta, mostanság pedig különböző alacsonyabb kategóriás motor és GT-viadaloknak ad otthont. A F1 80'-as évekbeli modernizációs hullámán megtört a pálya vitorlája, 5 évig nem is rendeztek versenyeket Spanyolországban.
 
A jól ismert Jerez de la Frontera volt a klasszikus évek versenyhelyszíne, de 1990-es búcsúzása után sem állt meg ott az élet, egyfelől 1994-ben és 1997-ben itt rendezték az Európai Nagydíjat, másfelől azóta is kedvelt - most már csak téli - teszthelyszíne a csapatoknak. S ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a 90'-es évektől kezdve kihagyhatatlan állomása a MotoGP- világbajnokságnak.
 
A Forma1-nek azonban 1991-től maradt a Circuit de Catalunya, ami a rendszeres ráncfelvarrásoknak köszönhetően kirobbanthatatlan az F1-ből. A továbbiakban Spanyol Nagydíj alatt mindig a 91' utáni időszakot értem, a történeti részben természetesen igyekezni fogok távolabbra tekinteni.
 
A pálya adatai:
 
Hossza: 4, 655 km
Teljes versenytáv: 66 kör (307, 104 km)
Pályacsúcs (hivatalos, a legutóbbi nagy átépítés utáni): 1: 21, 670 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008)
 
Kanyarok száma: 7 balos, 9 jobbos
Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően
Aszfalt minősége: kielégítő
Leszorító erő: nagy (kb. 80%)
Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 1, 140 m (kb. 16 sec)
Legmagasabb mért sebesség: 308 km/h
Üzemanyag-fogyasztás: kb. 2, 44 kg/ kör
Benzinkorrekció: 0, 45 sec / 10 kör
Teljes gázadás: közepes (kb. 62 %)
Gumik igénybevétele: közepes (kb. 60 %)
Fékek igénybevétele: közepes (kb. 60 %)
Körönként váltások száma: 44
Felhasználható gumikeverékek: Lágy/ Kemény
(Forrás: f1fanatic.com)
 
A pálya rövid bemutatása:
 
A pálya maga egy a 9000 lelkes városka, Montmelo mellett fekszik, nem messze Katalónia fővárosától. A 4655 méter hosszú aszfaltcsík szinte minden szempontból próbára teszi a versenyautókat, kristálytisztán megmutatja az autó erősségeit, avagy gyengéit; az aerodinamikai hatékonyság, az egyensúly és a motorerő legjobb mércéjének tartják, mivel zömmel gyors kanyarok alkotják. Még akkor is, ha az utóbbi évek módosításait követően több tempós ívet alaposan megszelídítettek, egyedül a 3-as ív őrizte meg az eredeti nyomvonal karakterét. Roppant sajnálatosnak tartom, hogy a hajdani gyors pályán a kocsikat jelenleg a lassú kanyarokkal teletűzdelt részekre kell kalibrálni. Optimális előzési pont nincs, bár a 10 évvel ezelőtti állapothoz képest azért valamivel ígéretesebb a helyzet, mint emlékezhetünk rá, az 1999-es futamon – írd és mondd – egyetlenegy előzést láthattunk.
A bevezető után tegyünk egy képzeletbeli kört a montmelói aszfaltcsíkon! ]]>A célegyenest követően közel 310 km/h-ról fékeznek 140-re]]>, az Elf- sikán egyike a pálya 2007-es módosításainak. Sajnos minden cél ellenére nem sikerült optimálisan az átépítés, még mindig nem eléggé lassú a sikán ahhoz, hogy egy kifékezéssel az előtted állót magad mögé tudd utasítani. Magyarán komoly rajthiba nélkül nagy változásra itt aligha számíthatunk. Az megint más kérdés, hogy meglehetősen szűk a fordító, így a tavalyihoz hasonló rajtbaleset elképzelhető, már amennyiben egy-egy pozícióharcban valamelyik fél nem tér nyugovóra, mint tette azt Fernando Alonso 2007-ben Massa ellenében.
A 3-as csökkenő sugarú kanyarban hat a legnagyobb oldalsó nyomás a versenyzőkre, a gumikat pedig valósággal „eszi". A 250 felett bevehető kanyart követően érkeznek meg a Repsolhoz, ami elvezet a pálya leglassabb pontjához, a Seat- hajtűhöz, amit csak 100 alatt lehet optimálisan bevenni, TC nélkül az enyhén lejtős féktávnál gondok is adódhatnak. Márpedig ez nagy luxus, mivel kulcsfontosságú az optimális kigyorsítás elérése a pálya e pontján, valamint az, hogy ne veszítsenek a ritmusokból a versenyzők, mert csak ezután következik a pálya azon része, ami nagy valószínűséggel döntő lesz mind az időmérő, mind a verseny tekintetében.
 
