www.flagmagazin.hu
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

Címlap > A benzin ára

46686a94c17be3f01be0170066190800.jpg

A benzin ára

2010 február 09. Flag

Szöveg méret

  • 0
Még nincs értékelve

A benzin árára mindig érzékenyen reagálnak a fogyasztók, bár olyan drasztikus reakció, mint a taxis-blokád idején volt, azóta nem fordult elő. Azóta mintha kicsit belefásultunk volna az állandóan változó árba, nem voltak végeláthatatlan sorok a benzinkutaknál december 31-én sem, pedig január 1-jén 14 Ft-tal emelkedett a benzin ára. Mit tartalmaz a benzinár? Miért vannak nagy különbségek a különböző kutaknál? Mi várható az idén?

Néhány év alatt teljesen megszoktuk, hogy hol nő néhány forinttal a benzin ára, hol csökken. A forgalmazók gyakran már arra sem veszik a fáradtságot, hogy valamiféle indokot mondjanak, miért változott az ár. Amikor indokolják, akkor sem mindig hisszük el, így hát inkább nem indokolnak. A benzint megvesszük akkor is, ha 250 Ft-ba kerül, akkor is, ha 310 Ft-ba, mert meg kell vennünk. Morgunk persze, hogy miért olcsóbb külföldön, miért kell nekünk ilyen sokat fizetni érte, de nem nagyon tehetünk mást, szükségünk van rá. Magyarországon a benzin nem igazán számít luxusterméknek, lassan már inkább a közszükségleti cikkek közé fogjuk sorolni, hiszen sokat használjuk az autónkat. Budapesten nem feltétlenül érdemes autóba ülni, inkább a tömegközlekedést kell(ene) választani, de a vidékiek bizony nem nagyon tudnak létezni autó nélkül, különösen ha ingáznak a munkahelyükre, vagy messze laknak a családtagjaiktól.

Csak egy példa, miért is kell az autó: Budapestről Nyíregyházára egy retúr vonatjegy közel 10.000 Ft, ha két felnőtt együtt utazik, sokkal olcsóbb (és rugalmasabb) autóval menni. A benzinre tehát szükségünk van, megvesszük akkor is, ha drága, de azért nem árt tudni, mit is fizetünk ki, amikor egy liter benzint 310 Ft-ért veszünk. Nem titok, hogy Magyarországon a benzin ára nagyon magas adótartalommal bír. Ez az adótartalom magasabb, mint a környező országokban, magasabb, mint az Európai Unió átlaga és jóval magasabb, mint az Egyesült Államokban, mivel ott nem vetnek ki jövedéki adót a benzinre. Január 1-jén azért emelkedett a benzin ára 14 Ft-tal, mert ennyivel emelkedett a jövedéki adó mértéke. Mivel a benzint magas áron is megvásároljuk (nem csökken jelentősen a megvásárolt mennyiség az áremelés ellenére sem), a költségvetési bevételek emelése érdekében jelentősen megnövelték a jövedéki adót, így egy liter benzin ára már 120 Ft jövedéki adót tartalmaz. 

Ez azt jelenti, hogy egy átlagosnak tekinthető 310 Ft-os ár esetén 62 Ft az áfa, 120 Ft a jövedéki adó, és a maradék 128 Ft a benzin tényleges ára, mely már tartalmazza a forgalmazó nyereségét is. Az ár közel 60%-a tehát a költségvetés bevételét képezi, a maradékon osztozik a forgalmazó és a finomító.
 
 
Tapasztalhatjuk, hogy 10-15 Ft-os különbség is van a különböző benzinkutaknál kapható benzin árában. A különbség nem abból adódik, hogy máshonnan szerzik be a benzint esetleg különböző áron, ugyanis ma Magyarországon általában két forrásból lehet beszerezni az alapanyagot. Az egyik a MOL százhalombattai finomítója, mely modern és hatékonyan működő finomító, tehát versenyképes áron képes előállítani a benzint. A másik forrás az OMV ausztriai finomítója, ahol ugyanolyan jó minőségben állítják elő a benzint, talán valamivel olcsóbban, de hozzászámolva a szállítási költséget, már nem jelentős kedvezménnyel. Így tehát azt mondhatjuk, mindegy, honnan származik a benzin, ugyanaz a minőség és ugyanaz az ár is. Miért lehet mégis nagy különbség az árakban? A nyereség az oka. Pontosabban az, hogy a forgalmazó mennyi nyereséget vár el vagy mennyiről hajlandó lemondani. Frekventáltabb helyeken, pl. autópályák mentén jóval drágább az üzemanyag, itt nagyobb az árrés is. Kisebb forgalmú helyeken lemondanak a nagy nyereségről (különösen ott, ahol a közelben több benzinkút is van), azt remélve, hogy a vásárló betérve a shopba, vásárol mást is az üzemanyagon kívül, ezzel kompenzálva a kisebb árrést.
 
Számíthatunk-e arra, hogy jelentősen csökkenni fog a benzin ára? Nem valószínű. A nyersolaj világpiaci ára tartósan magas, ezért nem várható, hogy az a bizonyos 128 Ft csökkenjen. A költségvetésnek szüksége van bevételekre, tehát az áfa és a jövedéki adó jelentős csökkentése sem várható a közeljövőben. A benzin ára akkor csökkenne nagy mértékben, ha az ár 40%-át kitevő jövedéki adót csökkentenék. Erre legközelebb talán a választások után van remény, de hogy ez ténylegesen bekövetkezik-e, az még a jövő zenéje.
 
N. R. Ágnes
Szerző a Flag Polgári Műhely tagja
]]>http://kozgazdasz.freeblog.hu]]>
Magyar Menedék

Ajánló