Ma 2021 február 28. Elemér napja van. Holnap Albin napja lesz.

Kritika: Sound of Metal

RSS

Szöveg méret

Még nincs értékelve

 

Sound of Metal

Nem szokványos rendezői döntés egy metál banda dobosát megtenni egy melodráma főszereplőjévé. Az első filmes Darius Marder azonban volt olyan merész, hogy mégis ezt a műfajt választotta egy zenész fejlődéstörténetéhez.

Hungler Tímea

]]>soundofmetal01]]>És ezzel a gesztussal nem csak a zsánert porolta le és modernizálta, de a főszerepet játszó Riz Ahmedet is megajándékozta egy jutalomjáték lehetőségével: a színész pályafutásának egyik legjobb alakítását nyújtja az egykori kábítószerfüggő dobos, Ruben szerepében, akinek nem kisebb feladat jut osztályrészül, minthogy feldolgozza visszafordíthatatlan egészségkárosodását, a siketségét. Ahhoz azonban, hogy ezt meg tudja tenni, el kell engednie a régi életét, amelyet exfüggőként már így is csak nagy nehézségek árán rakott össze, és felépítenie egy újat. Hogy ez sikerül-e, erről szól a Sound of Metal.
A témából adódóan Marder végig nagyon kreatívan használja a filmben a hangsávot. Miután számtalan jelenetben belső nézőpontból, vagyis Ruben szemszögéből látjuk az eseményeket, könnyen át tudjuk érezni, mit és mennyit érzékel a külvilágból. Vele együtt küszködünk, hogy felfogjuk az emberi beszédet, ami vagy úgy hallatszik, mintha víz alatt lennénk, vagy úgy, mintha ránk borítottak volna egy burát, esetleg rosszul állították volna be a frekvenciát a rádión. Minden távoli és nehezen kivehető, erőlködnünk kell, hogy megértsük, mit akarnak tőlünk, amitől rögtön sokkal kiszolgáltatottabbnak érzi magát az ember.
]]>soundofmetal02]]>Ruben régi élete, amelybe normalitásként kapaszkodik, nyárspolgárinak egyáltalán nem mondható: a barátnőjével és zenésztársával, Lou-val (Olivia Cooke) él egy lakókocsiban. Épp az országot járja, és kisebb klubokban lép fel, amikor az első tüneteket tapasztalja magán. Pár újságkivágás és fotó a lakókocsi falán jelzi, hogy a banda nem ismeretlen – egy szubkultúrában egyértelműen van igény a zenéjükre. Egy zenésznek lemondani a zenéről igazi dráma, így Ruben is csak átmenetinek tekinti az állapotát, amikor a turné közepén a barátnője kérésére csatlakozik egy siketeknek fenntartott közösséghez egy festői farmon, ahol megtanulhatja, milyen siketnek lenni. Hamar világossá válik azonban, hogy nem „csak” a jelbeszédet kell elsajátítania. A közösség vezetője, Joe (Paul Raci), a vietnámi veterán számára nyilvánvaló, hogy Ruben retteg a csendtől, nem bír egyedül maradni a saját gondolataival, amelyeket korábban heroinnal, később pedig hangos metállal hallgattatott el magában.
Darius Marder Derek Cianfrancéval közösen jegyzi a film forgatókönyvét, akivel egyébként a Túl a fenyvesent is együtt írták. Marder alkotásán tetten érhető a mester hatása: a Sound of Metal ugyanúgy nem fél feltárni a férfi sebezhetőséget és érzékenységet, mint Cianfrance filmjei. Ennek ábrázolásához Riz Ahmed pedig tökéletes médium.

]]>voxmeter080]]>

101 perc, amerikai-belga

 

 

A teljes cikk elolvasható itt: ]]>http://www.vox.hu/newvox/?p=18454]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Történelem (14) Alámerült atlantiszom (142) Mozaik (83) Politika (1574) Titkok és talányok (12) Flag gondolja (33) Belföld (6) Gazdaság (657) Heti lámpás (252) Sport (729) Mondom a magamét (5133) Gasztronómia (539) Irodalmi kávéház (505) Kultúra (6) Emberi kapcsolatok (36) Életmód (1) Mozi világ (440) Vetítő (37) Egészség (50) Rejtőzködő magyarország (171) Autómánia (61) Tv fotel (65) Szépségápolás (15) Tereb (140) Nagyvilág (1454) Jobbegyenes (1969)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>