
Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

         

 

    Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak  

  2016 november 07.  Flag           

Szöveg méret

  
Mentés     

  
  
  

0 

5

Átlag: 5 (1 szavazat)

Mérték   

1. oldal (összes: 6)



Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

    A Freedom House vagy a CIA beszél bel?led? Vagy mindkett??

Arch Puddington
Kutatásokért felel?s alelnök
Freedom House
New York, U.S.A.

Kedves Archie!

A jobboldali liberális Mandiner.hu „Arch Puddington: Történelmi vakság” címmel a múlt héten posztolt ki egy rövid
részletet az igen befolyásos amerikai Foreign Policy portálján október 27-i dátummal kitett terjedelmes cikkedb?l,
amely ott ezt a címet kapta: „Magyarország a szabadságért küzdött. Most megelégszik a zsarnoksággal”. Alcím:
„Orbán Viktor miniszterelnök hátat fordít azon értékeknek, amelyek védelmében honfitársai elestek”.

A Mandiner.hu-n a túlnyomórészt jobboldali olvasók cikkedre reagálva 13 tetszést klikkeltek és 173 nem tetszést. A
legnépszer?bb kommentár ott ez volt: „Ez a Clinton-Obama-Soros Maffia álláspontja. Tudjuk.”

Vajon rontotta vagy javította volna cikked magyarra fordított rövid idézetének fogadtatását, ha ott állt volna, hogy a
cikk írója – és ez az eredetinél sem volt olvasható nevednél – a Freedom House kutatásért felel?s rangid?s
alelnöke? Vagy az, ha a kommentel?k közül többen vették volna a fáradságot és elolvassák cikkedet teljes
terjedelmében?

A Mandiner.hu ezt vette ki írásodból:

A szovjet ellenes magyar felkelés leverése 60 évvel ezel?tt tragikus szimbóluma volt ezen a héten a Hidegháború
alatti kommunista barbarizmusnak. Ideális esetben a bukott forradalom évfordulója alkalmat adna az országnak a
szabadság és a demokratikus szolidaritás melletti elkötelezettségét ünnepelni. Sajnos Magyarország kormánya
nagyon messze áll ezekt?l az értékekt?l.

Ha komolyan vesszük Orbán Viktor miniszterelnök szavait, akkor Magyarország úgy t?nik sokkal kényelmesebben
érzi magát Oroszország birodalmi és elnyomó rezsimével, mint a szomszédos európai demokráciákkal. Egy
ilyenfajta irány egy tudatos vakságot igényel Magyarország saját történelme iránt.” 

Archie, a szemem dörzsölve idézem fel a régi id?ket. A nyolcvanas évek közepét, amikor tényleg oly jóban voltunk.
Barátok. Akkor te vezetted a Szabad Európa Rádió New York-i irodáját és nagyon, de nagyon rendes ember voltál.
Nem mellesleg, a rádióról 2000-ben „A szabadságot sugározva” (Broadcasting Freedom) címmel megjelent
könyved a legjobb, amit a témában azóta is írtak.

Nem fáj az neked most, hogy annak a Magyarországnak az elsöpr? többsége, amelynek akkor a rádió sugározta
oly népszer? m?sorait, most szívb?l utálja Amerikát?

Ugye nem hiszed, hogy ez azért van, mert itt mindenki megbolondult a hidegháború és az undorító, tömeggyilkos
szovjet rendszer összeomlása óta?

Nem gondolod, hogy Amerika dolgozott azon, hogy ez így legyen? Beleértve a te intézményedet, amely évekkel
kés?bb csatlakozott a „hivatalos” külügyi vonalhoz?

Ahhoz a vonalhoz, amely a rendszerváltás pillanatától kezdve csak és kizárólag a volt kommunistákat és a
történelem rossz szagú bugyrai lakójává vált SZDSZ-t és embereit pátyolja, ajnározza, imádja és pénzeli? Tényleg
azt hiszed, hogy ez büntetlenül elmúlik?

