- 0
Áll egy férfi a bánatos gyöngyöspatai éjszakában. Farkát lóbálva pisál az utca kellős közepére. Részeg, mint a disznó. Miközben pisál az utca kellős közepére, önmaga mércéje szerint vicceseket ordibál. Az a legjobb vicce neki, hogy „gecik! Azt írtam ki, hogy Szálasi!” Mármint húggyal a porba…
Valahol, tőle nem tudni, hány méterre, cigányok állnak a bánatos gyöngyöspatai éjszakában. Azok is ordibálnak. Nem tudni, mennyien vannak. Csak az bizonyos, hogy többen, mint Alex. Sokkal többen.
Aztán Alex elindul a cigányok felé. Oroszlánra itta magát, már azt is belehugyozta a porba, hogy Szálasi, már minden rendben, már csak a cigányok vannak hátra. Elindul hát Alex, és kitántorog a térfigyelő kamera látómezejéből. Társai kisvártatva utána rohannak, megpróbálják visszatartani. „Alex, ne légy hülye, Alex, gyere vissza, Alex!” – ordibálják neki, de hiába.
S ezután már csak az üres utcát látjuk, és halljuk a háttérből az ordítozást. Halljuk, ahogy Alexéket agyba-főbe verik a cigányok.
Ennyi a film.
Kusturica zokogva könyörög a receptért.
Rövid kis film ez, és benne van az egész bánatos életünk. Mítoszok omlanak össze, miközben nézzük ezt a filmecskét.
Mindjárt az első mítosz: a rettegő cigányoké. A bánatos gyöngyöspatai éjszakában az utca porába Szálasit pisáló, tökrészeg Alextől egy leányiskola alsó tagozata sem rettegne. S hogy a több tucat cigány sem rettegett, az hallható, látható, tapintható, érezhető. Miképpen érezhető, hogy a világsajtót telesíró cigányok mindvégig hazudoznak. Nincsen egyetlen őszinte pillanatuk sem. Gajdolnak, meséket szőnek a fenyegetettségről, rettegésről, álmatlan éjszakákról – megannyi hófehér lelkületű szűz leány, kik egyedül állnak a gonosz, ellenséges, rasszista magyarokkal szemközt.
De most itt ez a film.
Rajta pedig a minden. Ahogy a karókkal meg mindenfélével felfegyverzett cigány horda várja Alexet, és agyba-főbe veri. A többiekkel együtt. Ordítva, vadállati módon, rengetegen a keveseket. A részeget, a Szálasit porba hugyozó szerencsétlen Isten barmát.
És látszik a filmen, ahogy rohannak még mindenfelől, a sok-sok rettegő cigány, jönnek, bújnak elő a bánatos gyöngyöspatai éjszakából, Alexet ölni, kéjjel. Mert semmi kétségünk ne legyen: ha a rendőrség nem jelenik meg a helyszínen pontosan egy perc alatt, akkor a Szálasit porba pisáló Alexék ma már nem élnének. Hallatszik, ahogy ordít a cigány horda: „Üsd! Rúgd! A kurva anyját!”
De a rendőrök szerencsére jönnek, a cigányok szétszaladnak, s közben már húzzák félre a szájukat, hogy a másnapi kamerák előtt megfelelően tudjanak majd rettegni.
Ennyit a rettegés mítoszáról.
A másik porba hulló mítosz: maga Alex. S véle sok minden. Áll Alex a bánatos gyöngyöspatai éjszakában. Farkát lóbálva pisál az utca kellős közepére. Részeg, mint a disznó. Miközben pisál az utca kellős közepére, önmaga mércéje szerint vicceseket ordibál.
Eddig az volt a mítosz, hogy ő fogja megvédeni a vidék Magyarországát. Ők. Hát persze. Egy porba pisált Szálasival. Erről a Kusturica kamerájára illő kis filmről az Oroszlánkölykök jut az ember eszébe, Irwing Shaw zseniális regénye. Illetve annak egy mozzanata. Amikor a normandiai partraszállásnál az egyik teherhajó parancsnoka így fordul a legénységhez: „A motorjaimban annyi erő sincs, hogy egy beteg kurvát kirántsak a klozettról!”
Igen. Nagyjából ennyi.
A Szálasit porba pisáló Alex és a sötétben várakozó cigány horda kölcsönösen feltételezik egymást. Feltételezi, és meg is érdemli egyik a másikat.
Viszont valakinek rendet kell tenni végre. De azonnal!