Ma 2024 november 09. Tivadar napja van. Holnap Réka napja lesz.
5b9cb248cca465ce2816d6396eafdb49.jpg

A gépkocsi "születésnapját" ünnepelték

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Jubileumot ünnepeltek szombaton Stuttgartban, a Mercedes Benz anyaüzemében: Angela Merkel német kancellár jelenlétében emlékeztek meg a konszern főnökei és a díszes vendégsereg arról, hogy 125 évvel ezelőtt, 1886. január 29-én nyújtotta be szabadalmi kérelmét a berlini szabadalmi hivatalhoz Carl Benz egy "gázmotor meghajtású járműre". Németországban ezt a dátumot tekintik a gépkocsi "születésnapjának".

 

Ötnegyed évszázad leforgása alatt a fejlett országokban az élet nélkülözhetetlen részévé vált az autó. Pedig a kezdet - akárcsak a 19. század másik nagy találmányának, a vasútnak az esetében - nem volt könnyű. A köznyelv nem győzött gúnyolódni a "lovak nélküli kocsi" láttán; tömegek voltak meggyőződve arról, hogy a nyaktörő (óránként 15-20 kilométeres) sebességgel való "száguldozás" elmebetegséget vagy fulladásos halált okoz.

Az apokalipszis hirdetői azt jósolták, hogy a motoros járművek elterjedése tömeges munkanélküliséghez fog vezetni kocsisok, nyeregkészítők és kocsigyártók között. Építészek azt huhogták, hogy a robbanómotorok keltette vibráció kikezdheti az út menti épületek statikai biztonságát. Parasztok az utakra tévedt tyúkjaik, ludaik és disznaik életét féltették, míg egyes esztéták magának az utazásnak a hanyatlását jósolták. Szerintük ugyanis az autó, kinézését és felszereltségét tekintve, soha nem fog tudni versenyre kelni egy hintóval.

A szkeptikusok táborába tartozott II. Vilmos német császár is, aki még a 90-es években kijelentette: "Az automobilt múlandó jelenségnek tartom. Szerintem a lovaké a jövő." De még ha csak szkeptikusokkal lett volna tele a világ! Az automobilnak jócskán akadtak drasztikusabb ellenfelei, sőt ellenségei is.

Gyerekek és kamaszok kövekkel dobálták meg a falujukon áthaladó gépkocsikat, vagy üvegcserepeket és szögeket szórtak előttük az útra. Lovas szekerek tulajdonosai előszeretettel állták el járművükkel az útját a motorizált konkurenciának. A Berlinhez közeli Hennigsdorfban nagy feltűnést keltett egy merénylet: 1913 márciusában egy nyitott gépkocsi, négy utasával, 40 kilométeres sebességgel beleszaladt az úton keresztbe kifeszített, ujjnyi vastag drótkötélbe. Ez szabályosan lefejezte az elöl ülő szülőket, a hátsó ülésen utazó két gyerek túlélte a tragédiát. A tetteseket soha nem fogták el.

Az első német lexikon, amely szócikket szentelt a gépjárműnek, paradox módon éppen annak egyik fő előnyétől intette óva a közönséget. "Roppant meggondolandó körülmény - állt az 1898-as kiadású Mayers Konversations-Lexikonban -, hogy egy motoros kocsi óhatatlanul arra megy, amerre kormányozzák." Ezzel szemben szekerek, hintók esetében van lehetőség korrekcióra, mert "a lovak úgyszólván ösztönösen részt vesznek a kormányzásban"...

Sok ellenző az autók keltette port és bűzt kifogásolta, s éppen erre hivatkozva nem jósolt nagy jövőt az új közlekedési eszköznek. Holott a lóvontatású járművek is jócskán szennyezték a környezetet. 1900-ban például New York utcáin naponta (!) 1100 tonna trágyát és 270 ezer liter vizeletet hagytak maguk mögött a derék négylábúak.

A verseny már régen eldőlt a géperejű járművek javára - Európában ma már csak néhány balkáni országban látni jelentősebb számú lovaskocsit, szamaraskordét. A rohamosan terjedő motorizáció viszont egyre nagyobb környezeti problémává kezdi kinőni magát. Ezen segíthet a robbanómotor mint erőforrás felváltása villanymotorral. Ezt nemcsak a Föld légkörének védelme indokolja: öt évtized múlva kimerülnek bolygónk kőolajkészletei, a hagyományos benzinkutaktól végleg búcsút vehet a motorizált emberiség.

mult-kor.hu, MTI
 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Autómánia (61) Mondom a magamét (7940) Jobbegyenes (2875) Heti lámpás (334) Nézőpont (1) Flag gondolja (38) Gasztronómia (539) Irodalmi kávéház (537) Kultúra (9) Életmód (1) Tv fotel (65) Sport (729) Egészség (50) Vetítő (30) Mozi világ (440) Rejtőzködő magyarország (168) Szépségápolás (15) Belföld (11) Emberi kapcsolatok (36) Titkok és talányok (12) Gazdaság (719) Nagyvilág (1310) Alámerült atlantiszom (142) Politika (1582) Történelem (18) Tereb (146) Mozaik (83)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>