A pálya első, tempós szakasza (1-3-as kanyarkombináció)
 
A 7-8-as kombinációban is problémák adódhatnak, mióta betiltották a kipörgésgátlót, a tempós kanyarokban is alaposan megszenvednek a pilóták. Eztán következik a La Compsa (másként Campsa) nevű állandó sugarú jobbos kanyar. Ez sem olyan erőteljes már, mint a régi valójában, egy laza 220-szal át lehet suhanni rajta. Az állandó sugarú kanyar gyors és finom bekanyarodást jelent, hosszú, egyenletes apexet, és könnyű, szelíd kijáratot. A kanyar sík terepen található, így a beállítás megtalálása itt rutinfeladat.
Ezt követi a La Caixa, ami típusát tekintve egy csökkenő sugarú kanyar, azaz itt a kijárat hosszabb a bejáratnál. Az optimális az, ha későn fékeznek, és élesen kanyarodnak, hogy hamar elérjék az apexet, és gyorsan gázt adhassanak a maximális kijárati sebesség érdekében. A stabil és erőteljes kigyorsítás nagyon fontos. Enyhe túlkormányzottságot szoktak kérni a rutinosabb versenyzők, hogy jobban tudják kontrollálni autójuk farát.
Egy balos ívet követően érjük el a Banc Sabadell nevű meglehetősen lassú jobbost. Innen már ütemesen abszolválható az utolsó két jobbos, az Europcar és a New Holland. Nagyon nehéz a jelenlegi aero- szabályok mellett az előtted álló szélárnyékában maradni, így a viszonylag hosszú célegyenesben esetleg meglévő gyorsaságbeli fölényben sem nagyon lehet bízni.
A pálya a gyorsabbak közé tartozik, és ez még akkor is igaz, hogy az igazán gyors kanyarokat sikerült jócskán belassítani. Összesen 15 kanyarból tevődik össze a pálya, ebből 10 jobbos és 5 balos. A bal első kerekek tehát fokozott igénybevételnek vannak kitéve. Az eddigi versenyekre visszagondolva elmondható, hogy száraz körülmények közt izgalmas futamot nem nagyon láthattunk, s ez annak is köszönhető, hogy nem mondható igazán technikásnak a pálya, itt a lóerő és az aerodinamika egyértelműen dominál a vezetői képességekkel szemben, remek terep a konstrukció egyensúlyának megtalálásában.  Nem hiába ez a legkedveltebb teszthelyszín...
Eléggé nagy leszorító erőt választanak a csapatok, a mechanikai csomagot is a lassú kanyarokhoz igazítják, elől veszik keményebbre a felfüggesztést, hátul pedig lágyabbra. A motort csak a pálya bizonyos részei teszik próbára. Az abroncsok önmagában véve nem kopnak extra szinten, ám a már említett jobbosok révén a bal elülső kerekek nagy igénybevételnek vannak kitéve. A Bridgestone a lágy és kemény keverékű abroncsait bocsátja a mezőny részére.
A motorok nem lesznek túlterhelve, nem fog gondot okozni sem a padlógázas szakaszok hossza (durván 62%, de a McLarennél mértek ennél többet is), sem a páratartalom, sem pedig a hőmérséklet. Mivel a célegyenest kivéve komoly féktávok nincsenek a pályán, a fékeket is kíméli a Circuit de Catalunya, a váltók meghibásodására sem kell számítani. A megbízhatatlanságáról idén elhíresült Ferrari (Alonsónál kettő, a Sauber párosánál összesen háromszor mondta fel szolgálatait az aggregát) mentőövet kapott a Nemzetközi Szövetségtől, aminek értelmében modifikálhatták erőforrásaikat a szabályok adta kereteken belül. Vagyis – elméletileg – tiltott a tuningolás, a motor teljesítményének fejlesztése…
 
