- 0
Essünk túl a nehezén, szögezzük le: az iskolakezdés sokak számára üzlet, a pedagógusoknak nem jó biznisz, az oktatáspolitika környékén kereskedők számára viszont akár hasznot is hozhat.A bajok akkor kezdődtek, amikor valaki kitalálta az oktatáspolitika szót, fogalmat, miegyebet. Iskola és politika?
Nem férnek össze egymással. A politikusok hiába iskolázottak, az iskola nem arra való, hogy politikusok csatázzanak benne, érte, ellene.
Intézményvezető legyen a talpán, aki ellent tud állni az ilyen csábos mondatoknak: „Innovatív iskolák fejlesztése című pályázat százszázalékos támogatással biztosít 10-300 millió forintot a módszertani megújulásra, a pedagógiai program, a minőségirányítás és a teljesítményértékelés fejlesztésére, a kompetencia alapú oktatás elterjesztésére és még sok minden másra is.”
Ugye, hogy nem lehet érteni?
Iskolakezdés idején ilyen és ehhez hasonló iratokat kell böngészniük az intézményvezetőknek, ha a diákok számára valami anyagi jellegű hasznot szeretnének elérni.
Közben a tanár már csak merő becsületből tartja meg az óráit, akár ingyen is tanítana, ha adna valaki enni a saját gyerekeinek. De nem ad. Üzletté vált az oktatás, a mai, vadkapitalista világunkban nincs ingyenebéd a pedagógus gyerekének se. Nem jár.
De jár a haszon annak, aki olvasni nem tudó gyerekeknek nagy példányszámban megjelenő könyveket ad el, jár a haszon annak, aki iskolatáskákat ad el, hadd cipelje a húszkilós gyerek a tízkilós táskát, jól jár itt mindenki, akinek köze van az oktatáshoz, nyersebben mondva: az oktatáspolitikához.
Arról van szó, hogy a Hiller-félék beették magukat ebbe az óriási haszonnal kecsegtető bizniszbe, és onnan ki se lehet robbantani őket. Nekik nem a gyermek, nem a pedagógia üdve kell, hanem a haszon.
Iskolakezdéskor kezdik edzeni az iskolákat, erre szakosodott vadliberális csápok nyúlnak a diákok és a szülők felé, nyitogatják a családi kasszákat, még, még, még, ennyi nem elég csatakiáltással döntik romba a családi költségvetést.
Szeptemberben nem jó anyának, nem jó apának lenni.
És nem jó gyereknek se lenni. Nem jó felfüggeszteni a szabad életet, a játékot, be kell ülni az iskolapadba, be kell ülni olyan gyerek mellé, akinek minden ingyen jár, mert túl sok testvére van, meg amúgy is azt tanulták a kedves szülők, hogy érdemes kisebbségnek lenni, érdemes sok szoknyában érvelni, kivívni azokat a jogokat, amik elvileg járnának akkor is, ha nincs pénz ilyesmire.
Igen, a cigányokról van szó, ne alakoskodjunk.
Azokról, akik hátrányos helyzetükből rutinosan kovácsolnak előnyt, akiket egyáltalán nem érdekel, miféle hátrányt okoznak azoknak, akik nem olyannak születtek, mint ők.
És ez nem rasszizmus, a Budapest környéki iskolák tanárai tudnának mesélni arról, hány gyereknek jár az ingyenes tankönyv, az ingyenes ebéd, az ingyenes pedagógus, akit akár meg is lehet verni, húzgálni a haját, kiverni a fogát. Bulvárlapok hírhozói bővebben tudnának erről mesélni, de nem teszik, mert a valóságos demográfiai torzulásokról eszük ágában sincs számot adni.
Persze, jó volna felzárkóztatni a cigány gyerekeket, jó volna, ha ebben az országban mindenki egyenlő eséllyel indulhatna a nagybetűs életbe, ha nem a származás döntené el, ki mire juthat a nagybetűs életben. Az is jó volna, ha volna pénz a felzárkóztatásra, ha díjazni lehetne azokat a pedagógusokat, akik mindent megtesznek azért, hogy ebben a bizonyos nagybetűs életben minden gyermek, ha cigány, ha nem, azonos eséllyel induljon.
Oktatáspolitika? Töröljük ki szótárunkból ezt a szót, mert ilyen szó nem létezhet. S ha létezik is, nem jó semmire. Professzionális módon veszítik össze a fideszes politikusokat a kereszténydemokratákkal, rossz nézni.
És a gyerekek? Velük mi lesz? Sajnos, ők még nem szavazhatnak, nem célpontjai a politikai kampányoknak. Ők csak úgy vannak. Szomjasak a szeretetre, olykor a tudásra is. Nem okvetlenül szeptemberre esik ez a szomj, lesz még hó, lesz még sár, mire kiderül, mire is való az iskola.