Amire persze rátelepedik az az Egyesült Államok, amely népeket bombáz a feledésbe és menekülésbe, hogy
helyükben terroristákat keltsen ki?

Vess egy önkritikus pillantást saját Freedom House-otokra, amelyik nagyon tisztességesen m?ködött éveken át a
rendszerváltást követ?en. Amikor még nem került állami és neokonzervatív befolyás alá.

Ez akkor volt, amikor örömmel fogadtad azt az 1995 szilvesztere el?tt írt 16 oldalas összefoglalómat, amely
bemutatta, miként alakultak nálunk a szabadságjogok és a demokrácia ügye az 1956-os forradalmat vívó népre

2. oldal (összes: 6)



Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

pufajkájával és géppisztolyával támadó Horn Gyula miniszterelnök és balliberális koalíciós partnere idején. És
amely összefoglaló néhány nap múlva,  hozzád írt levélként teljes fordításban jelent meg az Új Magyarországban
ezzel a szerkeszt?ségi bevezet?vel:

Most,  a Horn-kormány második évében valósult meg Magyarországon igazán az a “totalitariánus
demokrácia”, amelynek létrehozásával Tamás Gáspár Miklós, SZDSZ-es filozófus az Antall-kormányt
vádolta. A Nyugat azonban ezt éppen úgy nem veszi, vagy nem akarja észrevenni, mint annak idején a
hitleri és a sztálini diktatúra legszörny?bb intézményeit.

Az ex-kommunista-balliberális koalíció alatt sikerült elsorvasztani az ellenzéki sajtót. A félelem általános,
és a pártdemokrácia is veszélybe került. Az emberi- és polgári jogokat a hatóságok rendre megsértik,
olvasható munkatársunknak a new yorki Freedom House-hoz írott levelében.

Ez a levélformájú összefoglaló ismerteti, miként tisztogattak a külügyminisztériumban, Bába Iván volt külügyi
államtitkár szavait idézve, „g?zhengerrel”; miként kutatott egy könyvkiadónál a rend?rség „felforgató irodalmat”
keresve, mi történt a sajtóban, beleértve a közszolgálati adók teljes kormányzati átvételét. Aminek a ma a
sajtószabadság halálát hörg? Tamás Gáspár Miklós úgy tapsolt, mert, mint mondta, azok élén „széls?jobboldali
?rültek és csirkefogók álltak”.

Említettem olyan hatósági zaklatásokat, mint amikor Hanzély Mihálynak a kispesti Ady Endre utcában lév? rádió-
és televízió szervízboltjába hirtelen rend?rök nyomultak be és elkobozták a kirakatába kitett liberális lapokat,
beleértve a 168 Órát, a HVG-t és társait, amiért a hatóság emberei nem találták elviselhet?nek azt, hogy fölöttük ki
volt téve Márai Sándornak a kommunisták jellemér?l alkotott véleménye. Majd bevitték a Gyorskocsi utcába, ahol
közölték vele, bíróság elé állítják. K?szeg-féle Helsinki Bizottság mélyen hallgatása mellett. Mint, írtam, ez más
esetekben is így volt.

Megírtam neked azt is, hogy az Antall-kormán idején az állítólagos pénzhiánya miatt jajongó MÚOSZ (Magyar
Újságírók Országos Szövetsége) f?vezére, Kereszty András, aki az 1994 januárjában szervezete pénzén hívta
meg Brüsszelb?l a Nemzetközi Újságírók Szövetségének küldöttségét, hogy elítélje a Boross-kormányt azért,
amiért az “beavatkozik a médiába” és a választások el?tt az ellenzék alig kap hangot.

Ekkor volt az, amikor ti a Freedom House-nál a magyarországi médiát teljesen szabadnak értékeltétek.