Záport jósolnak a hétvégére (Időjárás-előrejelzés):
 
A tudósok körében már a múlt század végén tényként kezelt drasztikus klímaváltozás újabb jeleit láthattuk a híradásokban. Havazás Dél-Franciaországban és Katalónia belső területein, orkán erejű szél és hatalmas hullámok a Riviérán! Jelen pillanatban kétséges, meg lehet-e egyáltalán rendezni a Cannes-i Filmfesztivált, ill. a jövő hétvégi Monacói Nagydíjat. Május ide, mediterrán térség oda, Barcelonában is hidegrekordokat döntöget az időjárás ezen a héten. A hétközi Tenerife elleni bajnoki meccsen özönvízszerű esőben, 10 fok körüli hőmérsékletben gáláztak Lionel Messiék. A meteorológusok a hétvégére sem várnak jelentős javulást.
A 15 fokos maximális hőmérséklet vasárnapra megközelítheti a 20 fokot is. Tetejében változóan felhős égbolt alatt rendezik a szabadedzéseket, a gomolyfelhőkből pedig bármelyik nap eleredhet az eső. A futam napjára a precíz jóslatairól híres weather.co.uk portál 60%-os valószínűséggel prognosztizál égi áldást. A montmelói pályán a szélnek is nagy szerepe van, az irány egyik pillanatról a másikra változhat, ami hatással lehet az F1-es autók aerodinamikájára.
 
(Zárójeles megjegyzésként még idetartozik, hogy az aktivitásából mit sem vesztő izlandi vulkán könnyen felboríthatja a többségükben nagy-britanniai központtal működő csapatok szállítási terveit. A három hetes szünet miatt ez a mostani hétvégét nem érinti, ám a jövő heti monacói, majd a két hétre rá következő török futamon újabb fennakadásokat okozhat.)
 
 
Az első rajtkocka bűvöletében (Egy kis esélylatolgatás):
 
 A McLaren megszakítaná a Red Bullok időmérős veretlenségi sorozatát
 
Mint már szó esett róla, az istállók zöme Barcelonában veti be első átfogóbb évközi fejlesztési csomagját, az élen álló kvintett – a szélcsatornás vizsgálatok alapján – jelentős, akár fél másodpercben is mérhető javulásra számít, ugyanakkor mindannyian csitították is híveiket, hogy ez a hétvége csak valaminek a kezdete, messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni az eredményekből. És valóban, a fejlesztési verseny olyannyira kiélezett, hogy az egész éven át tartó munka elsősorban a versenyben maradásért folyik. Amelyik istálló nem javít súlyos tizedeket autóján, nem tökéletesíti aerodinamikáját, az menthetetlenül visszább esik. Az elvi erősorrendben (ami nem feltétlenül egyenlő azzal, amit a pályán látunk vasárnap!) történő előrelépéshez még ennél is több , egyedi ötlet, meglepő újítás szükségeltetik.
 
