- 0
Vajon kinek dolgozik a Mikulás? – tette fel minap a kérdést az egyik legkedveltebb amerikai humorista a szokásos esti show-jában. Amerikában a Mikulás, vagyis a Santa Claus hozza karácsonykor az ajándékot. Nem 24-én este, hanem másnap reggel.
A gyerekek napkeltekor keresik meg az ajándékokat. A Mikulás a házakba éjszaka hatol be észrevétlenül, ismer minden gyereket, tudja a kívánságaikat, kulcsa van minden ajtóhoz, ráadásul titokban teszi mindezt. Nos tehát, akkor vajon kinek is dolgozik? Hát az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatalnak, az NSA-nak, a világszerte milliókat lehallgató titkosszolgálati szervezetnek. A humorista alig tudta leütni a poént, mert a stúdió sok száz fős közönsége akkora hahotában tört ki. Karácsony táján Amerikában a Mikulást és az ünnepeket a show-műsorok sztárjai valahogy mindig belekeverik az év legfontosabb ügyeibe. Így derül ki, hogy Amerikában az itt élők szerint mi is számított fontosnak.
Hát idén, ezen felül, nem sok minden. Csak a pénz, a gazdaság, a talpra állás, a csökkenő munkanélküliség és a talán-talán végre meginduló fogyasztás. Ez utóbbival annyit persze nem viccelnek, mert errefelé a fogyasztást mindenki véresen komolyan veszi. A karácsony előtti hónap mással sem telt, ez áradt mindenhonnan, hogy valójában mekkora szerencsétlenség az idei ünnepek eloszlása. Hogy 2013-ban mennyire rosszul jött ki a szabadnapok száma.
Ahelyett, hogy a véletlenszerűen hattal több pihenőnek örültek volna, Amerikában inkább az elveszett hat nyitvatartási napon sopánkodtak. Hogy az idei 365 napból ennyivel kevesebb idő állt az üzletek rendelkezésére, hogy lepipálják a tavalyi év összteljesítményét. Az elköltött pénz mennyiségét. Hat nap rengeteg idő! Így aztán lehet, hogy 2013 összfogyasztása elmarad majd 2012-étől, és akkor kitör a pánik. A tévéműsorok kommentátorai, gazdasági szakemberek és elemzők mást sem tettek a karácsony és újév előtti utolsó hetekben, mint ezen aggódtak. Hogy ha kijön a szám, és az átkos hat nap miatt rossz lesz az adat, akkor esetleg pánikba esik a tőzsde, és megint elindul lefelé, ami épphogy csak kezdett felkapaszkodni.
A kevés elköltött pénz katasztrófájától félve ezért aztán november utolsó hétvégéjén, a hálaadás ünnepén már a szokásos esti családi vacsora idején kinyitottak az üzletek (nemcsak másnap), hogy elég idő legyen vásárolni. „A profithajszolás szétveri a családokat” – kiabálták másnap a szalagcímek, siratva az amerikai családok egyik utolsó közös ünnepét. Hogy most már akkor sem sikerül együtt maradni, beszélgetni, szeretni, enni, nevetni, élni.
Hanem vásároltak.
Szinte megdöbbentő volt közelről nézni, ahogy a média tudatalatti érzékszervei milyen gyorsan észrevették ezt a pusztító érzelemhiányt, és mintha csak egy atlétikai verseny célegyenese lenne, idén a karácsony előtti utolsó napokban előkaparták az iskolai lövöldözések áldozatainak családtagjait. Gátlástalan nyerseséggel kérdezték a szülőket, hogy ha még élne a gyerekük, akkor vajon mit kapna karácsonyra.
Képzelhetik! Gombnyomásra indult el közelplánban a sírás, a média így találta meg a karácsonyi érzelmeket. A vásárlásgeneráló reklámblokkok közötti műsoridő végre kitelt ilyesmivel. Gyerekek, szeretet és család.
Boldog karácsonyt magunknak – de ne ilyet!
Frei Tamás - metropol.hu
Kapcsolódó anyagok:
- Borok a karácsonyi asztalra
- Így érvényesítheti a garanciát
- Online vásárlás: a leggyakoribb problémák és lehetséges megoldásaik
- Sokat költünk decemberben
- A könyv még jó ajándéknak számít
www.flagmagazin.hu - Egy Jobb magazin az Értékek mellett!