Kereszty – a kádári id?k egyik washingtoni tudósítójának – példáján mutattam be a média összefonódásokat is.
Azt, hogy ennek az embernek a volt felesége kulcsfontosságú pozícióban ül a közszolgálati rádióban, míg fia
annak párizsi tudósítója, és hogy e MÚOSZ-f?nök Kereszty – a Népszabadság korábbi f?szerkeszt?je – szervezi
Hornnak havi nemzetközi sajtókonferenciáit.

Azt is megírtam, hogy a Magyar Újságírók Közössége a magyarországi sajtó helyzetér?l neked eljuttatott jelentését
miként hallgatta el az MTI, noha azt neki is megküldtük.

De idéztem neked Debreczeni Józsefnek – ma nyilvánvaló imádatod tárgya – azt az ítéletét a szabadság
magyarországi helyzetér?l, amely a Magyar Nemzet 1995. december 27-i számában „Búcsú a posztkommunista
sajtószabadságtól – Mégis, kinek a szabadsága?” címmel jelent meg. Ebben Debreczeni azt a következtetést
vonta le, hogy Magyarországon már nincs sajtószabadság abban az értelemben, mint ahogyan az ma Nyugaton
létezik. Utolsó mondata úgy szólt, hogy amennyiben a Magyar Nemzet új tulajdonosa (a többségében állami
kézben lév? Postabank)  nem engedi számára a kifejezés szabadságát, búcsút mond a lapnak.

Idéztem neked Demján Sándor, Magyarország egyik legsikeresebb üzletemberét,  akit noha vonzalmai alapján az
MSZP táborába sorolták, e lap 1995. augusztus 26-i számában kijelentette, hogy a sajtó Magyarországon nem
szabad ugyanis “az állami cégek vezet?i nem mernek hirdetni az ellenzéki lapokban, mert félnek a hatalom
reagálásától.” És említettem azt is, hogy a Pesti Hírlapban 1994 májusában Adrian Karatnyckynak, szervezetetek
akkori igazgatójához írt nyílt levelemben kifejeztem azt az aggodalmamat, hogy a lapot megszüntetik. Ami a vártnál
messze hamarabb megtörtént. Karatnycky egyébként volt olyan tisztességes, hogy egyik budapesti látogatása
alkalmával felhívott és megkért, üljünk le beszélgetni a sajtóról a Gerbeaud-ban.

Tudod, Archie, ez volt az az id?, amikor például az ötvenezer példányban fogyogató Demokratában egy darab
hirdetés nem volt. Hogy csak egyet említsek a mutatóban akkor megjelen? néhány ellenzéki médiumból. E
hetilapban hívtam ki szintén nyílt levélben Susan Elbow-t, a budapesti amerikai nagykövetség akkori sajtótitkárát,

3. oldal (összes: 6)



Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

hogy merjen szembenézni a valósággal. Azzal, hogy elvinném hozzá azt a néhány nagyvállalati vezet?t, akik
elmondanák neki – aki szerint minden rendben volt nálunk a sajtószabadsággal -, hogy a következményekt?l félve
nem mernek hirdetni és hogy kilétüket 24 órával a találkozó el?tt fedem fel neki. Amit Elbow azzal utasított vissza,
hogy neki a találkozó el?tt 48 órával kellenek a nevek. Most bevallom neked, hogy pókereztem.

Másfél évvel kés?bb dobtátok rá Hornékra a bombát azzal, hogy az akkor még valóban független Freedom House-
od a „szabadról” „részben szabadra” rontotta a magyar sajtószabadság helyzetét.

Azt is felróttátok az ex-komcsi/SZDSZ-es rémuralomnak, hogy az ellenzéki sajtót kizárja a reklámokból.

Bizony Archie, ez akkor volt, amikor a Pannon GSM is úgy gondolta, a kevés, de nagy olvasótáborral bíró
jobboldali lapok olvasói nem érdemlik meg reklámjukat, csak például az a néhány ezer példányszámban megjelen?
kormánypárti Magyar Narancs, amelyben a cég két oldalra átterjed? hirdetésének egyik oldalán ezt a cím volt
látható: „HÚGY ÉS SZAR, VÉR ÉS TAKONY”. Nyilván nem a norvég cégre értve, mert ilyen jelz?ket nálunk az
akkori kormánypárti, mára ellenzéki sajtótól csak magyar kap.