A Red Bull ezen logika mentén meghökkentő magabiztossággal tekint a jövő felé. Érvelésük szerint eddig sem a tempóval voltak gondjaik, az RB6-os konstrukció univerzális, az adódó megbízhatósági gikszereket pedig még időben lereagálták, így teljes erőbedobással a végső győzelem a cél. Időmérős szereplésük mindenesetre tiszteletet parancsoló, eleddig valamennyi kvalifikációt ők nyerték, méghozzá nagy fölénnyel. Márpedig ez kulcsfontosságú tényező Barcelonában, amit a statisztika is alátámaszt: 2001 óta mindig annak a pilótának szólt a himnusz, aki az első rajtkockából kezdhette az aktuális futamot. A pontosság kedvéért gyorsan rákontrázhatunk egy másik érvvel: az eddigi négy futam során egyszer sem az a pilóta haladt át elsőként a célvonalon, aki korábban megnyerte az időmérőt. Az egyik statisztika tehát egész biztosan megszakad vasárnap…
 
A Red Bullnál – megbízható szélcsatornás adatokra hivatkozva – legalább 3 tizedes javulást várnak, több kisebb újítás közül kiemelkedik az egyedi készítésű „F-csatornájuk”, amivel pilótáik saját lábukkal mozgatva irányítják a karosszériát érő levegő útját, ami csökkenő légellenállást és így leszorító erőt eredményez.
 
Kissé nyögvenyelős kezdés után immáron két győzelemnél tart a McLaren, aminek eredményeképpen a konstruktőri tabella éllovasaként érkeztek Spanyolországba. Egy sor fejlesztéssel (többek közt módosították az első és hátsó szárnyat, valamint átalakításokat végezték a padlólemezen) tarsolyukban ők is az első rajtsort vették fókuszba. Az elmúlt években egyébként nem termett sok babér a wokingiaknak a montmelói aszfaltcsíkon, Kimi Räikkönen 2005-ös diadala óta nem sikerült győzniük, most mégis bizakodnak, hogy eredményesek tudnak lenni a tempós kanyarokkal telített pályán. Mind a pontversenyt vezető Button, mind Hamilton kedveli a helyszínt, kettejük párharca a GP külön pikantériáját adja.
 
A Ferrari teljes átalakulásáról alighanem fogalmunk sincs, annyi bizonyos, hogy ők is bevetik állítható hátsó szárnyukat, a komplett kasztni megújul, de nem kizárt, hogy az anno nagy dirrel-dúrral beharangozott, mostanság hallgatásban burkolózó új diffúzor is bemutatkozik a hétvégén. Pénteken Felipe Massa teszteli az újításokat, minden további csak a szerzett adatok függvényében. A megbízhatósági korrekción átesett motorok is sokat hozhatnak a konyhára, amennyiben élelmességgel kezelték a FIA mentőövét. A (félig-meddig) hazai versenyére készülő Fernando Alonso tőle szokatlan magabiztossággal tekint a hétvége elé, kimondva az első rajtkocka, s ezzel együtt a győzelem az elvárás. Mellettük szól az is, hogy az elmúlt kilenc versenyből hatot a tűzpiros autók nyertek, minden tekintetben az élre magasodnak az örökranglistákon.
 
 A Francia Becsületrend után a pályán is babérokra tör Schumi
 
A Mercedes háza táján vízválasztó helyszínként várták a katalán pályát. A messze várakozások alatt kezdődő szezon „feladását” is fontolgatják egyes hírek szerint, így sokat nyom latba, mire lesznek képesek e hétvégén. Az „F-csatornán” és teljes aerodinamikai vérátömlesztésen túl a tengelytáv 5 cm-rel való növelése emelhető ki, amivel a krónikus alulkormányzottságon és gumiproblémákon kívánnak úrrá lenni. Amennyiben a statisztikáknak hinni lehet, feltétlenül Michael Schumacher számítana a hétvége favoritjának. A németek élő legendáját ugyanis nem kevesebb, mint 6 alkalommal intették le elsőként, de pole pozíciók (7) és pontok (98) terén is magasan a világ felett áll. Idén mégis nemhogy a győzelem, de még a dobogó is meglepetésszámba menne. A hétszeres világbajnoknak alaposan meggyűlik a baja az idénre lekeskenyített első gumikkal, ifjú csapattársa gyakorlatilag minden létező mutatóban magasan veri.
 
Sokat elmond a Mercedes szolid elvárásairól, hogy még Nico Rosberg sem számol győzelemmel. Tehát még az is előfordulhat, hogy inkább hátrafelé kell majd tekintgetniük, ugyanis a félprivát csapattá vedlő Renault ott leselkedik nyomukban. A franciák egészen más koncepcióban gondolkodnak, kis adagokban dobják pályára fejlesztéseiket, jelen esetben a szárnyakon és a diffúzoron végeztek el apróbb módosításokat. Továbbá nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a Total új kenő- és üzemanyaggal szolgál számukra (és persze a Red Bull részére), amivel a motorikus teljesítmény növelését és a fogyasztás csökkentését várják.
 
A középmezőny sem készül egetverő újítással, a Williams és a Force India vélhetően csak a „lepattanókban” reménykedik, kérdés, mennyire fogják bírni anyagilag az öldöklő fejlesztési küzdelmet. A pont nélkül álló Sauber javítani készül gyászos idei szereplésén. Az őket is pozitívan érintő, Ferrari- motorokat érintő döntéssel, az optimalizált „F-csatornával” és kisebb aero- frissítéssel talán ők is megindulnak végre a lejtőn felfelé. A Toro Rosso sötét lónak számít, megsaccolhatatlan, hogy most éppen a Sauberekkel fognak küzdeni, avagy a Q3-as szereplés sem elérhetetlen az átalakított fékrendszerrel és motorborítással próbálkozó faenzaiak számára.
 
Fél éves előmunkálatok eredményeképpen jelentős, egy másodperces javulásra számítanak a Lotusnál, egyebek mellett elkészült végre a szénszálas felfüggesztésük, megnövelték tengelytávjukat, mint ahogy komplett aerodinamikájuk impozánsabbá lett. Ha beválnak terveik, alighanem külön ligában versenyeznek majd a következőkben, az előttük állók ellen ez még kevés lesz, viszont a másik két újoncot nagyobb bizonyossággal verhetik. A Virgin végre átépítette tankrendszerét, módosították aero- csomagjukat is, viszont kizárólag Timo Glock autóján szerepelnek majd az újítások, az idő nagyúrnak bizonyult. A Hispania révén először áll rajthoz hazai istálló a Spanyol Nagydíjon, ennek megfelelően ők sem voltak restek a szünetben, több update (melyek közül kiemelkedik saját szénszálas felfüggesztésük) mellett a legnagyobb fegyvertényt Christian Klien leigazolásával könyvelték el. Az osztrák pilóta a pénteki szabadedzéseken segíti tapasztalatával a Forma-1 technikai követelményeivel még mindig csak ismerkedő csapatot. Időeredményeit – sok éves kihagyását is figyelembe véve – érdemes lesz nyomon követni, középtávon akár feljebb is léphet a ranglétrán, akár Chandhok, akár Senna kárára.

Nagy Dávid (Dave)
Szerző a Flag Polgári Műhely tagja
 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Heti lámpás (240) Politika (1571) Belföld (5) Tv fotel (65) Alámerült atlantiszom (142) Mozi világ (440) Történelem (14) Jobbegyenes (1771) Szépségápolás (15) Gazdaság (651) Tereb (140) Egészség (50) Mozaik (83) Nagyvilág (1450) Életmód (1) Kultúra (6) Flag gondolja (33) Vetítő (37) Mondom a magamét (4569) Titkok és talányok (12) Irodalmi kávéház (486) Rejtőzködő magyarország (171) Gasztronómia (539) Sport (729) Autómánia (61) Emberi kapcsolatok (36)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>