Jellemz? arra az ?rjöngésre, amit lemin?sítésetek okozott, hogy Kereszty Andás, az el?bb említett MÚOSZ-f?titkár
az MTV Kinn padon cím? m?sorában Mélykuti Ilona m?sorvezet?nek – ma a Demokratikus Koalíció házi
rádiójának, a Klubrádiónak egyik m?sorvezet?je – 1997. május 6-án azt nyilatkozta, hogy „A Freedom House
osztályozási rendszere a Freedom House-t min?síti”. Mely mondat valóban látnoki volt.

Akkor, Archie, még nem álltatok neokon befolyás alatt. Sem a kuratóriumi elnökségetekben, sem a tanácsadók
között még nyoma nem volt Mark Palmernek, vagy annak a Charles Gatinak, aki éppen ma, 2016. november 5-én
adott nagyinterjút a médiadiktatúránk egyik ellenzéki lapjának, a Magyar Nemzetnek.

Annak a lapnak, amelyben még 2001 szeptemberében elmondtam az olvasóknak, miként mesélted nekem
telefonon, hogy te, noha régi barátságunk miatt nehezedre esett nemet mondani, azért nem akartál nekem interjút
adni a Freedom House-ról, mert a korában tanácsadótokká vált Charles Gati engem nagyon nem szívlel és „ugye
megértem”.

Te meg ugye megérted, hogy azóta a budapesti amerikai nagykövetség mellett már csak olyan médiaügyi
forrásaitok vannak, mint Vásárhelyi Mária, Bolgár György és a velük egy kategóriába tartozók.

Olyannyira megváltoztatok, Archie, hogy joggal vetette oda rólatok a nyugati világ status quoját amúgy nagyon
szeret? Financial Times 2006. március 31-i számában: „Szerdán a hallgatóság soraiban kevesen tudták, hogy a
Freedom House – amely független intézményt több mint 60 évvel ezel?tt Eleanor Roosevelt, a volt first lady
alapította – a külügyminisztérium által kiválasztott egyik szervezet lett, amely azért kapott támogatást, hogy titkos
tevékenységeket hajtson végre Iránban.” A jelzett hallgatóság egyébként Bush elnök el?tt ült, amely tágra nyitott
fülekkel hallgatta, Archiekám, hogy szervezeted az amerikai kormány titkos akcióinak is részesévé vált. CIA-s
ügynök lettél, bogárkám?

De levelem végén visszatérek cikkedhez, amelynek vége felé azt írod, hogy Orbán Viktor a háborús övezetekb?l
menekül?ket „nemi er?szakolóknak, b?nöz?knek és terroristáknak” nevezi. Archie, összekeverted a magyar
miniszterelnököt a republikánus Donald Trumppal, aki ilyeneket a mexikói migránsokról mondott! És akir?l már
kedd este kiderülhet, jöv?re elnököd lehet!

Majd azt veted Orbán Viktor szemére, hogy „meglep?en kevés érdekl?dést mutat Basar al-Asszad szíriai
mészárlása vagy Putyinnak Asszadot véd? szerepe iránt”.

Archie! Obama mekkora érdekl?dést mutat az iraki Moszulban vagy Jemenben naponta halomra ölt civilek iránt,
ahol szerepetek még instrumentális is? Arról nem is szólva, hogy Magyarország a nyugati szövetség béklyójában
(ez az én b?nös jelz?m) nem fejezheti ki helyeslését, amiért Putyin és Asszad bombázgatja nyakelmetsz?
zsoldosaitokat.

Rögtön azután úgy fejezed be írásodat az igen tekintélyes Foreign Policyban, hogy Orbán a világ despotáihoz állt
át és ezzel „szándékos vakságot mutat Magyarország saját történelmének boldogtalan lapjai iránt”.

Én arra kérlek, térj vissza a tények világába és – ellentétben kormányoddal – próbáld tiszteletben tartani a
demokráciát és a népakaratot. Amely éppen olyan legitim módon választotta meg a mai magyar miniszterelnököt,

4. oldal (összes: 6)



Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

mint tette – fájdalmamra – Hornnal és az olyan gazember exkommunistákkal, mint Gyurcsány.

Légy hajlandó megérteni, Archie, hogy a mai Magyarországon jóval nagyobb a sajtószabadság mint nálatok, ahol
ötven legnagyobb amerikai napilap közül egyetlen egy nem támogatatta Trumpot. Akire akár az amerikaiak
többsége is szavaz majd.

Nálunk a Népszabadság hosszú id?n át tartó veszteséges m?ködését követ? megsz?nése után négy országos
politikai napilap van, amit a Freedom House kutatásokért felel?s alelnökeként tudnod kellene. Ebb?l a két
ellenzékinek jóval nagyobb a példányszáma a kormánypárti kett? együttes példányszámából.

A nyomtatott hetilapok piacán – kérlek, ne az amerikai nagykövetségt?l és hazai hazugjaitoktól kérj információt e
téren se – elsöpr? az ellenzékiek fölénye. Kérd meg egy munkatársadat, hogy amikor Pesten jár, nézzen rá egy
újságosstandra, vagy a szupermarketek vagy benzinkutak újságtartó polcaira. De nem csak több fajta az ellenzéki
bel?lük, hanem együttes példányszámuk e téren is b?ven veri a néhány kormánypárti hetilap össz példányszámát.

A veled barát itteni ellenzéki sajtó a hasát fogva röhögtében írta sokszor, hogy a közszolgálati híradót még
százezren se nézik. Tudod hányan nézik az RTL Klub kormányellenes híradóját? Barátok közt is majdnem
900 ezren. Amihez még hozzájárul az ATV és a Hír TV híradói. Szemben az Echo TV-vel, amelynek nézettsége
messze alacsonyabb az utóbbi kett? bármelyikénél.

Szerinted például egy kazahsztáni vagy azerbajdzsáni diktatúrát – mert az ottaniakhoz hasonlítják sokszor a
„miénket” – az jellemzi, hogy ott túltengenek az ellenzéki médiumok?

Archie, ahogy anyanyelveden mondják, „get real!”, azaz használd az eszedet. És get a life. De ezt már nem
merem lefordítani.

Na szevasz!

Üdv,

István

(Putyin, Teng Hszio-ping és Ali Hámenei ügynöke)

www.lovasistvan.hu

  
Tisztelt olvasók!
Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin Twitter oldalát a következ? címen:
https://twitter.com/syracuse73. illetve a Facebook oldalát pedig az alábbi címen:
https://www.facebook.com/flagmagazin
- Minden "lájk számít, segíti a magazin m?ködését!

Köszönettel és barátsággal!

www.flagmagazin.hu

  
     
    
   

5. oldal (összes: 6)

http://www.lovasistvan.hu
https://twitter.com/syracuse73?fbclid=IwAR1gOFheZQtvHBC8StEh8ucDjKmbwW5Vhs5GIsLl4ybji6-Il82JvKDaRdA
https://www.facebook.com/flagmagazin
http://www.flagmagazin.hu


Lovas István: Levél Arch Puddingtonnak
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://flagmagazin.hu)

          

   
  

Ajánló

   

  

6. oldal (összes: 6)

http://www.magyarmenedek.com/products/16683/100_evvel_Trianon_utan_DVD_-_Drab...

	textsize_select: []
	form_build_id: form-_1_T40aEGmdx8rk2kEsl2SYZiObD-74Wpwyol613SXg
	form_id: textsize_form
	form_build_id: form-xRKL_6j908zQmQZ-BJG-Umks1BygaIeHCGnzOJrk7o8
	form_id: fivestar_custom_widget


